2009-08-18, 10:09
Medlem
esmeraldos avatar
akassa.

vad hände om man ertappas med at studera under akassa? Jag vet att man blir återbetalningsskyldig för studerade veckor, men blir man även straff-avstängd och i så fall hur länge? en månad? två?kaka-på kaka lixom
Citera
2009-08-18, 10:14
Medlem
esmeraldos avatar
eller

Citat:
Ursprungligen postat av esmeraldo
vad hände om man ertappas med at studera under akassa? Jag vet att man blir återbetalningsskyldig för studerade veckor, men blir man även straff-avstängd och i så fall hur länge? en månad? två?kaka-på kaka lixom

eller
Citera
2009-08-18, 10:46
Medlem
kaxen82s avatar
Tja, eftersom du (väl?) skriver under a-kassepappret med att upplysningarna du lämnat där är riktiga, kan du åka dit för bedrägeri.
Citera
2009-08-18, 11:04
Medlem
Ööh. Ingen aning. Hör med din a-kassa?? Jävligt dåligt det där men att man inte får a-kassa på sommaren om man inte får något sommarjobb. Jag har ett jobb men kan inte gå dit (på grund av medicinska skäl) och jag får ingen a-kassa. Fy f-n säger jag bara. Jag förstår att folk inte vill och kan utbilda sig.
Citera
2009-08-18, 11:17
Medlem
esmeraldos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Tja, eftersom du (väl?) skriver under a-kassepappret med att upplysningarna du lämnat där är riktiga, kan du åka dit för bedrägeri.

Jo det där med bedägeri förstår jag..min fråga var mest ifall man inte "bara" blir återbetalningsskyldig utan ÄVEN avstängd DÄREFTER i ett par månader. Och i så fall om ngn har en uppfatning om hur länge:

Alltså: om man har pluggat i 20 veckor så lär man bli återbetalnningsskyldig för 20 v.akasseersättn. men får man även en framtida avstängning och i så fall hur länge?
Citera
2009-08-18, 11:18
Medlem
esmeraldos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evillina
Ööh. Ingen aning. Hör med din a-kassa?? Jävligt dåligt det där men att man inte får a-kassa på sommaren om man inte får något sommarjobb. Jag har ett jobb men kan inte gå dit (på grund av medicinska skäl) och jag får ingen a-kassa. Fy f-n säger jag bara. Jag förstår att folk inte vill och kan utbilda sig.

I hear you bro..
Citera
2009-08-18, 11:18
Medlem
esmeraldos avatar
Citat:
Jo det där med bedägeri förstår jag..min fråga var mest ifall man inte "bara" blir återbetalningsskyldig utan ÄVEN avstängd DÄREFTER i ett par månader. Och i så fall om ngn har en uppfatning om hur länge:

Alltså: om man har pluggat i 20 veckor så lär man bli återbetalnningsskyldig för 20 v.akasseersättn. men får man även en framtida avstängning och i så fall hur länge?

ö menar sis
Citera
2009-08-18, 11:34
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
Jo det där med bedägeri förstår jag..min fråga var mest ifall man inte "bara" blir återbetalningsskyldig utan ÄVEN avstängd DÄREFTER i ett par månader.

Med tanke på att det är bedrägeri blir det en trevlig liten polisanmälning vilket kan sluta med dryga böter, alltså inte "bara" återbetalning och eventuell avstängning från a-kassan.

Citat:
ö menar sis

Du kan redigera dina inlägg, visste du det?
Citera
2009-08-18, 11:34
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Det var väl det som blev ändrat så inte studerande mm ska kunna få akassa längre?

Det får de visst det, under vissa omständigheter. Bl.a ska utbildningen vara avslutad, så man kan inte stämpla för att man råkar vara ledig från skolan, men det är inte (och har vad jag vet aldrig varit) så som påstods tidigare i tråden att ramtiden för vilken ersättningen skall beräknas på är de senaste 12 månaderna, utan det är de senaste 12 månaderna plus överhoppningsbar tid.

Säg att Lisa som jobbar som undersköterska i dag och är med i a-kassan vill börja läsa till sjuksköterska. Klarar hon kravet för ersättning i dag så kommer hon också att kunna få arbetslöshetskassa när hon är klar med sin utbildning. Det är väl ganska flott att kunna börja stämpla flera år efter att man sa upp sig? Skulle den förmånen råka kosta 400 kronor i månaden så tjänar hon som sagt in det ganska snabbt om det visar sig att hon får svårt att hitta jobb när utbilidningen är avslutad.
Citera
2009-08-18, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saso
låter kul
du uppfyller jo inte deras krav för att få ersättning sen.
Klart jag gör,vad dillar du om?
Citera
2009-08-18, 11:52
Medlem
esmeraldos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Med tanke på att det är bedrägeri blir det en trevlig liten polisanmälning vilket kan sluta med dryga böter, alltså inte "bara" återbetalning och eventuell avstängning från a-kassan.

Du kan redigera dina inlägg, visste du det?

mm jo men orkade inte ändra..
Citera
2009-08-18, 11:55
Medlem
esmeraldos avatar
Citat:
mm jo men orkade inte ändra..

Allt det där vet jag, och min fråga grundar sig i just den där "eventuella avstängningen", hur eventuell är den eg.? DET vill jag har svar på, samt hur länge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in