2005-06-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordman_88
Var det där du träffade dem? De såg ju rätt avspända ut iaf. Måste ha vart varmt för Håkan i skinnjacka bara...

Ja, det var där som jag träffade dem. Dessa bilder är alltså inte tagna utav mig utan det är affärens egna bilder.
Citera
2005-06-22, 18:15
Medlem
Nordman_88s avatar
Såg du KebabKungen (eller någon annan) när Håkan framförde "Om Gud finns" i Bingolotto år 2002 i och med soloprojektet?
Citera
2005-06-22, 20:52
Medlem
Citat:
Såg du KebabKungen (eller någon annan) när Håkan framförde "Om Gud finns" i Bingolotto år 2002 i och med soloprojektet?
Självklart såg jag det - har det även bandat. Du har det väl också inspelat?
Citera
2005-06-23, 09:53
Medlem
Nordman_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabKungen
Självklart såg jag det - har det även bandat. Du har det väl också inspelat?

Givetvis, kassetten ligger väl någonstans i röran. Jag anmärkte direkt på att Håkan inte sa ett ord till Lasse Kronér när han tackade Håkan för framträdandet... Hur stod det till med Håkan just då tror du?
Citera
2005-06-23, 10:08
Medlem
Citat:
Givetvis, kassetten ligger väl någonstans i röran. Jag anmärkte direkt på att Håkan inte sa ett ord till Lasse Kronér när han tackade Håkan för framträdandet... Hur stod det till med Håkan just då tror du?

Eftersom det var i feb-mars 2002 någongång och man kan se hur han ser ut så kan man utgå ifrån att det säkert stod illa till med Håkan.

Övriga 3 TV-framträdanden som han gjorde under de svåra åren:

*November 2001 - I Binglotto, framförde "En julsaga" tillsammans med Ainbusk.
*December 2001 - I Ainbusk dokumentär på TV4 där han medverkade och sjöng ovanstående låt på någon av Ainbusk konserter/uppträdanden
*Efterlyst på TV3 (2002 eller 2003) då han talade ut om sitt missbruk

Vid inget av ovanstående tillfällen såg han ut att må bra om man säger så...(men de har du också säkert sett + att du har bandat dessa)
Citera
2005-06-23, 10:11
Medlem
[THRiCE]s avatar
jag mötte fanskapet på stan för inte så längesen... en månad sen eller två.
såg lika pundig ut som vanligt
Citera
2005-06-23, 15:21
Medlem
Nordman_88s avatar
Citat:
Eftersom det var i feb-mars 2002 någongång och man kan se hur han ser ut så kan man utgå ifrån att det säkert stod illa till med Håkan.

Övriga 3 TV-framträdanden som han gjorde under de svåra åren:

*November 2001 - I Binglotto, framförde "En julsaga" tillsammans med Ainbusk.
*December 2001 - I Ainbusk dokumentär på TV4 där han medverkade och sjöng ovanstående låt på någon av Ainbusk konserter/uppträdanden
*Efterlyst på TV3 (2002 eller 2003) då han talade ut om sitt missbruk

Vid inget av ovanstående tillfällen såg han ut att må bra om man säger så...(men de har du också säkert sett + att du har bandat dessa)

Allt finns bandat, alltid trevligt att titta på i efterhand och jämföra med nu. Josefin Nilsson (i TV4-dokumentären) fick ju verkligen grabba åt sig Håkans hand och lyfta upp den för att presentera honom.

Säga vad man vill om den tiden, men han kunde ju iaf leverera en låt om han dök upp rent sångmässigt...
Citera
2005-06-23, 15:27
Medlem
ok
Citera
2005-06-23, 15:30
Medlem
Citat:
Allt finns bandat, alltid trevligt att titta på i efterhand och jämföra med nu. Josefin Nilsson (i TV4-dokumentären) fick ju verkligen grabba åt sig Håkans hand och lyfta upp den för att presentera honom.

Säga vad man vill om den tiden, men han kunde ju iaf leverera en låt om han dök upp rent sångmässigt...

Ja, rösten hade han ju förvisso i behåll så...
Citera
2005-06-23, 15:33
Medlem
Kom nu gubbar

Denna coverlåt framfördes för första gången redan under höstturnén 1994. Då gick den under namnet "Graven" (dock med samma text). Kom sedan med på tredje plattan "Här och nu" efter efterfrågningar av fans.
Citera
2005-06-23, 22:26
Medlem
Nordman_88s avatar
Citat:
Denna coverlåt framfördes för första gången redan under höstturnén 1994. Då gick den under namnet "Graven" (dock med samma text). Kom sedan med på tredje plattan "Här och nu" efter efterfrågningar av fans.

Är musiken till "Kom nu gubbar" plankad alltså? Vad heter originallåten i.s.f.? Har alltid tyckt att den stickt ut lite på plattan...
Citera
2005-06-23, 23:07
Medlem
Citat:
Är musiken till "Kom nu gubbar" plankad alltså? Vad heter originallåten i.s.f.? Har alltid tyckt att den stickt ut lite på plattan...

Nej, den är inte "Plankad".
Det är en cover - och det är något helt annat!

Om en låt är "plankad" dvs plagierad så innebär ju detta: "Lån ur någon annans konstnärliga eller vetenskapliga verk utan angivelse av källan" = vilket innebär att delar av eller hela musiken och/eller texten är stulen.

Men Nordman har aldrig gjort någon hemlighet av att "Kom nu gubbar" är just en cover. Det är - som du vet - helt lagligt att spela in någon annans låt bara man anger i texthäftet vem som är den egentliga upphovsmakaren till låten samt inte ändrar något i låttexten. Om du tittar i slutet i texthäftet till tredje plattan där det står vilka som skrivit texten och musiken till låtarna så står där att läsa: "Kom nu gubbar, trad".
(Vem som har skrivit texten och musiken till låten är okänt. Om man inte vet vem/vilka upphovsmannen/kvinnan är så står det alltid "trad", dvs traditionell, angående vem som har skrivit låten.)

Dessutom har Mats Wester helt klart och tydligt berättat på spelningarna (vilket han egentligen inte hade haft skyldighet att göra) att detta var deras enda cover som de hade i sin repetoar."Det är en gammal småländsk supvisa" som Mats Wester presenterade den på spelningarna.

Jag tror inte att låten har något ursprungligt orginalnamn - och då är det såvitt jag vet fritt att döpa låten till vad man vill (bara man som sagt anger vem som har skrivit låten).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in