Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Den som blir långtidsarbetslös, inte har pengar på banken och har lån för resor, möbler, elektronik, husdjur, bilar, CSN osv. osv. Och dessutom har ett bostadslån på några miljoner, kommer givetvis att få problem. Men det du beskriver är ju långt ifrån majoriteten. Nu, när vi har rekordarbetslöshet, så har ju ändå över 90% av alla människor kvar jobbet.
När banken avgör om vida du kan få lån eller inte, så räknar de ihop alla kredier och lån du har. Efter att dessa och bostadslånet är betalt, så ska du ha en viss summa kvar att leva på. Då räknar dem med ett bostadslån på 7%.
När det gäller överbelånade hushåll brukar det börja med köp av bostad, sedan kommer småkrediterna, bilköp, barn (villket kan göra en bedräglig skillnad i lön) och kanske även förändrade arbetsförhållanden.
Hade det varit tvärtom hade banken troligen satt stopp för bolån.
Jag har inte skrivit att det är någon majoritet som ligger i riskzonen för att gå ifrån hemmet.
Jag har skrivit att svensken anses överbelånad (info från bankväsende) och det kan man vara utan att behöva tvångssälja huset, det räcker med att få svårt att klara sina ekonomiska åtaganden.
Det enda som förändrats senaste åren är väl att det blivit tuffare på arbetsmarknaden men ändå kan indrivningsbranschen påtala en markant skillnad gällande betalningsoförmåga av krediter.
Något som är nytt är att det inte längre bara handlar om lågavlönade utan även välavlönade individer.
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=1541607
Så, det känns inte osannolikt att det är relativt många som skulle få göra stora förändringar vid höjning av några procentenheter.
Fast, det är min misstanke.