2009-04-16, 18:07
Medlem
Ni som är/har varit taxislusk, hur upplever ni det här med årstider?
Typ om det är lättare att köra en sommarkväll än en novemberkväll, är ju troligtvis så men va inte rädd att ge eran syn på saken!

Hur är det annars med skötsel av bilen, är det ni chaufförer som sköter tvätt och städning av bilen?

Har ni råkat ut för några riktiga haverier någon gång? jag menar taxibilarna rullar ju en hel del.
Senast redigerad av mickeopel 2009-04-16 kl. 18:13.
Citera
2009-04-16, 21:10
Medlem
Jag använder mig av en Megtax taxameter. Och då kan man ju skriva in sitt mobilnummer och på så sätt få ett sms då man får en bokning. Om man nu vill skoja lite med vänner och ange deras mobilnummer istället så kan man ju göra det.
Men är det något som centralen kommer att märka av på något sätt och bli sur över?
Citera
2009-04-16, 21:11
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickeopel
Typ om det är lättare att köra en sommarkväll än en novemberkväll, är ju troligtvis så men va inte rädd att ge eran syn på saken!

Hur är det annars med skötsel av bilen, är det ni chaufförer som sköter tvätt och städning av bilen?

Har ni råkat ut för några riktiga haverier någon gång? jag menar taxibilarna rullar ju en hel del.

Här där jag kör ser det ut så här:

Juni: dåligt, skolbarnen har sommarlov, det är varmt och folk går istället.

Juli: Gruppboenden, sommarlov, semester och dagaktiviteter är stängda.. alltså uruselt. Sista veckan är därimot som guld, en halv månadslön på en vecka är inte omöjligt om du kör natt.

Augusti: halva månaden är kass, mitten av månaden börjar allt köra igång.

September: bra

Oktober: bra

November: bättre

December: mycket bra

Januari: halvbra

Februari: mycket bra

Mars: mycket bra

April: halvbra

Maj: dåligt

En novemberkväll är bättre än en kväll i Juni, i november är det bra och där p.g.a flygen och affärsresandet. En juni kväll är dålig eftersom att det är varm ute och folk går och desutom är det semestrar hit och dit + sommarlov!

Sommarhalvåret ska man jobba med något helt annat och på vintern kör man taxi, så ska det vara
Citera
2009-04-17, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mickeopel

Som regel sköter chauffören tvätt och städning av bilen dagligen. Även sanering då kunder kräks etc. Det är chaufförens skyldighet att Taxibilen alltid är proper och städad. Finns dock åkare som har avtal med firmor för regelbundna storrengöribfingar eller tom egen personal men det är nog väldigt ovanligt.

Vad menar du med haverier. Olyckor? Jag vet inte många som varit helt insidentfria. Vanligt i början med att man kör på trottoarkanter och smäller däck. Det är stressande att hålla koll pa navigering och taxameter samtidigt som man kör... ännu värre om man pratar i radio eller ringer mobiltel t ex till vx eller kund. Ju mer orutinerad och eller stressad du är desto större chans för olyckor. Ta det lungt. Menar du mekaniska fel så är min erfarenhet att Saab och andra billigare bilar snabbt slits. Runt 20.000 mil = 1.1,5 års körning vid två chaufförer blir det påträngande med fel på bilarna. Volvo V70 XC70 rullar som regel lätt 40.000 problemfritt även om det finns undantag med måndagsexemplar. Problemen jag upplevt är att batterierna blir dåliga snabbt att det nyckellösa låssystemet ibland trilskas lite samt att vissa D5 or behöver byta spridare efter ca 10.000 mil. Annars är Volvon Taxiförarens dröm. Slitstark lättkörd och bekväm enligt min erfarenhet.
Citera
2009-04-17, 11:13
Bannlyst
Vilka är era erfarenheter av Taxiåkare och Taxiorganisationer?

Har själv uteslutande arbetet för åkare inom Taxi Göteborg som är en förening av åkare. Detta gör att beställningscentralen Taxi Göteborg fungerar speciellt.

Taxi Gbg är aldrig på förarens sida även om Taxiåkaren grovt åsidosätter sina skyldigheter eller beter sig direkt olämpligt. Dettta gör att man som anställd hamnar i ett ständigt underläge som många åkare utnyttjar för att hunsa sina förare. T ex kan du om du vill byta åkare inom Taxi Göteborg för att denne inte betalat ut lönen och eller på annat sätt betett sig olämpligt riskera att denne djävlas med dig och får dig avstängd under en period då du inte kan förtjäna ditt levebröd. Alltså finns det en tendens att förarna står ut med en behandling man ej skulle acceptera hos någon annan arbetsgivare. Sent utbetald lön mm är ganska vanligt liksom åkare som inte drar rätt skatt och betalar arbetsgivareavgifter mm. I en organisation som är fristående från Åkarna kan denna välja att hålla en hård linje mot åkare coh förare som beter sig illa mot varnadra... konkurrenter eller kunder. Min erfarenhet är att i en organisation som fungerar som Taxi Göteborg uppstår det lätt en väldig slagsida dels mellan förare och åkare... dels mellan enskilda åkare beroende på maktförhållanden inom styrelsen. Förare blir ständigt avstängda för små bagateller och insidenter (allt från att neka att köra en tur växeln vill lägga på en till att man missat att hålla sin köplats eller uppträtt på ett påstått oriktigt sätt) Föraren har ingen möjlighet att klaga/ överklaga sådana beslut) En åkare som tycker du är besvärlig när du blir irriterad äver att du inte fått månadslönen tre veckor efter att du skulle haft den kan hitta på skäl till att Organisationen skall stänga av dig från körning och få igenom det och därmed straffa dig. Har själv råkat ut för sådant och sett det hända kollegor ständigt. Vet åtminstone en åkare som satt det i system för att ostraffat blåsa chufförer på lön och semesterlön mm utan problem.

När det gäller åkare gäller en helt annan nivå kring vad som accepteras både vad gäller uppträdande mot tredje man... kollegor och anställda. Även kontrollen för att ta in nya åkare verkar betydligt sämre än kontrollen av nya förare. Jag veta att an tagit in åkare som gjort konkurser och som har tillstånd via bulvaner då man förlorat sitt trafiktillstånd med Taxi Göteborgs vetskap. Det finns också åkare i Taxi Göteborg som blivit uteslutna från andra organisationer på grund av våldsamt uppträdande mot kunder och kollegor samt sextrakkaserrier mot kvinnliga kunder (borde inte ens ha fått behålla taxilegget) som ändå tagits in och inte ens fått repressalier då de upprepat samma beteende vid flera återkommande tillfällen som åkare i Taxi Göteborg där en förare som betett sig på samma sätt minst blivit avstängd en tid och möjligen t om avskedad. När det gäller åkare som missköter sina åtaganden gentemot sina anställda tar de alltid ställning för akaren hur mycket fel han än gör och hjälper till och med till att ge föraren felaktig information om vad som gäller eller t om hotar föraren kring konskvenserna att "ställa till bråk". Talande exempel på hur det går till är det senaste årets i media uppärksammade fusk och påföljande uteslutningar. Taxi Göteborg tvingades på grund av mediauppmärksamheten ta upp frågan om uteslutningar. Nivån hamnade på att de som blev fråntagna sina åkartillstånd blev uteslutna medan de som betalade in klarade sig om de var väl etablerade inom Taxi Gbg (läs ej med invandrarbakgrund). Alltså uteslöts i slutändan bara en del av dem som gjort bokföringsbrott och skattebrott eller valde att lämna in sina tillstånd. Totalt omfattade detta att uppemot 10% av de aktiva bilarna inom Taxi Göteborg försvann på några månader förra året. Snabbt ersattes dessa av åkare från andra beställningscentraler som villigt fyllde upp luckorna. Man frågar sig om villigheten beror på Taxi Gbgs sätt att alltid ställa högre krav på förarna än på åkarna som ju är arbetsgivaren även till dem. Man frågar sig också hur många som i verkligheten beter sig oetiskt som åkare och arbetsgivare men som klarar sig och kan fortsätta bete sig utan åtgärder. Kanske har de till och med förtroendeposer?

Ni som jobbat inom andra beställningscentraler... vilka är era erfarenheter? Fungerar det liknande. Jag vill ha sanningen inte skitsnacket.
Citera
2009-04-20, 20:56
Medlem
BoyyyBoys avatar
Skall göra lagstiftningsprovet och Säkerhet&Beteende på torsdag. Några spontana tips och pepp så här tre dagar innan?

Jag har hört att Säkerhet&Beteende skall vara relativt enkelt, men att lagstiftningen är något klurigare. Vad är det isånafall man kuggar på på lagstiftningen, eftersom nu känns det verkligen som jag kan allt? Någon som har något exempel på vad de tyckte var svårt när de satt där på provet?
Citera
2009-04-20, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyyyBoy
Skall göra lagstiftningsprovet och Säkerhet&Beteende på torsdag. Några spontana tips och pepp så här tre dagar innan?

Jag har hört att Säkerhet&Beteende skall vara relativt enkelt, men att lagstiftningen är något klurigare. Vad är det isånafall man kuggar på på lagstiftningen, eftersom nu känns det verkligen som jag kan allt? Någon som har något exempel på vad de tyckte var svårt när de satt där på provet?
Enligt mig är inget speciellt svårt men man får inte underskatta proven lagstiftningen är det lite luriga frågor i med liknande svar men bara ett är rätt. Är din magkänsla att du kan teorin bra så kommer du att klara det är jag rätt övertygad om. Ta det bara lungt och tänk en gång extra innan du svarar så att du inte går på en fint. lycka till!!!!!
Citera
2009-04-21, 18:04
Medlem
BoyyyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salsnip
Enligt mig är inget speciellt svårt men man får inte underskatta proven lagstiftningen är det lite luriga frågor i med liknande svar men bara ett är rätt. Är din magkänsla att du kan teorin bra så kommer du att klara det är jag rätt övertygad om. Ta det bara lungt och tänk en gång extra innan du svarar så att du inte går på en fint. lycka till!!!!!

Tack så mycket för peppningen! Jag uppdaterar hur det går.

För övrigt. Det är möjligen inte någon som har ett login på taxi.aventus.nu som jag kan få låna? Där kan man ju göra lite frågor.
Citera
2009-04-21, 20:47
Medlem
pilt77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Jag använder mig av en Megtax taxameter. Och då kan man ju skriva in sitt mobilnummer och på så sätt få ett sms då man får en bokning. Om man nu vill skoja lite med vänner och ange deras mobilnummer istället så kan man ju göra det.
Men är det något som centralen kommer att märka av på något sätt och bli sur över?

Varför skulle dom sitta och gå igenom systemet manuellt och leta efter vilket nummer du skrivit in? Och om dom skulle göra det, tror du dom ringer det för att se om det är du som svarar?
Citera
2009-04-21, 21:02
Medlem
Citat:

Säkerhet och beteende är skitlätt. Sunt förnuft kommer du långt med. Lagstiftning är svårare, ta det bara lungt och läs noga. Kolla noga på bilderna för dom försöker finta dig.

VV:s prov är inte svåra. Skall du arbeta i Stockholm för Taxi Stockholm är det lite grann värre med deras prov, dock.
Citera
2009-04-21, 22:16
Medlem
Stonecakes avatar
Citat:

S & B provet var det inga konstigheter på!Logiska svar på det mesta!Däremot var Lagstiftningsprovet en bitch för mig!
När jag pluggade inför det provet essade jag alla övningar i veckor!Väl på plats bakom datorn på TRS så klarade jag mig precis på gränsen!Frågorna liknade inte ens dom jag/vi pluggade! Det ställdes en hel del frågor om Taxameterhantering vid olika tillfällen så som poliskontroller,en del korkade å luriga parkeringsfrågor,vilotidsfrågor som var småknepiga.
Men hur som helst,ta det lugn, LÄS FRÅGORNA ORDENTLIGT!!!! (kan ej upprepas tillräckligt) Du har ganska gott om tid på dig på dessa prov,som sagt,ta det lugnt och Lycka till!
Citera
2009-04-21, 22:25
Medlem
BoyyyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
Kolla noga på bilderna för dom försöker finta dig.

Minns du något konkret exempel på detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Stonecake
...å luriga parkeringsfrågor

Även här, några konkreta exempel? Det kan vara klurigt att leta efter fallgropar i en stor skog ifall man inte ungefärligen vet var det ligger. (Vilken fin metafor jag fick till där också )

Men att läsa frågorna som en ortodox är uppfattat iaf!

Citat:
Ursprungligen postat av Stonecake
Det ställdes en hel del frågor om Taxameterhantering vid olika tillfällen så som poliskontroller

Ja, det där har jag hört. Vad man skall ställa in Taxametern på ifall man har en kund i baksätet? Man skall väl helt enkelt stänga av tidsinställningen och endast köra på kilometer, helt enkelt. Med andra ord, "stanna" taxametern för ett tag genom detta sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in