Avspark närmar sig, vi kör en genomkörare av lagen och deras chanser. Återstår att se hur mycket man orkar men det får bli uppifrån och ned så dom sämre lagen får lite upprättelse.
Plats 20. Livorno
Klara nyförvärv: Lucarelli (lån), di Bella (lån), Pieri, Marchini, Raimondi, Candreva (lån), Perticone, Knezevic, Miglionico, Dionisi, Migliorini och Paixao (lån).
Klara förluster: Pasquale, Rizza, Betanin och Manzoni.
Placering 08/09: 3:a i Serie B.
Försäsong hittills: Livorno - Cremonese 0-4
Hela världens kommunister jublar. Livorno är åter i finrummet men min känsla är att eder lycka inte blir särskilt långvarig. Man lyckades nå avancemang genom en storstilad vinst hemma på Armando Picchi då Brescia utklassades med hela 3-0. Trots det är jag inte särskilt imponerad över deras säsong i Serie B. Mot slutet var det ganska uppenbart att truppen var för tunn och att det inte existerade någon tydlig spelidé. Det fanns sällan någon tyngd och laget skapade inte nämnvärt med chanser. Man förde inte spelet på det sättet som är vanligt för topplagen, utan merparten av farligheterna skapades vid tillfälligheter. Åtminstone i dom matcherna som jag bevittnade.
Det här är huvudanledningen till att det inte räcker i högsta divisionen. Truppen är för tunn, uddlös och intetsägande för att hålla över en hel säsong. Stjärnspelarna lyser med sin frånvaro, både när det gäller defensiven som offensiven. Ingen försvarare blir livrädd för Tavano, Diamanti, Danilevicius eller Lucarelli. Inte heller lär någon anfallare skaka som asplöv av en försvarslinje bestående av Grandoni, Perticone och Knezevic uppsyn. Förra säsongen släppte man till ganska mycket ytor och lyckades med bedriften att släppa in en uppsjö med mål på hemmaplan. I mina ögon så är mittfältet den starkaste lagdelen där bland annat Pulzetti, Bergvold, Rosi och nyförvärvet Candreva bidrar till en spännande helhet. Sistnämnda herre kommer på lån från Udinese och var aktiv i U21 EM. En skön lirare med mycket fart och kreativitet i benen.
Klubben har förvisso förstärkt med en hel del spännande namn. Det är dock inga frälsare som anlänt utan det känns snarare som jokrar eller truppspelare. Någon kommer säkerligen att överraska positivt och blomma ut men det är inget som hjälper i det långa loppet. Lucarelli tänker ni? Han håller än, lär hänga både en och två baljor men på det stora hela ser jag honom som en solklar "PR-värvning". Fansen blir glada, klubben tar mindre skada om det går dåligt.