2010-04-07, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
Av rent intresse, och inte spydighet, skulle jag vilja fråga kunniga personer här på FB hur man (officiellt) ser på soldaterna inom LBB och UND på K3 idag. Är dessa officiellt jägarsoldater eller Luftburna och Underrättelse soldater?

Anledningen till min fråga bygger på ett par samtal jag har haft med personer från AJB. Dessa påstod att den jägarbåge som bärs på K3 idag inte är officiell och godkänd av FM till skillnad från den dom bär på AJB.
Samt att soldaterna officiellt inte betecknas som jägarsoldater utan Underrättelsesoldater (om man ligger på UND) och Luftburna soldater (om man ligger inom LBB).

http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/Egen-sokning/?btkd=FH905&fsgr=2

"Luftburen soldat"
Citera
2010-04-07, 23:01
Medlem
DaEzzs avatar
På tal om våra luftburna soldater, har dom faktiskt fått någonting att öva på att vara "luftburna" i ännu? Eller existerar de HKP som de ska "luftbäras" i fortfarande bara på papperet, dvs med risk för överhängande besvikelse under utbildningen som var fallet när förbandet sattes upp? Blev bara nyfiken.
Citera
2010-04-07, 23:05
Medlem
Hkp 14 var det ju tänkt att de skulle ha på sikt.... FM skulle behöva ett stort antal Hkp av typ Blackhawk
Citera
2010-04-08, 14:51
Medlem
Om detta nu stämmer så är ju majoriteten av folket på K3 idag, i mina ögon, uber grande jägar-wannabes
Citera
2010-04-08, 17:15
Medlem
skinner5000s lista är väldigt bra. Men jag kan aldrig minnas att Bassäk hette marinbasjägare även om de kallades för det, för att deras syskon i hären och flygvapnet med samma uppgifter hette jägare i slutet. Det som skiljer (skiljde) jägarförbanden från de övriga var att man gjorde ett jägartest hos pliktverket som skulle klaras, och det är just där gränsen går(gick?).

Kan lägga till i listan att MPJ utbildades även på K3 när Sverige hade en krigsmakt. På min tid fanns det 7 sorters jägare. Där FSJ, Jägarna(bara), KJ och snöälskarna på skidor är till för spaning och sabotage bakom fiendens linjer. MPJ, Bassäk och FBJ sysslade med framskjuten spaning, jakt och yttersta basskyddet (4 mil och ut tror jag det var, med närskydd innanför och bevakning innanför de)

Men det är väldigt mycket hype kring jägarna, ok det är fysiskt krävande, men det är rätt köttigt i skallen. Det kan nog minst vara lika krävande att plugga ryska, sitta framför en datorskärm dagar i sträck, vakta ett skjul eller laga ärtsoppa varje torsdag. Hur som haver skulle jägarna inte vara något utan de andra.
Senast redigerad av HjalmarStorm 2010-04-08 kl. 17:17.
Citera
2010-04-08, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HjalmarStorm
Det som skiljer (skiljde) jägarförbanden från de övriga var att man gjorde ett jägartest hos pliktverket som skulle klaras, och det är just där gränsen går(gick?).

Jo det där är ändå ett resonemang som jag själv höll en gång i tiden. Men numera, om det nu stämmer att soldaterna på UND och LBB inte är "officiella" jägarsoldater, så känns det ju som att det snarare är ett (i sammanhanget) betydelselöst arv från jägartjänsterna som faktiskt fanns på K3 för något decennium sedan.
Citera
2010-04-08, 20:07
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Anledningen till min fråga bygger på ett par samtal jag har haft med personer från AJB. Dessa påstod att den jägarbåge som bärs på K3 idag inte är officiell och godkänd av FM till skillnad från den dom bär på AJB.
Samt att soldaterna officiellt inte betecknas som jägarsoldater utan Underrättelsesoldater (om man ligger på UND) och Luftburna soldater (om man ligger inom LBB).
Bågen som bärs på K3 har en annan färg än den man har på AJB och där tror jag att olikheterna slutar.

Fallskärms- och kustjägare har ingen båge alls, så inte är det i färgen på bågen det sitter.
Citera
2010-04-08, 20:26
Medlem
Citat:
Jo det där är ändå ett resonemang som jag själv höll en gång i tiden. Men numera, om det nu stämmer att soldaterna på UND och LBB inte är "officiella" jägarsoldater, så känns det ju som att det snarare är ett (i sammanhanget) betydelselöst arv från jägartjänsterna som faktiskt fanns på K3 för något decennium sedan.

Jag minns att det fanns en tjänst som bara hette jägare förut på k3, släkting gjorde lumpen där och han sa att han bara var jägare inget annat. Men nu fick jag det bekräftat.
Citera
2010-04-08, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Bågen som bärs på K3 har en annan färg än den man har på AJB och där tror jag att olikheterna slutar.

Fallskärms- och kustjägare har ingen båge alls, så inte är det i färgen på bågen det sitter.

AJB, FJS och KJ har utbildningstecken som bäres på höger ärm.
Jägarbåge, Örnen samt Treudden.

LBB har en Jägarbåge, men då den bäres på vänster ärm, så vet jag inte vad det är för tecken. förbandstecken?

edit: hittade ett foto med LBB's jägarbåge på vänster ärm:

http://www.lumpen.nu/upload/images/berattelser/per-3.jpg
Senast redigerad av Derec 2010-04-08 kl. 23:41.
Citera
2010-04-09, 00:30
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
skinner5000s lista är väldigt bra. Men jag kan aldrig minnas att Bassäk hette marinbasjägare även om de kallades för det, för att deras syskon i hären och flygvapnet med samma uppgifter hette jägare i slutet. Det som skiljer (skiljde) jägarförbanden från de övriga var att man gjorde ett jägartest hos pliktverket som skulle klaras, och det är just där gränsen går(gick?).

Ang "marinbasjägare" se: https://www.flashback.org/sp22327778

Citat:
Kan lägga till i listan att MPJ utbildades även på K3 när Sverige hade en krigsmakt.

Militärpolisjägarna (MPJ) utbildades på K1.
Citera
2010-04-09, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Ang "marinbasjägare" se: https://www.flashback.org/sp22327778

Militärpolisjägarna (MPJ) utbildades på K1.

Och innan dess på K3
Citera
2010-04-09, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama

Det är inte färgen på bågen jag åsyftar och utöver det är jag tämligen säker på att det finns betydligt större skillnader än just färgen mellan bågarna. Både beroende på att utbildningarna inte är helt identiska samt nedanstående:

Enligt jägarsoldaterna jag pratade med från AJB så påstod dessa att deras båge var ett officiellt utbildningstecken, likt örnen på FJS, neptuni på KJ eller lodjuret för FBJ. Däremot så sa dom att jägarbågen som idag används på K3 inte är något godkänd utbildningstecken. Utöver det så titulerades inte soldaterna på LBB och UND på K3 som officiella jägarsoldater. Istället berättade dessa för mig att soldaterna officiellt titulerades som Luftburna soldater samt Underrättelsesoldater. Vilket jag nu gärna skulle vilja ha bekräftat eller dementerat av kunniga människor här på FB?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in