2004-08-31, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pencon
Hela vår existens fullkomligt orealistiskt.
Att påstå att allt skapades genom en enorm explosion! Vad fanns innan? Och sen, att en del påstår att en gubbe med skägg skapade allt på sju dagar!?
Vad är det för skitsnack!
Nä, faktum är att eftersom vi inte borde existera så existerar vi inte, utan allt är en fet illusion.
Eller kanske datasumulering! Vad vet jag?
Det jag däremot vet är att vi inte finns! På riktigt!

”Den som sväljer en sten, sätter tilltro till sin hals.”

Må hända att dina händer börjar blöda, vad får dig att sluta tro?

Illusion som i illustratör där illusionen bliver verklig då den förkroppsligas.

Vidskepelse i ett horribelt gap nalkas förnimmelse då dessa båda världar krockar.

Om din tanke gestaltades till en kvinnokropp, hur skulle du beskriva dess utseende?

Svaret ligger i ditt handlande där känslan suddats ut. ( Latexhandskar bör användas när du torkar dig i arslet)

Är du kall eller varm inombords? OBS! Du bör tolka detta som ett personligt angrepp ej något försök till försoning oss emellan.

PS. Om det börjar regna isbjörnar är jag död!!
+o(
Citera
2004-08-31, 13:43
Medlem
Bleeps avatar
Den här tråden bevisar att vissa inte borde titta på filmer typ Matrix.
Citera
2004-08-31, 13:50
Medlem
Makehastes avatar
Oavsett om det är en illusion eller ej - Är den allt vi har att förhålla oss till. Lika bra att göra det bästa av den.

Och Ruskigbuss; Det är såklart olika i olika skolor, men i allmänhet betraktas inte världen som en illusion inom buddhismen, utan egot skapar illusionen som vi ser vår värld genom. Verkligheten finns här omkring oss hela tiden, men den färgas ständigt av ens förväntningar, åsikter och tankar. Det är illusionen som jag har förstått det. Och även om idealet kan vara att göra sig av med egot är de flesta seriösa buddhister överens om att det är en omöjlighet - Målet är istället att i varje ögonblick anstränga sig för att göra det bästa av den situation man är i. Nuet, verkligheten, är allt man har.

I would like to thank the Academy.
Citera
2004-09-01, 10:46
Medlem
zacky_boys avatar
Citat:
Att påstå att allt skapades genom en enorm explosion! Vad fanns innan? Och sen, att en del påstår att en gubbe med skägg skapade allt på sju dagar!?
Nä, faktum är att eftersom vi inte borde existera så existerar vi inte, utan allt är en fet illusion.

Nu ska du få sanningen från en som vet vad han talar om. Har du inte sett The Truman Show? Det är rätt nära det. Men om du sett 13:e våningen (tror jag den heter), då vet du exakt.

Vi är ett slags spel för nån/några högre än oss själva. Frågan är nog bara vad vårat mål är? Personligen tror jag att vi bara ska komma på att det hela är en slags komplott, då är det roliga slut. För det är nog också ett slags test vad vi människor klarar av, på det fysiska och psykiska planet.

Det finns dock en nackdel med all denna informationen. När vi har kläckt gåtan och vet varför vi existerar kommer skaparen/skaparna förinta oss eller slänga bort oss. Fast det kanske är bra att bli lämnad i fred så vi kan sköta oss själva, om vi utgår ifrån att vi inte gjort det förut..

Tror inte dom vill att jag ska skriva det här.. Ska gömma mej en stund.
Citera
2004-09-01, 20:43
Bannlyst
Påminner inte detta lite om The Matrix?
Citera
2004-09-01, 22:07
Moderator
Evil Eds avatar
Om allt är en illusion så kan jag inte heller bli bannad, alla i denna tråden är dumma i huvudet...

Självklart kan man tänka i dessa banor, men varför skulle då folks liv förstöras av att de mister någon.

Livet är på riktigt och när du dör så vet du att din chans är förbi!
Citera
2004-09-02, 00:06
Medlem
nebutsdutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Om allt är en illusion så kan jag inte heller bli bannad, alla i denna tråden är dumma i huvudet...

Självklart kan man tänka i dessa banor, men varför skulle då folks liv förstöras av att de mister någon.

Livet är på riktigt och när du dör så vet du att din chans är förbi!

deras liv förstörs inte....det är bara en illusion
Citera
2004-09-09, 21:01
Medlem
Detta argument tog Nietszche död på i "bortom gott och ont".
Jag har för mig att han skrev:
"och andra säger att yttervärlden är en produkt av våra sinnesorgan?
Men då vore ju vår kropp, i egenskap av ett stycke yttervärld en illusion av våra organ. Och då vorde ju organen själva produkten av våra organ!
Följaktligen är yttervärlden INTE en produkt av våra organ.
Citera
2004-09-11, 15:40
Bannlyst
Jag tror,

Det människan känner till är i största del korrekt, men det är en såpass liten del av verkligheten att den inte ens är värd att bry sig om. Men någonstans måste man ju börja. T.ex. i atomernas värld finns protoner neutroner och elektroner. Men i protonernas värld har vi en mindre aning om vad som existerar, och vad existerar inom protonens partiklars värld? Osv.
Citera
2004-09-11, 19:03
Medlem
smoothies avatar
Är du inne på Kants teori om hur vi upplever verkligheten genom ett par "glasögon" som representerar tid, rum, orsakssamband med mera?
Att den verkliga världen är något helt annat som vi ens skulle kunna uppleva utan faktorer som rum och tid...

Även om vår verklighet inte är den objektiva verkligheten - och den objektiva verkligheten bör ju vara något att sträva efter - så har vi inget annat att relatera till. Tråkigt, men sant!

Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Alltet har alltid funnits.

Ibland expanderar det och bildar vad vi uppfattar som materia och tid, ibland så krymper det och är en singularitet.

Det är inget som kräver varken skapare eller skapande.
Denna singularitet, vad representeras den av? Skulle inte tid och rum finnas utanför denna singularitet?
Eftersom tid och rum är så relativa begrepp så borde dom inte existera enligt mitt tycke, hur långt kan man dela ner ett avstånd? Vilket är det kortaste tidsintervallet (har iofs ett vetenskapligt svar där det minsta intervallet innebär att ingen händelse hinner inträffa inom det, hur liten den än är)?

Tid och rum, någonting människan själv skapat för att kunna uppleva världen omkring sig?

smoothie
Citera
2004-09-15, 16:05
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Citat:

Allt det du ser ÄR OTROLIGT OSANNOLIKT. Men det gör det inte omöjligt för det. I.o.m. att det bara finns tänkande varelser på planeter som är så otroligt komplexa så är det inte längre så otroligt osannolikt att vi ställer oss denna frågan, som troligtvis alla andra varelser som lever på planeter som kan hysa liv också gör.

Religion är ett desperat försök att rädda vår mening i tillvaron. Men religionen är inte svaret på några som helst frågor.

Såvida man inte tror på dem. Då stämmer religionen i fråga. Så mitt tips till den som vill finna någon mening med livet är att inbilla sig själv att man är religiös.

Men annars så kan man ju sitta på sin sten och skratta åt tokarna
Citera
2004-09-25, 03:03
Medlem
mickeemans avatar
Ja livet är en illusion...

Här Ett litet expriment om vad illusionen är som jag läste i en bok.

Sätt dig helt ensam se till att inte bli störd av någon
Ta en blyertspenna, sax, kam eller vad som finns i din närhet.
Titta på saken du har i handen och upprepa namet på saken du har i handen i ca. 1minut eller mer.
Till slut kommer du att förstå att denna sak som du håller i handen inte är
något.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in