Citat:
Ursprungligen postat av flashyourightback
Jag vill framhäva att jag gärna vill kunna söka sexuell kontakt med en kvinna utan att riskera att bli till åtlöje pga av falsk anmälan om våldtäkt. Hur gör man det i Sverige idag? Det går inte

Så länge du beter dig som en gentleman har du inget att oroa dig för. Även en gentleman kan såra någon, men inte pga egoistiska orsaker.
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Det kan inte ha varit så lätt för JA att tolka SW i detta fall.
Matning, bio, hångel, ibjudan till hotell men till slut samlag i hemmet ett par gånger varav utan skydd en gång, frukost tillsammans och en uttalad önskan om att få träffas igen.
Tätt följt av en polisanmälan för våldtäkt.
Hur ska någon över huvudtaget tolka de vinkarna oavsett hur lyhörd man än är?
Vad det budskap som kvinnan i det här fallet har eller inte har kommunicerat vet vi inget. Det enda vi vet var att mannen struntade i att höra av sig.
Det krävs två parter som du skriver för att idka samlag. Två människor, två tänkande varelser, två kåta personer som inte alltid tänker med rätt kroppsdel.
Det är upp till dem båda att kommunicera så den andra förstår och det är till båda att ta in det budskapet som meddelas.
Men flört, hångel, sex och 'snälla ring mig igen' med en efterföljande våldtäktsanmälan är ingen vidare förtroendebyggande merit att hänga i granen.
Nu vet vi inte exakt hur det hela gått till, eller hur ex den första anmälan tillkom (fallet kanske inte var menat att nå dit det nu har nått). En person kan i ett överraskat tillstånd flyta med i någon annans handlingsström därför att förutsättningarna och omständigheterna uppfattas föreligga på ett visst sätt. Vid närmare anblick med några dagars distans kan förutsättningar och/eller omständigheter te sig något annorlunda, och i perspektiv inte längre förklara ens egna agerande.
Med det inte sagt att så har det hela gått till.
Tycker dock att du blandar in olika saker som inte helt har med ett eventuellt övergrepp i sig att göra. Att sexet från början var ömsesidigt har jag aldrig bestridit, däremot vill jag hävda att JA inte har full makt över ST-20 bara för att hon bemött vissa av hans inviter. Om JA någonstans på vägen väljer att gör något som går emot ST-20s vilja kan det mycket väl röra sig om ett övergrepp - oavsett om de haft det trevligt tidigare.
Man kan inte bjuda någon på både det ena och det andra och därefter kräva full tillgång till den andra människans kropp (eller på annat sätt skapa en situation där övergrepp inte kan förekomma) - med detta sagt vet vi givetvis vem det var som bjöd vem i det här fallet.