2008-12-01, 11:14
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Allt handlar om urval och tolkning.

Om man väljer att tolka synder är Bibeln tex. tydlig med att otrohet och skilsmässa är långt värre synder än lite kuk mot kuk. Man väljer idag att tolka om alla straff som innefattar stening och andra smaskiga metoder etc etc.

Det är människans tolkningar som ger texten betydelse, därför är det inte så intressant när en homofob läser bibeln.

Denna diskussion är så gammal och ointressant, låt alla älska så blir nog världen fredligare.
Tror man på bibeln i bokstavlig bemärkelse så har man andra allvarliga problem med sin verklighetsuppfattning och sitt förnuft.

Egentligen borde ju heterosexuella män tycka att de är bra med att det finns många bögar. För då blir det ju fler av det kvinnliga könet över till männen. Däremot är det ”synd” om det finns för många lesbiska, för då minskar ju utbudet i all fall.
Citera
2008-12-03, 17:53
Medlem
Forrelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HåkanStrömberg
Som alla borde veta så står det i bibeln att det är en synd att ha kärleks relation med samma kön, men varför är det så många som accepterar homosexualitet nuförtiden? Jag kan inte allts förstå varför dom heltplötsligt kan få gifta sig i Guds hus nuförtiden det är hemskt, dom syndar rakt under Guds näsa nästan som om dom skrattar åt gud...så sorgligt så sorgligt.

Detta har säkert skrivits innan, men jag känner att jag bara måste säga min mening. Gud är, enligt Bibeln, en kärleksfull gud. Gud, och således Jesus, älskar alla människor. Förutom de som syndar. Då återstår det att definiera synd. För mig är en synd när en människa skadar någon annan på något sätt, fysiskt eller psykiskt (eller åsamkar stor skada på naturen osv.). Det kan aldrig vara en synd att älska, eftersom det är det Gud gör. Men enligt din logik är det en synd att älska en annan människa om denna människa råkar vara av samma kön. Är inte det en riktig paradox? I och för sig är Bibeln full av sådana, men... Ändå.
Citera
2008-12-03, 20:33
Medlem
Bibelns uttryck angående homosexualitet är liknande det Åke Green predikade.

Sedan finns det olika åsikter och olika kyrkor med olika ställningstagande i frågan.

Sedan är det i evangeliet sagt att det är gud som ska döma. Inte människorna.
Så frågan är en sak mellan individen och gud. Inte att folk ska attackera homosexuella.
Det verkar inte vara en speciellt stor fråga i bibeln heller. Det finns inte mycket som är skrivet angående homosexualitet.

Kan väl säga att jag inte tror på någon kristendom öht men har varit starkt och ärligt frikyrklig under många år. Jag har studerat kristendomen ganska noga varför jag kan hävda det jag skrivit ovan.

Vad jag tror är att problemet med homosexualitet och kristendom är ett uttryck för det mer generella fenomenet att man är så fokuserad på frågor om hur/vad man gör i sängkammaren och vad man stoppar i sig. Droger och sex är oproportionerligt stora frågor.

Folk svälter ihjäl, våldtas och blir halshuggna och man ägnar hela sina moraliska funderingar åt vad folk gör i sängkammaren?
Citera
2008-12-03, 20:42
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Och eftersom de flesta skiter fullständigt i vad världsreligionerna säger om t ex sex före äktenskapet, abort, skilsmässa, att ljuga, att stjäla osv osv osv kan vi väl strunta i vad världsreligionerna säger om homosexualitet också?

Det är ju märkligt att så fort det handlar om homosexuella sliter folk fram sina konfirmationsbiblar. Men att fuska lite med skatten, hoppa i säng med en massa krogragg osv, det är ingen fara.

Det där var väll ändå fullständigt irellevant? Frågeställningen är huruvida det är en synd eller inte. Det är även en synd att fuska med skatten och sex före äktenskapet dock inte lika "grova". Sen att det sämhällsmässigt inte fyller någon funktion då Sverige inte är religiöst är ju en sak som bör tilläggas. Dock så råder det inte några som helst tvivel o att homosexuallitet är en synd enl. tex. islam, kristendom och judendom.
Citera
2008-12-03, 21:58
Medlem
Den som tror på Biblen borde BRÄNNAS TILL DÖDS. j/K Jag kan inte förstå att en vettig människa kan tro på sådant strunt.
Alla borde ha samma rätt. Sedan kan ju den som är "religiös" låta bli att gifta sig med en av samma kön! Fattar du inte att det skall ligga i individens händer.
Citera
2008-12-03, 22:40
Medlem
curdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sa88
Den som tror på Biblen borde BRÄNNAS TILL DÖDS. j/K Jag kan inte förstå att en vettig människa kan tro på sådant strunt.

Precis! Har själv börjat läsa Bibeln och ju mer jag läser desto mer oförstående blir jag på de stackars människospillror som tror på eländet. Vakna och lev på riktigt eländiga religiösa bajskorvar!
Citera
2008-12-03, 23:03
Medlem
Dreemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HåkanStrömberg
Du måste vara bög=sjuk, för det är klart att jag inte kan acceptera något sådant det är fy förskräckligt för att gud satt oss människor på jorden för att föda barn tillsammans inte tränga in bajset till pannbenet!
Blir du sur om jag kallar din gud för Lenny?
förresten.. Vilken chock du kommer få när du dör och upptäcker att du inte kommit till himlen. Fast o andra sidan kan vi ju inte chockas efter att vi har dött, förutom om man tror på gud så klart, som sen gör att du chockas över att du inte kommit till himlen. Det blir som en ond kristen cirkel.
Citera
2008-12-05, 00:07
Medlem
Per-Inge1980s avatar
De flesta tror inte på Bibeln!

Tror det kan bero på att de flesta idag inte tror på Bibeln. De flesta tror inte alls på Religion. Därmed inte sakt att de flesta inte har en Gudstro. Kanske, kanske inte.

Nu är det så att sexualitet inte är självvalt, men nu är vissa homosexuella och skall leva med detta resten av sina liv. Kan man då inte göra deras liv så problemfritt och trevligt som möjligt då? Varför behandla dessa annorlunda för någonting som de själva inte rår för? Står det inte även i Bibeln att alla människor är Guds barn? Varför skall då Gud tycka mindre om de homosexuellas kärlek? Bibeln gör (enligt mig personligen) samma sak hela tiden, talar emot sig själv. Du säger: Bibeln. Jag säger: Vad tycker du själv?

/Nybliven ateist.
Citera
2008-12-08, 18:52
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Inge1980
Tror det kan bero på att de flesta idag inte tror på Bibeln. De flesta tror inte alls på Religion. Därmed inte sakt att de flesta inte har en Gudstro. Kanske, kanske inte.

Nu är det så att sexualitet inte är självvalt, men nu är vissa homosexuella och skall leva med detta resten av sina liv. Kan man då inte göra deras liv så problemfritt och trevligt som möjligt då? Varför behandla dessa annorlunda för någonting som de själva inte rår för? Står det inte även i Bibeln att alla människor är Guds barn? Varför skall då Gud tycka mindre om de homosexuellas kärlek? Bibeln gör (enligt mig personligen) samma sak hela tiden, talar emot sig själv. Du säger: Bibeln. Jag säger: Vad tycker du själv?

/Nybliven ateist.

Jag älskar min pelagon och min katt kan jag inte få skapa mig ett harem och gifta mig med dom då all kärlek är av godo? Idiotiskt att säga att det inte är en synd då det inte är en åsiktsfråga utan i vardagsspråk är förknippat med kristna normer och då finns ett svar att tillgå. Sen huruvida man tror på Gud, tometen, fan och hans moster är fullständigt irrelevant och bara obegåvat att ta upp när topick är "Homosexuallitet: En synd?". Det är ju däremot fritt att diskutera det hela i andra trådar.
Citera
2008-12-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Inge1980

/Nybliven ateist.
du menar agnostiker...
Citera
2008-12-08, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Det där var väll ändå fullständigt irellevant? Frågeställningen är huruvida det är en synd eller inte. Det är även en synd att fuska med skatten och sex före äktenskapet dock inte lika "grova". Sen att det sämhällsmässigt inte fyller någon funktion då Sverige inte är religiöst är ju en sak som bör tilläggas. Dock så råder det inte några som helst tvivel o att homosexuallitet är en synd enl. tex. islam, kristendom och judendom.
Jag tror du menar homosexuella handlingar...eftersom homosexualitet inte är något man väljer att vara, utan det är handlingarna som räknas som synd enligt dessa religioner.
Citera
2008-12-08, 19:41
Medlem
Jag flyttar tråden från Alt.Sex hit.
//;Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in