Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-08-30, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aniska
"försökte få tag på honom" är inte samma sak som stalkning *i min bok* - men det kan vara det.
Nej, men jag tror det var den engelska tidningen som säger sig ha utdrag från polisförhören, där finns SW:s egen beskrivning hur hon blev sur när han efteråt inte var så kärleksfull som hon önskat. Hon försökte sedan ringa honom upprepade gånger men han svarade inte, lämnade meddelanden men han ringde inte upp, försökte ringa igen osv...
Citera
2010-08-30, 15:00
Bannlyst
Citat:
Har aldrig sagt att en oartig man är en våldstäktsman - men däremot skrivit motsatsen - att det tien är samma sak
Sedan KAN en oartig man vara en våldstäktsman...
Det är väl inte så konstigt att jag skriver mkt när ni missuppfattar hela tiden?
Och jag tycker mkt av diskussionen här är konstig
Flera uttalade feminister i den här tråden håller inte med dig angående "missuppfattar".
Däremot är du en frisk fläkt som påminner oss om vilken slags logik som är drivande i det här mycket spännande fallet.
Citera
2010-08-30, 15:02
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worldcitizen
Flera uttalade feminister i den här tråden håller inte med dig angående "missuppfattar".
Däremot är du en frisk fläkt som påminner oss om vilken slags logik som är drivande i det här mycket spännande fallet.

Precis, vi får inte glömma bort hur perverterad logiken, moralen och samhällsuppfattningen är hos extremisterna AA och SW!
Citera
2010-08-30, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag orkar inte söka på definitioner av stalkning men som jag har fattat det syftar de som här skriver om stalking på SW:s attityd och beteende. Således kan någon vara en stalker redan innan den stalkade bestämmer sig att denne inte vill ha kontakt med stalkaren. Gert, eller vad han hette i Fältskog-fallet, var en stalker redan innan Fältskog tröttnade på honom.

"medveten, illvillig och upprepad förföljelse och bevakning av en person"

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=616&module_instance=12
Citera
2010-08-30, 15:08
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Har aldrig sagt att en oartig man är en våldstäktsman - men däremot skrivit motsatsen - att det tien är samma sak

Sedan KAN en oartig man vara en våldstäktsman...

Det är väl inte så konstigt att jag skriver mkt när ni missuppfattar hela tiden?
Och jag tycker mkt av diskussionen här är konstig

Det är ofta A kan vara B. Och det finns ofta ett mönster i hur människor tar upp, eller inte tar upp, sådana möjligheter. Den som argumenterar enligt formeln "guilt by association" kan alltid försvara sig med att denne bara tar upp en möjlighet och att den inte alls menar att kopplingen är sann eller ens trolig.

Koncentrera dig på det du vill ha sagt istället för att (efter kritik) berätta vad du inte vill ha sagt/vad du inte menar, så ska du se att du blir bättre bemött.
Citera
2010-08-30, 15:09
Medlem
qwertyasds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Är det förenligt med lagen att jouråklagare anhåller en person innan polisen förhört anmälaren?

(I det här fallet utfärdade jouråklagaren anhållan 17:00 medan förhöret med SW inte var klart förrän 18:40.)

Ja, det är förenligt med lagen.

I det här fallet är anmälaren vad jag vet inte förhörd alls, eftersom det är polisen som upprättat anmälan med anledning av berättelserna. Det har ju sagts att AA och SW inte ens ville upprätta någon anmälan.

Men oberoende vem som betraktas som anmälare är det förenligt med lagen att anhålla någon om det finns tillräckliga skäl att göra det. Ett exempel kan ju vara ett mord, där mördaren identifierats via övervakningskamera. Inga problem med att anhålla mördaren, åklagaren behöver inte vänta på att någon har förhörts.

Gissning 1:
17:00 startar förhör med SW. Efter ett tag tar man paus i förhöret. Åklagare kontaktas för rådgivning. Då fattar åklagare beslut om att anhålla JA. Sedan återupptas förhöret och avslutas kl 18:40. Inga konstigheter i sig med tiderna.

Gissning 2:
AA och SW ville inte behöva stå till svars för en anmälan som inte håller. Därför berättade de i stället för poliserna om vad som hänt och på ett sådant sätt att de insåg att det skulle vara polisens skyldighet att upprätta en anmälan. Viljan att en anmälan skulle bli till fanns alltså redan från början, men inte viljan att stå till svars för den. Naturligtvis kan jag ha hur fel som helst i denna gissning.
Senast redigerad av qwertyasd 2010-08-30 kl. 15:23.
Citera
2010-08-30, 15:12
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
"medveten, illvillig och upprepad förföljelse och bevakning av en person"

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=616&module_instance=12

Så Gert var ingen stalker förrän förhållandet med Fältskog tog slut, med andra ord?

Och knappt därefter heller, om man ser "medveten, illvillig och upprepad" som kumulativa villkor ("och" inte "och/eller") och gör en inskränkt definition av "förföljelse och bevakning".
Citera
2010-08-30, 15:14
Medlem
flashyourightbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Så Martin Gelin har alltså anställts för att driva www.rodgron.se

Då bör han rimligen veta vem Anna Ardin är.

Han har varit journalist i många år. Och har skrivit artiklar för bl a Expressen.

Nån som vet om han kan vara släkt med Mats Gelin?

Jag har mailat Martin Gelin och frågat om han är släkt med Mats Gelin Stockholmspolisen och vi får väl ge honom ett par timmar på sig att svara MEN svarar han inte så kan vi nog alla tolka vad tystnaden innebär

Det är ju så enkelt att om man INTE är släkt så mailar man ju enkelt ett nej tillbaks ......

Ibland så älskar jag flashback .... gör du det lika mycket som jag Martin?
Senast redigerad av flashyourightback 2010-08-30 kl. 15:21.
Citera
2010-08-30, 15:21
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwertyasd
Ja, det är förenligt med lagen.

I det här fallet är anmälaren vad jag vet inte förhörd alls, eftersom det är polisen som upprättat anmälan med anledning av berättelserna. Det har ju sagts att AA och SW inte ens ville upprätta någon anmälan.

Men oberoende vem som betraktas som anmälare är det förenligt med lagen att anhålla någon om åklagaren tycker att det finns tillräckliga skäl att göra det. Ett exempel kan ju vara ett mord, där mördaren identifierats via övervakningskamera. Inga problem med att anhålla mördaren, åklagaren behöver inte vänta på att någon har förhörts.

Gissning 1:
17:00 startar förhör med SW. Efter ett tag tar man paus i förhöret. Åklagare kontaktas för rådgivning. Då fattar åklagare beslut om att anhålla JA. Sedan återupptas förhöret och avslutas kl 18:40. Inga konstigheter i sig med tiderna.

Om det ligger till så här, så kommer följdfrågan:

Får inte jouråklagaren se hela förhöret när det slutförts? Om inte, varför? Är det inte rimligt?

Om hon får se hela förhöret när det slutförts, hur kan hon då komma fram till en radikalt (!) annan slutsats än den åklagare som sedan drar tillbaka anhållningsbeslutet?
Citera
2010-08-30, 15:25
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
om jag inte svarar blir deras bild av mig obemött
samtidigt som nya läsare som inte orkar läsa allt kanske tror på vad som står där.

Det är väl inte ett stort problem eftersom Aniska är en anonym pseudonym på flashback. Ingen större förlust om nya läsare tror fel om en pseudonym. Gör en ny och nynna på börja om från början, börja om på nytt.

Eller syftar du på några omdömen som fällts om namngivna personer i denna tråd...
Citera
2010-08-30, 15:31
Medlem
qwertyasds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Om det ligger till så här, så kommer följdfrågan:

Får inte jouråklagaren se hela förhöret när det slutförts? Om inte, varför? Är det inte rimligt?

Om hon får se hela förhöret när det slutförts, hur kan hon då komma fram till en radikalt (!) annan slutsats än den åklagare som sedan drar tillbaka anhållningsbeslutet?

Visst får åklagaren se förhöret. Om det skett vet jag inte. Men nog är det väl rimligt att det borde ha skett?

Jag vet inte alls om det är så att de två åklagarna haft väsentligt olika information eller om man bara hänvisar till att det tillkommit ny information för att skyla över att de dragit väldigt olika slutsatser av ungefär samma information.

Notera att jag editerat det tidigare inlägget så att det nu står att det ska finnas tillräckliga skäl - inte att åklagaren ska tycka att det finns tillräckliga skäl. Även om åklagaren fattar beslutet så ska det förstås finnas tillräckliga skäl objektivt sett. Vad nu det är?
Citera
2010-08-30, 15:36
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Martin Gelin var på broderskapsrörelsens seminarium med Assange!!

Från Martin Gelins twitter - från google cache :
M_Gelin Sitter på broderskapsrörelsens överfulla Julian Assange-seminarium
3 dagar sedan av Martin Gelin, Journalist, Svenska Dagbladet

Bild på Gelin - större bild

Martins Bio från twitter: " Bio New Media Director for alliance of center-left parties in Sweden – Social Democrats, Green Party, Left Party. Author of award-winning book on Barack Obama."

Kopierat från http://twitter.com/M_Gelin

# Assange also reminded us that Sy Hersh had to "hack" the media system in '69 to publish the story. NYT and WaPo turned it down 1:35 PM Aug 14th via TweetDeck

# If informants are hurt by wikileaks documents, "that's regrettable", says Assange, sounding eerily like a military spokesman for a moment 1:33 PM Aug 14th via TweetDeck

# Don't verify sources, verify documents, says Assange 1:25 PM Aug 14th via TweetDeck

# Wikileaks have raised $ 1m this year from the public, no institutional funding, "making us completely independent" says Assange 1:22 PM Aug 14th via TweetDeck

Martin Gelin följer också Broderskapsrörelsens twitter "kristenvanster"! Från google cache

Martin Gelin var också på Almedalsveckan!

Martin Gelin tycks vara ansvarig för sociala medier för de rödgröna.
Martin Gelin, som nyligen börjat som sociala medier-ansvarig för de rödgröna, uppger att Youtube är en av de kanaler partierna kommer att jobba aktivt med.
–Söker man på rödgrön eller på partiledarna ska man förhoppningsvis få upp färre saker som är negativa.
Tydligen verkar Gelin också vilja använda flashback som en kanal. (Hej Martin!)
Det var som tusan. Bra jobbat!

Då finns ytterligare en möjlig spridningsväg: AA talar med Martin G. som tipsar sin kollega NS (Martin G har ju inget lämpligt forum att skriva om sådant, så han kan lika gärna göra NS en tjänst).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in