2008-09-28, 20:19
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Någon som har pejl på om ungdomsrabatten är applicerbar i det här fallet? NG fyllde 21 i augusi, och var alltså 20 vid tillfället då hon dog.

Ska bli intressant att läsa FU sen.

Det finns ju en allmän bestämmelse om strafflindring i BrB för den som varit under 21 år vid gärningstillfället. Regeln ska dock tillämpas i större utsträckning ju yngre man är, dvs ju yngre desto större rabatt. I vilken utsträckning den kommer att ha betydelse för NG som var 20 är svårt att säga.
Citera
2008-09-28, 20:19
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallon1
Hon var en väldigt tjusig tjej. Snarare vacker än söt. Och den där tatuerade nollan tog livet av henne.

Ja. Det är nog ett klassiskt svartsjukemord det här. Hade hon de bilderna på nätet fick hon nog stor respons. Kanske för stor för att pojkvännen skulle orka med det.
Citera
2008-09-28, 20:20
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
PV är väldigt mörk och otydlig, i alla fall på min skärm.

Spara ner bilden i din dator. Sedan när du öppnat den är det bara att öka ljusstyrkan. Då syns herr.Granberg hur tydligt som helst.
Citera
2008-09-28, 20:20
Medlem
Om det nu är så att han tog pengarna borde dom åklaga han för rånmord tycker jag, eller är det så att man måste ha uppsåt att ta pengarna då innan och det lär väl inte gå att bevisa isf >__<
Citera
2008-09-28, 20:22
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Spara ner bilden i din dator. Sedan när du öppnat den är det bara att öka ljusstyrkan. Då syns herr.Granberg hur tydligt som helst.

Tack för tipset!
Citera
2008-09-28, 20:22
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss Blue
19-åringen som mördade den 15-åriga tjejen i Mora, fick ju ett straff på 9 år.
Om man är över 21 år skulle domen troligtvis ha blivit livstid. En 20-åring skulle ha fått ett straff på 10år. 19-åringen fick 1års ungdomsrabatt.

Vi vet inte än om det är mord eller dråp.
Citera
2008-09-28, 20:23
Medlem
dinmorsas avatar
Han kanske får vård det vi inte. Det blir iallafall en månad på RPA för kontroll
Citera
2008-09-28, 20:24
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Det finns ju en allmän bestämmelse om strafflindring i BrB för den som varit under 21 år vid gärningstillfället. Regeln ska dock tillämpas i större utsträckning ju yngre man är, dvs ju yngre desto större rabatt. I vilken utsträckning den kommer att ha betydelse för NG som var 20 är svårt att säga.
Man kan ju alltid börja med att konstatera att han inte ens i teorin kan dömas till livstids fängelse.
Citera
2008-09-28, 20:25
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Det är stor tragik. Snart får vi väl veta mera. Stackars lilla flicka och jag känner så mycket med hennes mamma just nu.

Ja det är fruktansvärt tragiskt.

Något jag inte kan sluta fundera på är hur en 20-åring har kunnat leva "som vanligt" i 4 månader inför sina närmaste. Jag har själv ungar som snart är i den åldern, skulle jag som förälder inte märka om någon av mina barn hade utfört något som detta? Eller syskonen? Och om inga starka familjeband föreligger - märker ingen av de närmsta kompisarna något? Arbetskamrater? Idrottslaget?

Jag förstår inte hur PV lyckats leva ett "normalt" liv såpass länge med en sådan fruktansvärd hemlighet.
Citera
2008-09-28, 20:27
Medlem
Citat:
Vi vet inte än om det är mord eller dråp.

Du verkar ju veta hur det fungerar, iaf av det jag läst i tråden.
Kan man bli fälld för dråp, även om man gömt undan kroppen på det sättet? det borde väl vara överlagt mord? vet att med mord måste man ha uppsåt att döda, men det är väl isåfall omöjligt att bevisa om han inte erkänner att det är så? vart går isofall gränsen för mord och dråp? Om man dödar nån med vilje är det väl isofall bara säga att det var en olyckshändelse så blir det dråp istället :S
Citera
2008-09-28, 20:28
Medlem
Vi får se, men jag är inte säker på att han blir dömd för mord ens en gång (obs missförstå mig inte, han är en mördare men mördare daltas det med i Sverige). Blir det dråp och han var 20, då blir jag mycket mycket förvånad om han får sitta en dag längre än 3 år (obs effektiv tid, det är ju det som räknas.)
Citera
2008-09-28, 20:28
Medlem
speedfisters avatar
orkar inte läsa igenom alla poster just nu.

killen heter niklas granberg här har ni bild http://1000-klubben.com/gallery/img.php?id=1846

om någon redan postat detta ber jag om ursäkt.

----

märkte nu att namnet redan är nämt inte hittat någon bild än i tråden dock. och ni som undrar hurvida han var 21 vid mordet. han fyllde 21 den 21:e augusti.
Senast redigerad av speedfister 2008-09-28 kl. 20:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in