2005-06-24, 09:49
Medlem
Nordman_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabKungen
Nej, den är inte "Plankad".
Det är en cover - och det är något helt annat!

Om en låt är "plankad" dvs plagierad så innebär ju detta: "Lån ur någon annans konstnärliga eller vetenskapliga verk utan angivelse av källan" = vilket innebär att delar av eller hela musiken och/eller texten är stulen.

Men Nordman har aldrig gjort någon hemlighet av att "Kom nu gubbar" är just en cover. Det är - som du vet - helt lagligt att spela in någon annans låt bara man anger i texthäftet vem som är den egentliga upphovsmakaren till låten samt inte ändrar något i låttexten. Om du tittar i slutet i texthäftet till tredje plattan där det står vilka som skrivit texten och musiken till låtarna så står där att läsa: "Kom nu gubbar, trad".
(Vem som har skrivit texten och musiken till låten är okänt. Om man inte vet vem/vilka upphovsmannen/kvinnan är så står det alltid "trad", dvs traditionell, angående vem som har skrivit låten.)

Dessutom har Mats Wester helt klart och tydligt berättat på spelningarna (vilket han egentligen inte hade haft skyldighet att göra) att detta var deras enda cover som de hade i sin repetoar."Det är en gammal småländsk supvisa" som Mats Wester presenterade den på spelningarna.

Jag tror inte att låten har något ursprungligt orginalnamn - och då är det såvitt jag vet fritt att döpa låten till vad man vill (bara man som sagt anger vem som har skrivit låten).

När du nämde Mats replik så fick jag en riktig Flashback (lol) och allt känns som igår. Det hade ju vart lite opassande av Bäckman/Wester att ha skrivit en sång som tyvärr passade in på Håkan. Men skön är den ju!
Citera
2005-06-24, 12:55
Medlem
Här och nu

För övrigt så kan jag berätta att samtliga bilder till tredje skivan "Här och nu" - albumomslaget, singelomslagen och bilderna i texthäftet som medföljde albumet - är tagna i en finsk psykologs lägenhet i Stockholm. Även videon till "Se dig själv" är inspelad där. "Det var en väldigt speciell lägenhet" som Mats och Håkan uttryckte saken. Vem som kände denna psykolog eller hur de fick nys om denna lägenhet förtäljer dock inte historien.

Fast jag tror inte att det var meningen att Håkan Hemlin skulle få en grön mustasch på bilderna . Antar att det måste ha varit något med ljuset(?) som gjorde att denna gröna nyans uppstod. Det ser i alla fall väldigt coolt ut. (Fast han ser iofs alltid cool ut).

Ulf Elving i "Efter 3" i anslutning till att "Här och nu" släpptes:
- Vad ser du nu när du ser den nya plattan som ligger framför dig?
Håkan:
- En grön mustasch...
Citera
2005-06-24, 18:26
Medlem
Nordman_88s avatar
Citat:
För övrigt så kan jag berätta att samtliga bilder till tredje skivan "Här och nu" - albumomslaget, singelomslagen och bilderna i texthäftet som medföljde albumet - är tagna i en finsk psykologs lägenhet i Stockholm. Även videon till "Se dig själv" är inspelad där. "Det var en väldigt speciell lägenhet" som Mats och Håkan uttryckte saken. Vem som kände denna psykolog eller hur de fick nys om denna lägenhet förtäljer dock inte historien.

Fast jag tror inte att det var meningen att Håkan Hemlin skulle få en grön mustasch på bilderna . Antar att det måste ha varit något med ljuset(?) som gjorde att denna gröna nyans uppstod. Det ser i alla fall väldigt coolt ut. (Fast han ser iofs alltid cool ut).

Ulf Elving i "Efter 3" i anslutning till att "Här och nu" släpptes:
- Vad ser du nu när du ser den nya plattan som ligger framför dig?
Håkan:
- En grön mustasch...

Ja, Håkan är ju alltid rak på sak och saknar inte helt talang för humor heller.

Vilken spejsad lägenhet gubben måste ha. Tapeterna ser ju ut att vara både lite 70-tal och futuristiska...
Citera
2005-06-24, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordman_88
Vilken spejsad lägenhet gubben måste ha. Tapeterna ser ju ut att vara både lite 70-tal och futuristiska...

Nu vet jag ju inte om psykologen var en gubbe. Det kan lika gärna ha varit en hon.
Det är ju för övrigt dessa gröna tapeter som Håkan står framför på omslagsbilden till albumet.

På detta album finns för övrigt en av de låtar där Håkan har varit med och skrivit musiken tillsammans med Mats Wester:

*Förlist (Nordman)
*Och regnet föll (Nordman)
*Kalla mig dåre (Här och nu)
*Nordman (Nordmans bästa - I vandrarens spår)
*Allt eller ingenting (Anno 2005)
*Känner du ljuset (Anno 2005)
Citera
2005-06-24, 23:56
Medlem
Citat:
Givetvis, kassetten ligger väl någonstans i röran. Jag anmärkte direkt på att Håkan inte sa ett ord till Lasse Kronér när han tackade Håkan för framträdandet... Hur stod det till med Håkan just då tror du?

Glömde skriva en sak förut angående detta.
Veckan efter att Håkan hade uppträtt i Bingolotto (i feb-mars 2002) så skulle han enligt TV-tidningen ha medverkat i "GoKväll" och framfört en eller två låtar. När jag så satt på vakt framför tv:n för att se och även spela in det hela så var Håkan - till min stora förvåning - inte med i programmet. Inte heller sa de något i programmet om att han uteblev - utan istället var det någon annan artist där och sjöng.
Det är väl ingen högoddsare att anta att det var på grund av droger som han uteblev från det programmet.
Citera
2005-06-25, 12:46
Medlem
Nordman_88s avatar
Citat:
Glömde skriva en sak förut angående detta.
Veckan efter att Håkan hade uppträtt i Bingolotto (i feb-mars 2002) så skulle han enligt TV-tidningen ha medverkat i "GoKväll" och framfört en eller två låtar. När jag så satt på vakt framför tv:n för att se och även spela in det hela så var Håkan - till min stora förvåning - inte med i programmet. Inte heller sa de något i programmet om att han uteblev - utan istället var det någon annan artist där och sjöng.
Det är väl ingen högoddsare att anta att det var på grund av droger som han uteblev från det programmet.

Låter mycket troligt varför han inte var med i programmet.

Nu åker jag till Skåne en vecka och har inte tillgång till internet under denna tid. Keep the tread alive!!
Citera
2005-07-03, 03:40
Medlem
Citat:
Nu åker jag till Skåne en vecka och har inte tillgång till internet under denna tid. Keep the tread alive!!

Antar att du är hemma vid detta laget för om jag inte minns fel så skulle du se Nordman i Gävle igår den 2 juli?

Om så var fallet så väntar jag på info från denna spelning. (Fast du behöver inte avslöja för mig vilka låtar som de spelade då jag tycker att det är roligare att inte veta något i förväg...)
Citera
2005-07-04, 17:32
Medlem
Nordman_88s avatar
Kom hem igår från en veckas konstant, underbar sol i Skåne. Dessvärre hade jag inte en tanke på att jag lagt in resan då Nordman skulle spela i Gävle.

Kom på det precis innan jag åkte ner, vilket sänkte moralen lite.

Aja, det kommer fler chanser. Någon som var på plats i Furuviksparken??
Citera
2005-07-05, 19:24
Medlem
Nordman_88s avatar
Nordmans spelning i Kungsträdgården 12 juli sänds live över internet i P5 Radio Stockholm.

Alltid något för den som inte hyar vägarna förbi!

Se: http://www.kungstradgarden.nu/event.asp?id=734
Citera
2005-07-05, 19:33
Medlem
iommis avatar
nordman tycker jag personligen bör dö i nån tragisk bussolycka, och hans musik ogöras. killen är ett skämt.
Citera
2005-07-05, 19:37
Medlem
Nordman_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iommi
nordman tycker jag personligen bör dö i nån tragisk bussolycka, och hans musik ogöras. killen är ett skämt.

I så fall så är du ett ännu större skämt!
Citera
2005-07-05, 19:38
Medlem
Nordman_88s avatar
Kul tråd för Nordman-fans:

http://hem.passagen.se/guestbook/go.to.nordman.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem