2014-05-25, 23:09
Medlem
m0nkees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robertt24
Förklara mig vad som skulle vara så fel i det ?? finns ju en forum del för pedofiler så varför inte drog försäljning ?

Det är en diskussionsdel. Inte en forumdel där du kan köpa sexuella tjänster av barn.

Samma sak med underforumet för droger. Du får prata om dem men inte sälja eller
eftersöka.

Eftersöker du barnporr i pedofiliavdelningen tror jag nog att även detta resulterar i en
bannlysning.

Om det du menar är en avdelning där man kan diskutera drogförsäljning och diverse
shoppar så finns ju: (FB) Nätapotek och drogshoppar
Citera
2014-05-26, 10:24
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robertt24
Förklara mig vad som skulle vara så fel i det ?? finns ju en forum del för pedofiler så varför inte drog försäljning ?

Nu har två personer redan förklarat varför jag ansåg att du inte tänkte direkt långt.

Dels för att det här ett diskussionsforum och inte ett annonsplank, det är huvudorsaken och hade du läst reglerna så hade du även sett att det heller inte är tillåtet att sälja lagliga varor (enda undantaget är Recycle Your Stuff, där man kan ge bort legala varor).

Drogshoppar, droger och dess tillbehör är däremot tillåtet att diskutera, precis som t.ex pedofili som du nämner i det inlägg. Det betyder dock inte att det är tillåtet att länka till barnporr eller att sälja barnporr på samma sätt som det är helt ok att diskutera droger men inte sälja dem.

Nu kommer du säkert svara: "Men varför kan vi inte göra det tillåtet då?"

Det enkla svaret är än en gång att Flashback är ett diskussionsforum och inte ett annonsplank.

Sedan för du även se priset som Flashback skulle få betala om t.ex drogförsäljning skedde på Flashback.

Sedan vill jag även tillägga att det är inte yttrandefrihet att sälja/köpa droger, det är däremot yttrandefrihet att kunna diskutera vad som helst.
Citera
2014-07-20, 12:19
Medlem
Louises avatar
Ur regelförtydligandet:
Det vill säga "någon som vet var jag kan köpa XX" men här är risken för genomsyn betydligt högre än för regel 1.01.
Begreppet "genomsyn" är skatterättslig juristjargong och är inte särskilt hjälpsamt för den ansenliga del av mänskligheten som inte har studerat svensk skatterätt. Kan detta uttryckas smidigare?
Citera
2014-07-21, 05:36
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Ur regelförtydligandet:
Det vill säga "någon som vet var jag kan köpa XX" men här är risken för genomsyn betydligt högre än för regel 1.01.
Begreppet "genomsyn" är skatterättslig juristjargong och är inte särskilt hjälpsamt för den ansenliga del av mänskligheten som inte har studerat svensk skatterätt. Kan detta uttryckas smidigare?

Klart intressant.. lite pinsamt att jag, som ändå brukar läsa igenom reglerna förhållandevis regelbundet, missat det.
Speciellt som jag inte är helt hundra på vad ordet betyder.. för jag antar att det inte är vad man utsätter ett fönster för när man kollar vad som händer utanför lägenheten?
Citera
2014-10-20, 00:13
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Ur regelförtydligandet:
Bømp!

Det här står fortfarande kvar. Det är kanske bara jag och Cognitive Dissident som tycker att formuleringen är obegriplig för de flesta, men för det fall att hjälp med detta önskas bidrar jag med följande förslag på formulering:
Denna regel är en spegling av regel 1.01., men är utmejslad för att särskilja mellan handel och utbyte av narkotika och handel och utbyte av andra varor. Även här gäller att det är tillåtet att fråga var man kan få tag i narkotika. Det vill säga "någon som vet var jag kan köpa XX" men här är risken större att vi ser det som förtäckt narkotikahandel. Om man vill ha allmänna upplysningar om var droger finns eller allmänna diskussioner om tillgång till narkotika i en viss stad eller plats måste man alltså vara tydlig med att det inte är en förtäckt köpesannons. Inlägg i stil med "var kan man köpa E i Göteborg?" eller inlägg med en avslutande disclaimer "obs, detta är ingen köpesannons" kan alltså komma att bedömas som köpesannons trots utformningen. Det är emellertid svårt att dra upp några exakta bedömningsgrunder, utan det görs i varje enskilt fall en samlad bedömning.
Texten i övrigt innehåller en del saker man kan ha språkliga synpunkter på, jag vet dock inte om det är något som är meningsfullt att diskutera här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in