Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-09-01, 21:49
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
"Enligt vad Aftonbladet erfar handlar misstanken om att han ska ha tagit av sig kondomen då han hade sex med en av kvinnorna."

Jag tvivlar på att AB hittar på en sån sak. JA vill inte säga det själv i tidningen för det är en fråga om personlig integritet.

Är det ansiktssprut det är frågan om trots allt? Detta som jag och andra spekulerade i för hundratals sidor sen?
Citera
2010-09-01, 21:50
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siamfatticosi
Vg peka ut var i lagboken det står att om tjejen kniper hårdare än si och så så är det våldtäkt ifall killen fortsätter samlaget.

Det börjar bli off topic, men om den allra minsta kraft används emot en kvinna som kniper ihop sina ben, så skulle det börja räknas som våldtäkt. Bevisproblemet finns fortfarande, förstås.

I det aktuella fallet så har vi dock information från tidningsintervuer med Ardin att Assange inte skulle ha varit varken våldsam eller hotfull.

Ett vid det här laget klassiskt uttalande från en kammaråklagare:

Våldtäkt utan våld är inte bara en språklig anomali. Det är dessutom en gärning som i stort sett är omöjlig att bevisa. De enda som skulle gagnas av en samtyckesregel i lagstiftningen är populistiska politiker som på känt maner skulle kunna visa handlingskraft, trots ett meningslöst agerande. De offer man säger sig vilja värna skulle dessvärre inte ha någon glädje av regeln. -Kammaråklagare Rolf Hillegren
Citera
2010-09-01, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Äh, det är ju bara att googla så får man upp en och samma levnadshistoria från många olika källor.

Första åren på Magnetic Island utanför Tonwnsville i Queensland, AU. Mamman kan närmast beskrivas som hippie. Deras hus brann ner när han var fem år. JA levde Tom Sawyer-liv på ön. Därefter inleds en period av ständigt flyttande. Och så vidare.

Men hur intressant är det egentligen?

Snälla rara, det är just den historia som han vill skall vara tillgänglig.... den stämmer nästan... men tillräckligt lite för att de med dåligt minne inte ska känna igen honom..... men har man en gång träffat honom så vet man.

Men en gång stod han väldigt högt upp på alla löpsedlar och var MYCKET känd!!!! Han var en unikum i sitt slag..... och jag är helt övertygad om att såväl FBI som Pentagon vet vem han är, egentligen alltså.
Citera
2010-09-01, 21:58
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademica
Jo, men nu är det ju så, att ärendet har hämnat på Utvecklingscentrum. det innebär att man utvecklar nya lagar hela tiden och ser till så att lagarna passar det aktuella brottet. Så nu har man förmodligen utvecklat en ny lag. Och vi alla vet hur lång tid det tar innan allmänheten får ta del av nys lagar.

Ny's nya nyslagar
Senast redigerad av Janeman 2010-09-01 kl. 22:01.
Citera
2010-09-01, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aniska
Jag vet att det finns försats och dessvärre var jag "snäll" mot honom - mot bättre vetande... För liti civilkurage när han ville och sa "lite grann..."
Graviditeten satte igång myomtillväxt som omöjliggör kommande graviditeter. Har gjort en operation av livmodern (3 dagar på sjukhus) men de kunde inte ta bort mer - om det inte bara skulle bli ärrvävnad kvar.

*Se och lär att man ska lyssna på sig själv och inte gå honom till mötes i allt*

Kan ju vara misstaget de här tjejerna gjorde och sen övertalade de varandra att det var våldtäkt.
Citera
2010-09-01, 22:01
Medlem
siamfatticosis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blablablablabla
Sluta larva dig. Kan du inte svara på frågan var gränsen för lyhördet går? Räknas ett juck till mitt under samlaget som våldtäkt och 3 års fängelse eller finns det något utrymme för att den andra att inte riktigt fattar direkt på en tiondels sekund?

Men seriöst. Om du som tjej försöker signalera att du inte vill att samlaget skall fortgå men du märker att mannen medvetet eller omedvetet inte förstår din vilja, så är det ditt ansvar att vara övertydlig och säga på det sätt som mannen förstår om du så måste skrika och klösa!

Det borde inte gå att en vecka efteråt efter flera olika juristers velande kanske komma fram till att det föreligger misstanke om våldtäkt!
Citera
2010-09-01, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blablablablabla
Jo, det håller vi med om men det måste gälla åt andra hållet också för en tjej som ligger med en kille första gången måste fatta att hon måste vara mycket tydligare än om hon ligger med sin pojkvän sen två år för då har man lärt sig varandra. Tyvärr så är det inte så svårt att tänka sig att den första tjejen aldrig anmält om inte den andra hörde av sig och det är att tänka och agera för sent. Killen kunde tydligen fortsätta utan att använda våld eller skrämmas och det är inte något sexbrott det. Tycker vi!

Lite för fort så förtydligar: tjejerna lät killen fortsätta. Det går inte att tolka på annat sätt och då har inget brott skett.

Vad som har hänt har man ingen aning om, men hela situationen är absurd. Det känns som att man ska kunna anmäla sin sexpartner för att ha kyss för länge när man inte ville så är det våldtäkt. Det har så egendomliga proportioner. Om det var ett sexbrott så är de jävligt bra på att hemlighålla exakt vad det skulle bestå i. Uppriktigt sagt så tvivlar jag lite på mina förståndsgåvor i allt det här. Vad sysslas det med!?

Och ja självklart måste kvinnan tala upp om hon vill nåt, hur fan ska man annars veta. Man kan ju inte ha stetoskop med sig och lyssna av deras huvud under akten. Det blir så besvärligt.
Citera
2010-09-01, 22:04
Medlem
Doldakamerans avatar
Tjejer som inte vill bli påsatta skall inte knulla runt innan äktenskapet.
Citera
2010-09-01, 22:06
Medlem
aeaeaeaeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashyourightback
Jag vill framhäva att jag gärna vill kunna söka sexuell kontakt med en kvinna utan att riskera att bli till åtlöje pga av falsk anmälan om våldtäkt. Hur gör man det i Sverige idag? Det går inte

Så länge du beter dig som en gentleman har du inget att oroa dig för. Även en gentleman kan såra någon, men inte pga egoistiska orsaker.

Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Det kan inte ha varit så lätt för JA att tolka SW i detta fall.
Matning, bio, hångel, ibjudan till hotell men till slut samlag i hemmet ett par gånger varav utan skydd en gång, frukost tillsammans och en uttalad önskan om att få träffas igen.
Tätt följt av en polisanmälan för våldtäkt.

Hur ska någon över huvudtaget tolka de vinkarna oavsett hur lyhörd man än är?
Vad det budskap som kvinnan i det här fallet har eller inte har kommunicerat vet vi inget. Det enda vi vet var att mannen struntade i att höra av sig.

Det krävs två parter som du skriver för att idka samlag. Två människor, två tänkande varelser, två kåta personer som inte alltid tänker med rätt kroppsdel.
Det är upp till dem båda att kommunicera så den andra förstår och det är till båda att ta in det budskapet som meddelas.

Men flört, hångel, sex och 'snälla ring mig igen' med en efterföljande våldtäktsanmälan är ingen vidare förtroendebyggande merit att hänga i granen.

Nu vet vi inte exakt hur det hela gått till, eller hur ex den första anmälan tillkom (fallet kanske inte var menat att nå dit det nu har nått). En person kan i ett överraskat tillstånd flyta med i någon annans handlingsström därför att förutsättningarna och omständigheterna uppfattas föreligga på ett visst sätt. Vid närmare anblick med några dagars distans kan förutsättningar och/eller omständigheter te sig något annorlunda, och i perspektiv inte längre förklara ens egna agerande.
Med det inte sagt att så har det hela gått till.
Tycker dock att du blandar in olika saker som inte helt har med ett eventuellt övergrepp i sig att göra. Att sexet från början var ömsesidigt har jag aldrig bestridit, däremot vill jag hävda att JA inte har full makt över ST-20 bara för att hon bemött vissa av hans inviter. Om JA någonstans på vägen väljer att gör något som går emot ST-20s vilja kan det mycket väl röra sig om ett övergrepp - oavsett om de haft det trevligt tidigare.
Man kan inte bjuda någon på både det ena och det andra och därefter kräva full tillgång till den andra människans kropp (eller på annat sätt skapa en situation där övergrepp inte kan förekomma) - med detta sagt vet vi givetvis vem det var som bjöd vem i det här fallet.
Citera
2010-09-01, 22:08
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tycker
Snälla rara, det är just den historia som han vill skall vara tillgänglig.... den stämmer nästan... men tillräckligt lite för att de med dåligt minne inte ska känna igen honom..... men har man en gång träffat honom så vet man.

Men en gång stod han väldigt högt upp på alla löpsedlar och var MYCKET känd!!!! Han var en unikum i sitt slag..... och jag är helt övertygad om att såväl FBI som Pentagon vet vem han är, egentligen alltså.
Du får det att framstå som att du vet vem han verkligen är: "men har man en gång träffat honom så vet man"

Då är vi alla nyfikna på vad du vet.

Menar du att han i själva verket är ryss eller liknande? Ja, det är ju i så fall intressant.

För så länge han är västerlänning så spelar det ingen större roll om han är uppväxt i Australien, England eller i Kanadas träskmarker.
Citera
2010-09-01, 22:10
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aniska
...Om man medvetet luras bör det vara kriminellt...
I Israel är det olagligt att luras.
Något att ta efter?
Senast redigerad av Justitiemord 2010-09-01 kl. 22:15.
Citera
2010-09-01, 22:10
Medlem
Mesmeros avatar
Jag mår bokstavligt talat illa när jag tittar på nyheterna och spektaklet dras upp. Rättsapparaten och dessa två kvinnor har fått mig att för första gången aktivt ta avstånd från allt som har med feminism att göra. Dessutom tar cirkusen fokus från de som verkligen drabbas av våldtäkt i dess rätta bemärkelse, nämligen då det krävs någon form av våld. Som bonus får jag nu dessutom kalla kårar när socialdemokraterna nämns (har tidigare varit relativt nyanserad gällande politiken). Jag skäms över att vara svensk för första gången någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in