2010-04-19, 16:35
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uanpire
härdar går ju, men helst vill slippa. Varför inte ta tillbaka lite av mina betalda skattepengar att göra livet enklare.

För givetvis använder du inga vägar, bibliotek, vårdinrättningar, polis, brandkår, skola etc.? För det är sånt skatten bland annat går till, men det visste du?

Mitt tips är att du härdar ut och letar jobb medan du jobbar på ditt nuvarande jobb, dels slipper du leva på a-kassa men dessutom har du betydligt lättare att hitta nytt jobb om du redan har ett.
Citera
2010-04-19, 16:46
Medlem
endast utnyttjat vägar o skolor o vård (5 gånger på 20 år) änsålänge. Så ja, det finns nog massa pengar över till några månader a-kassa

Jag blir deprimerad på stället, trött jämt o olycklig. då orkar man inte söka nytt helhjärtat.

Jag är inte säker på det är lättare få nytt jobb när man har ett jobb redan. Många jobbannonser vill att man ska börja omgående eller inom 1 månad. Dessa jobb kan jag inte få pga min 3 månadsuppsägningstid. Eller vad säger ni om detta?

Citat:
Ursprungligen postat av burfogel
För givetvis använder du inga vägar, bibliotek, vårdinrättningar, polis, brandkår, skola etc.? För det är sånt skatten bland annat går till, men det visste du?

Mitt tips är att du härdar ut och letar jobb medan du jobbar på ditt nuvarande jobb, dels slipper du leva på a-kassa men dessutom har du betydligt lättare att hitta nytt jobb om du redan har ett.
Citera
2010-04-19, 16:57
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Jag blir deprimerad på stället, trött jämt o olycklig. då orkar man inte söka nytt helhjärtat.

Det är väl den perfekta motivationen?
Citera
2010-04-19, 17:01
Medlem
jacobzons avatar
Citat:

Jag sitter på ett exakt likadant jobb, aldrig trivts sämre på en arbetsplats, och för mig är det otroligt bra för motivationen. Förra veckan sökte jag ett 50-tal jobb. minst 48 av dem skulle säkert ge en sämre lön än det jobb jag har nu, men jag skulle åtminstone ha roligare på de 48 jobben.
Så härda och sök är mitt tips!
Citera
2010-04-19, 17:05
Medlem
Jag söker andra jobb nu, doc inte så många som 50 i vecka. Deppar över att jag kommer sitta här minst 3 månader till. Förhoppningsvis får man ett jobb under uppsägningstiden.

Det är alltså ingen som vet svaret till frågan jag ställde?

Citat:
Kan man komma undan det igenom t.ex säga upp mig från fast anställning och börjar på en tidsbestämd projektanställning. Efter det blir man ju automatisk arbetslös och kan börja få a-kassa direkt.

Funkar det så nån som vet?
Citera
2010-04-19, 17:28
Medlem
Citat:
Jag söker andra jobb nu, doc inte så många som 50 i vecka. Deppar över att jag kommer sitta här minst 3 månader till. Förhoppningsvis får man ett jobb under uppsägningstiden.

A-kassan är inte tänkt för de som inte vill jobba.
Citera
2010-04-19, 17:49
Medlem
Citat:

Jag tror inte att det kommer att gå så bra. A-kassan kommer att fråga ut dig varför du slutar ett fast jobb till förmån för ett tidsbegränsat.

Har du munväder och kan förklara för a-kassan att det nya jobbet innebär en skjuts i din karriär, blandat med lite skitsnack om att din gamla anställning hängde på en lös gren, så kanske du klarar biffen. Glöm dock inte att a-kassan har tolkningsföreträde; de bestämmer till 100% vad som är rätt!

I ditt fall hade jag börjat spara ett par månadslöner och sedan sagt upp mig frivilligt och tagit smällen.
Finns inget värdelösare än att gå till ett jobb man hatar. Livet är för kort för sånt!

OBS! Man har 7 dagars karens innan a-kassa, dvs nästan två veckor utan pengar. Det sved lite i skinnet, kan jag tala om.
Senast redigerad av Backinaflash 2010-04-19 kl. 17:52.
Citera
2010-04-19, 19:00
Medlem
det är hela 3 månader karensdagar om man säger upp sig själv. DET sved. Har faktiskt gjort det engång innan, vill inte göra det igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Backinaflash

OBS! Man har 7 dagars karens innan a-kassa, dvs nästan två veckor utan pengar. Det sved lite i skinnet, kan jag tala om.
Citera
2010-04-19, 19:05
Medlem
burfogels avatar
Citat:
det är hela 3 månader karensdagar om man säger upp sig själv. DET sved. Har faktiskt gjort det engång innan, vill inte göra det igen.

Vad bölar du för då? Jobba kvar och sök jobb samtidigt, det ökar motivationen och du slipper oroa dig för ekonomin, och dessutom har du lättare att få jobb.
Citera
2010-04-19, 19:13
Medlem
Jag bölar för att jag vill göra mitt liv så enkel och bra som möjlig. Om det finns sätt att slippa 3 månader karens så vill jag gärna slippa det.

Vill bara säga upp mig omgående, oavsett om jag hinner få ett nytt jobb eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av burfogel
Vad bölar du för då? Jobba kvar och sök jobb samtidigt, det ökar motivationen och du slipper oroa dig för ekonomin, och dessutom har du lättare att få jobb.
Citera
2010-04-19, 19:34
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miller418
OK, gå ur var kanske lite överdrivet. Jag skriver i mina kassakort att jag har jobb, dvs jobbar med mitt manus. Låt säga två veckor, sedan skriver jag att jag är arbetslös igen. Jag undrar om det funkar.

Kassan vill se arbetsgivarintyg
Citera
2010-04-19, 19:35
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
Kassan vill se arbetsgivarintyg

Låter som det kommer bli en massa problem.. bäst att hålla tyst om det och skriva under pseudonym, kassan kan ju ej se att pengar kommer in på ditt konto.. men de kan snoka upp att du skrivit en bok !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in