2008-12-08, 21:27
Medlem
Nickeps avatar
Ett omtjatat ämne. Eftersom homosexualitet representerar en normal variation på könsskalan, finns ingen anledning att lägga moraliska aspekter på den.
Citera
2008-12-09, 03:37
Bannlyst
all sorts sex är en synd. varför annars skulle föräldrarna stänga dörren när de har sex så att barnen inte ser dom? jo, det är för att barn är oskyldiga och sex är skyldigt/syndigt.
Citera
2008-12-09, 12:26
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
all sorts sex är en synd. varför annars skulle föräldrarna stänga dörren när de har sex så att barnen inte ser dom? jo, det är för att barn är oskyldiga och sex är skyldigt/syndigt.
Det kan du knappsat mena (att sex skulle vara liktydigt med synd). Att själva akten av naturliga skäl ses som en sak mellan två parter och att barnen stänhgs ute, är en annan sak. Vissa barn, beroende på ålder, kan uppfatta sexhandlingen fel - som en aggression mellan föräldrarna. Föräldrarnas naturliga känsla för det har inget med synd att göra.
Citera
2008-12-09, 17:14
Medlem
BlueStars avatar
Enligt de flesta religioner, bl.a. de tre Abrahamitiska religionerna, så är homosexualitet en synd. Finns det verkligen någon religion som uttryckligen accepterar homosexualitet, inklusive homosexuella handlingar? (Vissa religioner säger ju att de accepterar homosexuella känslor, men inte homosexuella handlingar). Någon sådan religion har då inte jag hört talas om.
Citera
2008-12-09, 17:23
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueStar
Enligt de flesta religioner, bl.a. de tre Abrahamitiska religionerna, så är homosexualitet en synd. Finns det verkligen någon religion som uttryckligen accepterar homosexualitet, inklusive homosexuella handlingar? (Vissa religioner säger ju att de accepterar homosexuella känslor, men inte homosexuella handlingar). Någon sådan religion har då inte jag hört talas om.
Nej...och det beror på att religionen utgår från tankemodeller som utvecklades för tusentals år sedan utan kunskaper om homosexualitetens ursprung. Nu, när man klarlagt den viktigaste bakgrunden, som visar det naturliga i denna variation borde inte finnas anledning att tala i termer som synd. En icke-troende gör sällan det. Synd hör samman med religion - därför är resonemanget homosexualitet/synd förbehållet de religiösa.
Citera
2008-12-10, 09:20
Medlem
Hej

Som kristen så anser jag att homosexualitet är "onaturligt" men har valt att inte stirra mig blind på ALLA 2000 sidor i bibeln, för det är bara att inse fakta, mycket är öppet för tolkning då människan är väldigt fantasifull och lättpåverkad och dessutom är mycket skrivet i gammalt språk och i metaforer.

Så jag har gjort som så att jag fokuserar mig på de 10 budorden och jesus ord.

Annars är det väldigt svårt att man börjar skada folk och utför handlingar som inte är sanktionerade i bibeln(att döma, att högmodigt predika till andra).

Till andra kristna: om ni verkligen vill folk på flashback att se det fina i jesus ord så kanske ni ska ta och ha en mer lugn "approach", för i ärlighetens namn så får ni oss att verka som hetsiga galningar.

PS. det skulle vara kul ifall fb ateisterna kunde vara LITE trevligare mot de religösa då ni snackar så mycket om "låt alla få tycka och göra som dem vill"

Kärlek.
Citera
2008-12-10, 11:13
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Tycker du det eller har du stöd för att det är syndigt i Bibeln?

Vissa saker gör man i tvåsamhet, som att ha sex då det är en handling mellan två personer. Det betyder inte att sex mellan man och fru är syndigt, utan något helt naturligt som bara de två vill dela.

De flesta brukar på gå toaletten ensamma och vill inte ha fler med där heller. Betyder inte att det är syndigt att gå på toaletten. Utan helt naturligt.

On Topic: De flesta religioner talar nog om att homosexualiet är syndigt. Men de flesta troende följer kanske inte vad religionen säger angående detta och tycker det är icke syndigt - generellt sätt.
Senast redigerad av flygande mattan 2008-12-10 kl. 11:15.
Citera
2008-12-10, 11:31
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
T
De flesta brukar på gå toaletten ensamma och vill inte ha fler med där heller. Betyder inte att det är syndigt att gå på toaletten. Utan helt naturligt.

I den skola jag växte upp i var dassen på rad, ingen avskildhet där.
Hemma har jag gamla utedass som har dubbla sitsar.
Jag vet om kollektivdass med tio hål.
Jag tror avskildhet på muggen är något nytt 1900talsfenomen.

Jag kan mycket väl tänka mig att älskandet gått samma väg.
Trångbodda familjer i en stuga, kanske tio personer, där alla ligger skavfötters, då får man inte vara alltför blyg.

Familjen som vi ser den är (tror jag) också ett relativt modernt påfund.
Inte mamma pappa barn, utan de som lever i samma hushåll.
Citera
2008-12-10, 13:48
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge10
Som kristen så anser jag att homosexualitet är "onaturligt"...
Men där har du missat det mest väsentliga i sammanhanget, eftersom det rör sig om en naturlig variation (lika naturlig som variationen höger/västerhänthet). Om du, eftersom den uppträder hos mindre än 10% av mänskligheten, skulle vilja kalla den för onormal så kan du naturligtvis det men då är du inne på statistik - en helt annan sak.
Citat:
...har valt att inte stirra mig blind på ALLA 2000 sidor i bibeln, för det är bara att inse fakta, mycket är öppet för tolkning då människan är väldigt fantasifull och lättpåverkad och dessutom är mycket skrivet i gammalt språk och i metaforer.

Så jag har gjort som så att jag fokuserar mig på de 10 budorden och jesus ord.
Men då är du ju inne på tankesystem från den tid då man helt saknade de kunskaper vi nu har! Vi måste i modern tid rimligtvis utgå från den kunskap som tillkommit inte från dogmatiskt tänkande!
Citera
2008-12-10, 14:29
Bannlyst
Citat:
enligt bibeln är sex det värsta syndet av alla (syndafallet). berättelsen om adam och eva handlar om sex. den 'förbjudna frukten' symboliserar sex och ormen (djävulen) är en fallossymbol: http://5theserpentwasaphallicsymbol.blogspot.com/

Citat:
bra poäng, men jag tycker att sex är dåligt för att det skapar så mycket problem. om ingen hade sex skulle alla dö ut, vi skulle alla vara i himlen och det skulle inte finnas några problem.

Citat:
On Topic: De flesta religioner talar nog om att homosexualiet är syndigt. Men de flesta troende följer kanske inte vad religionen säger angående detta och tycker det är icke syndigt - generellt sätt.
ja, det är bättre att följa sin hjärna än att följa en gammal bok.
Citera
2008-12-10, 14:39
Medlem
BlueStars avatar
Citat:

Vissa saker gör man i tvåsamhet, som att ha sex då det är en handling mellan två personer. Det betyder inte att sex mellan man och fru är syndigt, utan något helt naturligt som bara de två vill dela.

Flygande Mattan, islam är utan tvekan den mest homofientliga religionen av alla jag läst om, och homosexuella handlingar är olagliga i de flesta muslimska länder (I länder som Iran, Saudiarabien, Mauretanien, och Yemen är det ju dödsstraff på homosexuella handlingar). Du menar väl inte att du som muslim tycker att homosexualitet, och då även homosexuella handlingar, är OK?
Citera
2008-12-10, 16:50
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
enligt bibeln är sex det värsta syndet av alla (syndafallet). berättelsen om adam och eva handlar om sex. den 'förbjudna frukten' symboliserar sex och ormen (djävulen) är en fallossymbol...
... men jag tycker att sex är dåligt för att det skapar så mycket problem. om ingen hade sex skulle alla dö ut, vi skulle alla vara i himlen och det skulle inte finnas några problem. ja, det är bättre att följa sin hjärna än att följa en gammal bok.
Då kommer frågan hur kan din hjärna resonera som den gör - det måste väl ändå vara något du hört tolkat från någon gammal bok? Rimligen måste du inse att sex inte kan vara helt syndigt - hur skulle du annars kunna sitta här och resonera om saken - bäst att fråga dina föräldrar om de anser dig ha tillkommit i synd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in