2008-09-08, 00:01
Medlem
Braqckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Det där du var intressant!
Vet du mer om denne Per Ola Karlsson?

Han beskrivs av KPML(r) som en hårdför typ med "nazistiska" åsikter. Det är möjligt - dock har jag inte sett några konkreta uppgifter på det - att han ingick i det gäng inom Norrmalmspolisen som gick på de av Stellan Åkerbring arrangerade "kamratträffarna", som ju hade bruna tendenser.

I Borgnäs bok är han med stor sannolikhet "polisman K", och anges som medlem i skytteföreningen som diskuterats här tidigare (dock finns han inte med på listan som återges i Anérs bok, men den är å andra sidan inkomplett).

Han finns på bild i KPML(r):s bok och troligen även i något nummer av Proletären. Har inte lyckats hitta vad han gör idag. I vissa källor kallas han bara Per, ibland stavas efternamnet Carlsson.
Senast redigerad av Braqckt 2008-09-08 kl. 00:15.
Citera
2008-09-08, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braqckt
Han beskrivs av KPML(r) som en hårdför typ med "nazistiska" åsikter. Det är möjligt - dock har jag inte sett några konkreta uppgifter på det - att han ingick i det gäng inom Norrmalmspolisen som gick på de av Stellan Åkerbrink arrangerade "kamratträffarna", som ju hade bruna tendenser.

I Borgnäs bok är han med stor sannolikhet "polisman K", och anges som medlem i skytteföreningen som diskuterats här tidigare (dock finns han inte med på listan som återges i Anérs bok, men den är å andra sidan inkomplett).

Han finns på bild i KPML(r):s bok och troligen även i något nummer av Proletären. Har inte lyckats hitta vad han gör idag. I vissa källor kallas han bara Per, ibland stavas efternamnet Carlsson.

Kopplingen till Ebbe Carlsson är intressant som i sin tur kan kopplas till Tomas Fischer (finansiär av buggnings utrustningen) och som kan kopplas till Erik Penser det vill säga Bofors vapenindustrier.

Givetvis kan dessa personer vara med i samma frimärksmlarklubb eller så...
Här finns i allafall en klar kopplingsmöjlighet mellan Bofors och skumma poliser vid Norrmalm och kretsen kring Holmer.
Senast redigerad av rattelsnake 2008-09-08 kl. 00:12.
Citera
2008-09-08, 00:14
Medlem
Braqckts avatar
Citat:
Kopplingen till Ebbe Carlsson är intressant som i sin tur kan kopplas till Tomas Fischer (finansiär av buggnings utrustningen) och som kan kopplas till Erik Penser det vill säga Bofors vapenindustrier.

Givetvis kan dessa personer vara med i samma frimärksmlarklubb eller så...
Här finns i allafall en klar kopplingsmöjlighet mellan Bofors och skumma poliser vid Norrmalm och kretsen kring Holmer.

Förvisso, men det är en aningen sökt koppling. Vill man så kan man ju på så sätt koppla ihop alla som Fischer hade att göra med och deras respektive intressen med Palmemordet...
Citera
2008-09-08, 00:21
Medlem
Citat:
Förvisso, men det är en aningen sökt koppling. Vill man så kan man ju på så sätt koppla ihop alla som Fischer hade att göra med och deras respektive intressen med Palmemordet...

Fullt medveten om det.
Den stora frågan är varför Tomas Fischer, bästa affärskompis med Penser (Bofors), plötsligt hostar upp 5 miljoner till avancerad avlyssningsutrustning till Ebbe Carlsson och Holmers Per Ola Karlsson.
Den frågan måste ställas.
I synnerhet som både Holmer och Ebbe Carlsson var bortplockade från Palmeutredningen när detta hände.

Någonting är rätt fishy här.
Citera
2008-09-08, 00:38
Medlem
Braqckts avatar
Citat:
Fullt medveten om det.
Den stora frågan är varför Tomas Fischer, bästa affärskompis med Penser (Bofors), plötsligt hostar upp 5 miljoner till avancerad avlyssningsutrustning till Ebbe Carlsson och Holmers Per Ola Karlsson.
Den frågan måste ställas.
I synnerhet som både Holmer och Ebbe Carlsson var bortplockade från Palmeutredningen när detta hände.

Någonting är rätt fishy här.

Det finns det goda belägg för att anta.

Lars Krantz påstår f.ö. att Fischer fick tillbaka sina pengar efter Ebbe-affären:

"Den privata polisstationen med avlyssningsutrustning, vapen, bilar etc avvecklades, och Fischer fick tillbaka sina pengar av svenska staten."

http://www.nationalmordet.nu/0064.html
Citera
2008-09-08, 00:45
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:

Anér anger också Karlsson som medlem av Stockholms Försvarsskytteförening, men en aning luddigt. När han själv går igenom medlemmarna är Karlsson med.

Avlyssningsutrustningen ja, vem som skulle avlyssnas lär vi aldrig få veta. För kurder var det knappast. Svaret är nog en del av lösningen på mordet.

Vad det gäller polisens inblandning har jag inte ändrat inställning men även om man inte tror de var inblandade i själva mordet så tycker jag det är väldigt tydligt att fel poliser 'utrett' mordet samt att de gjort allt för att inte hitta mördaren. Skrupelfria poliser där många hyste ett hat mot Palme och som haft en hel del konstigheter för sig.
Citera
2008-09-08, 00:55
Medlem
Citat:
Det finns det goda belägg för att anta.

Lars Krantz påstår f.ö. att Fischer fick tillbaka sina pengar efter Ebbe-affären:

"Den privata polisstationen med avlyssningsutrustning, vapen, bilar etc avvecklades, och Fischer fick tillbaka sina pengar av svenska staten."

http://www.nationalmordet.nu/0064.html

Även om Krantz sällan har fel i rena sakuppgifter( innan han drar sina slutsatser... ),förefaller detta märkligt.
Pengarna tillbaka från Staten?
De här inköpen skedde på privat initiativ av Ebbe & Gänget.
I vart fall om man ska tro den officiella historibeskrivningen.

Fischer hostade upp ur privat ficka.
Om Staten varit inblandad hade man ju inte behövt få pengar av Fischer.
Det här hade aldrig kommit i dagens ljus om inte man torskat i tullen och skandalen var ett faktum.
För övrigt: Hur vet man att inte Fischer bara var mellanhand för penningtransaktionen, avseende avlyssningsutrustningen?
Senast redigerad av rattelsnake 2008-09-08 kl. 01:48.
Citera
2008-09-08, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Anér anger också Karlsson som medlem av Stockholms Försvarsskytteförening, men en aning luddigt. När han själv går igenom medlemmarna är Karlsson med.

Avlyssningsutrustningen ja, vem som skulle avlyssnas lär vi aldrig få veta. För kurder var det knappast. Svaret är nog en del av lösningen på mordet.Vad det gäller polisens inblandning har jag inte ändrat inställning men även om man inte tror de var inblandade i själva mordet så tycker jag det är väldigt tydligt att fel poliser 'utrett' mordet samt att de gjort allt för att inte hitta mördaren. Skrupelfria poliser där många hyste ett hat mot Palme och som haft en hel del konstigheter för sig.

Tror jag med.
Vad man ser här är troligen delar av ett kriminellt nätverk i aktion och som har haft tentakler i maktens korridorer.
En satans soppa helt enkelt och med kanske fler bottnar än "bara" motivet till ett statsministermord..
Senast redigerad av rattelsnake 2008-09-08 kl. 01:50.
Citera
2008-09-08, 16:56
Bannlyst
Citat:
Även om Krantz sällan har fel i rena sakuppgifter( innan han drar sina slutsatser... ),förefaller detta märkligt.
Pengarna tillbaka från Staten?
De här inköpen skedde på privat initiativ av Ebbe & Gänget.
I vart fall om man ska tro den officiella historibeskrivningen.

Fischer hostade upp ur privat ficka.
Om Staten varit inblandad hade man ju inte behövt få pengar av Fischer.
Det här hade aldrig kommit i dagens ljus om inte man torskat i tullen och skandalen var ett faktum.
För övrigt: Hur vet man att inte Fischer bara var mellanhand för penningtransaktionen, avseende avlyssningsutrustningen?

F förskotterade pengarna för lokaler /utrustning mm men vad jag förstår ,av det som sades då, var det oklart vem som skulle täcka kostnaden i slutändan och hur.... partiet... staten ( ex genom andra köp till överpris)... eller andra intressenter (tex media rättigheter mm)???

Frågan är om det (smugglingen) hade uppdagats utan tips till tullen.
(Ganska säker på att det var Säpo som tipsade då de starkt ogillade Holmers tilltag)

5 mille är dessutom väldigt mycet mer pengar än vad Ebbes utrustning och operation borde ha slukat!

Ett sätt som staten kan ha finansierat (indirekt) är upplägget med Östling där formellt vapen mm för mycket stora belopp inköptes utanför normala upphandlingsrutiner.

Hur Ebbe (och hans kontakter inom Politiken), Holmer och Basebollpoliserna opererade i Ebbeaffären kanske speglade deras sätt att tänka och jobba tillsammans även före Mordet och under själva utredningen. Med anledning av detta är det kanske inte så långsökt att anta att alla de civila och uniormerade snutar som befann sig nära mordplatsen av mer eller mindre krystade skäl kunnat ingå i en liknande operation kring OP under mordkvällen kanske med liknande finansieringsmodell?

Flera skäl gör dock det mindre troligt att en sådan aktion haft som syfte att mörda OP... val av vapen... många inblandade mm.

När det gäller vad Ebbes avlyssningsutrustning skulle användas till så har jag svårt att tänka mig att det var för kurdspåret.... med största sannolikhet avlyssnade redan Säpo dem rutinmässigt.

Om man tror på en spaning (eller sammansvärjning) riktad mot OP kan syftet varit att man velat hålla koll på de inblandade så att de inte pratade bredvid mun t ex.

När det gäller skyttesällskapen kan det vara så att man blandade ihop dessa. Det redan nämnda samt Polisens skytteförening och Magnumsällskapet eftersom flera av personerna tillhörde flera av dessa skytteklubbar. Många av dessa personer om inte alla hade tillgång till den typ av vapen som Palme sköts med (även de kortpipiga som var mycket svåra att få licens för vid denna tid)
Citera
2008-09-09, 00:37
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det av mina inlägg du svarade på innehöll bla följande från HR friande dom:

Tidigare har du vunnit OS-guld i missförstånd för din argumentering och "gröna Ö med sorgkanter" i kunskapsämnet "modern historia". Som dilletant i juridik får du svart bälte. Nu får du bristande förmåga i läsförståelse.

Du är på god väg att ta din examen i demagogi men det fattas flera komponenter varav gott omdöme inte är en av dom.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Demagogi

Utgjorde Olof Palme personligen ett sådant hot,mot Sydafrika, att en nation som var beroende av Storbritaninens stöd och USA`s indirekta stöd kunde ta risken att mörda honom?
Motstånd mot apartheid fanns i hela västvärlden inklusive ovan nämda länder och alla västeuropeiska nationer.

Motståndet mot apartheid försvann inte med Palme och den sydafrikanska regimen föll inte förrens kalla krigets slut hade gjort ett Sydafrika styrda av vita till en större politisk belastning än tillgång, då hade Sovjets hade kollapsat.
Vilket ledde till att USA inte längre såg någon konkurrens i svarta afrika.

Sen kommer du med lösa påstånden och tankar om sändebud och att orsaken till lockerbie attentant var att det var en svensk ombord somspelade en internationell roll och som hade kunskap om mordet på Palme.
Mig veterligen så har Libyer pekats ut som de ansvariga för det attentatet och att det var riktat mot USA.

Tyvär så blir som alltid i konspirationer att hela indiciekedjan för en stats eller ett visst intresses inblandning grundas på gissningar, egna slutsatser om stormakternas avsiker, en överdriven tro på möjligheten till att hålla saker hemliga och underskatta vilken enorm mängd männsikor som skulle behöva vara inblandade för att kunna ro hem en konspiration innehållandes andra nationer.
Ett annat land, dvs någonstans tas besluten, dvs ledningen hos en säkerhetstjänst eller åtminstone någon konsultation av politiker, bara det utgör minst 10 talet personer, sen ska agenter blandas in som ska ha kontakter i Sverige för att sedan även kunna utföra andra attentat som döljs så skickligt att både Storbritannien och USA helt bortser ifrån dom , vidare sätter man dit ett tredje land.

En sammansvärjning av de proportioner som du för fram gällande sydafrika skulle aldrig funka hålla hemlig, vidare är risken för regimen dvs den dåvarande sydafrikanska alldeles för stor, kontra den begränsade framgång man stod att vinna med att undanröja en av många politiska motståndare i västvärlden.

I sådana fall är teorin o den ensamme galningen alternativt en liten fantatisk svensk grupp betydligt trovärdigare, där finns åtminstone möjligheten att personen alt gruppen kan hålla tand för tunga.

Sorry men jag övertygas inte av Sydafrika spåret.
Citera
2008-09-09, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
F förskotterade pengarna för lokaler /utrustning mm men vad jag förstår ,av det som sades då, var det oklart vem som skulle täcka kostnaden i slutändan och hur.... partiet... staten ( ex genom andra köp till överpris)... eller andra intressenter (tex media rättigheter mm)???

Frågan är om det (smugglingen) hade uppdagats utan tips till tullen.
(Ganska säker på att det var Säpo som tipsade då de starkt ogillade Holmers tilltag)

5 mille är dessutom väldigt mycet mer pengar än vad Ebbes utrustning och operation borde ha slukat!

Ett sätt som staten kan ha finansierat (indirekt) är upplägget med Östling där formellt vapen mm för mycket stora belopp inköptes utanför normala upphandlingsrutiner.

Hur Ebbe (och hans kontakter inom Politiken), Holmer och Basebollpoliserna opererade i Ebbeaffären kanske speglade deras sätt att tänka och jobba tillsammans även före Mordet och under själva utredningen. Med anledning av detta är det kanske inte så långsökt att anta att alla de civila och uniormerade snutar som befann sig nära mordplatsen av mer eller mindre krystade skäl kunnat ingå i en liknande operation kring OP under mordkvällen kanske med liknande finansieringsmodell?

Flera skäl gör dock det mindre troligt att en sådan aktion haft som syfte att mörda OP... val av vapen... många inblandade mm.

När det gäller vad Ebbes avlyssningsutrustning skulle användas till så har jag svårt att tänka mig att det var för kurdspåret.... med största sannolikhet avlyssnade redan Säpo dem rutinmässigt.

Om man tror på en spaning (eller sammansvärjning) riktad mot OP kan syftet varit att man velat hålla koll på de inblandade så att de inte pratade bredvid mun t ex.

När det gäller skyttesällskapen kan det vara så att man blandade ihop dessa. Det redan nämnda samt Polisens skytteförening och Magnumsällskapet eftersom flera av personerna tillhörde flera av dessa skytteklubbar. Många av dessa personer om inte alla hade tillgång till den typ av vapen som Palme sköts med (även de kortpipiga som var mycket svåra att få licens för vid denna tid)

Av vad jag kommer ihåg var utrustningen det värsta som gick att få tag i på den tiden och bland annat ingick mobilavlyssningsenheter.
Sådan här utrustning var otrolig dyr på den tiden så det behövdes säkerligen stora summor.
Med Holmers förflutna hos SÄPO visste man givetvis var man kunde få tag i sådana här apparater.
Ja vad ville man skaffa sig kontroll/information över?
Min spontana reaktion är givetvis mordutredningen och på så sätt kunna ligga "3 steg före"
Precis som du säger speglar hela denna operation deras sätt att tänka och jobba på även tiden före mordet.
Det är väldigt intressant.
Av vad jag har förstått var denna hemliga parallella "spaningsenhet" helt av privat karaktär och det enda syftet jag kan tänka mig var att ha koll på hurvida polisen var på rätt spår eller famlade i det mörker som skapats av Holmer själv.
Man var helt enkelt livrädd av någon orsak att sanningen skulle komma fram och det här var helt enkelt en desperat åtgärd.
Antingen var man direkt eller indirekt inblandad i mordet eller så var man orolig för att andra ljusskygga förhållanden skulle komma i dagen om mordet löstes.
Som sagt vem tipsade tullen?
Hela historien indikerar på ett kriminellt nätverk i maktens boningar och finansvärlden anser jag.
Vilket ju i sammanhanget kan vara lite intressant..

Man ska ha i bakhuvudet att just radarparet Holmer/Ebbe Carlsson var Partiets mörkläggningtorpeder nummer 1.
I båda fallen Bordellhärvan och Sjukhusspionaffären i Göteborg var det just dessa herrar som Partiet använde sig av.
Man kan verkligen fråga sig vem/vilka har egentligen haft makten i detta landet Sverige..
Särskilt hederligt verkar det inte gått till i alla fall
.
Senast redigerad av rattelsnake 2008-09-09 kl. 10:29.
Citera
2008-09-09, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Sen kommer du med lösa påstånden och tankar om sändebud och att orsaken till lockerbie attentant var att det var en svensk ombord somspelade en internationell roll och som hade kunskap om mordet på Palme.
Mig veterligen så har Libyer pekats ut som de ansvariga för det attentatet och att det var riktat mot USA.

(...)

Bra Svithjod

Detta var ditt första inlägg där det märks att du anstränger dig att föra ett acceptabelt resonemang utan att antyda att vi andra är idioter. Visst är det bra mycket trevligare när vi alla håller en god debattton.
Nu över till dina argument. Jag börjar med din avslutning.

Citat:

Mina berättelser om Diamantspåret avser att beskriva ett alternativt scenario om hur mordet kan ha gått till och i delen som berör motivbilden ett möjligt motiv. Jag har inte givit dig eller någon obehörig all information jag har haft tillgång till och respekterar ditt tvivel avseende ”Sydafrikaspåret”.

Nu till Lockerbiattentatet som jag tänker kommentera i detta inlägg. Senare kommer jag att kommentera andra av dina invändningar mot Diamantspåret.
Lockerbiattentatet inträffade 1988 alltså efter Palmemordet. Det har inget med Palmemordet att göra men kan ha med konflikten i södra afrika och Namibia att göra. Även mordet på Olof Palme kan ha med förhandlingarna om Namibias frigörande från Sydafrika och ömsesidiga trupptillbakadragande.

Citat:

Först så vill jag nog tillbakavisa att mina tankar om sändebud i konflikten i södra afrika skulle vara lösa. Olof Palme var djupt engagerad i detta och Bernt Carlsson var OPs sändebud i denna konflikt.

Citat:
Swedish diplomat
Carlsson left London and returned home to Sweden in 1983 and, for two years, became the Prime Minister's special emissary to the Middle East and Africa. Palme entrusted him with an important Middle East role in delicate attempts to negotiate a peace agreement between Iran and Iraq. From 1985 to 1987 he was head of Nordic Affairs in Sweden's foreign ministry.

UN Commissioner for Namibia
On July 1, 1987 Carlsson was appointed an Assistant-Secretary-General of the United Nations and the UN Commissioner for Namibia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bernt_Carlsson

Du har nog missuppfattat mig något. Min ståndpunkt är följande:

Om bomben togs ombord på Maltas flygplats var den avsedd för Sydafrikas delegation som var inbokad på PanAm 103 och som skulle gå ombord på Frankfurts flyplats. Eftersom de 22 sydafrikanerna inte gick ombord på PanAm 103 utan fortsatte i eget plan till London där 7 av dem tog ett tidigare plan undgick de då att sprängas i luften över Lockerbie.

Senare har det framlagts en teori att bomben tagits ombord på flygplatsen i London

Citat:
South Africa luggage swap theory

On December 21, 1988 Bernt Carlsson arrived at Heathrow from Brussels on flight BA 391 at 11:06 with a booking to travel onward to New York by flight PA 103 at 18:00.

The UN Commissioner for Namibia was met at the airport by Bankole Timothy of De Beers and taken by car to London. After the meeting with De Beers, Carlsson was brought back to Heathrow Airport, arriving at about 17:30. Carlsson's already checked-in suitcase would have remained at Heathrow airport for about seven hours, thus providing South African airside-authorized personnel with ample opportunity to substitute it for the bomb suitcase.

This is contrary to evidence given at the Pan Am Flight 103 bombing trial in 2000 which led the Judges to conclude that the so-called primary suitcase was introduced as unaccompanied baggage at Luqa Airport in Malta, conveyed by Air Malta flight KM180 to Frankfurt International Airport, transferred there onto feeder flight PA 103A to Heathrow Airport, loaded into the interline baggage container AVE 4041PA at Heathrow, and put on board PA 103 in the forward cargo hold.

However, the fact that South African Airways incorrectly switched baggage at Heathrow on December 21, 1988 was confirmed by a Pan Am security officer, Michael Jones, at the Lockerbie fatal accident inquiry (FAI) in October 1990.[57] Jones told the FAI a breach of aviation rules had been committed because the suitcase of South African passenger, Miss Nicola Hall, had been put on the earlier Pan Am 101 flight (with Pik Botha's delegation) whereas Miss Hall was booked – and died – on PA 103.

Making a link between theories
Conspiracy theorist Patrick Haseldine has suggested that, on instructions from the State Security Council, South African military intelligence operatives at Heathrow would have installed the bomb on PA 103 when it was confirmed that their target, Bernt Carlsson, was to join the flight at the last minute at Heathrow. According to the theory of radio detonation, this bomb would have been set to detonate when PA 103 contacted Shanwick Oceanic Control air traffic control in the vicinity of the Dean Cross radio navigational beacon.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alternative_theories_into_the_bombing_of_Pan_Am_Fl ight_103#South-West_Africa_.28Namibia.29

Du säger:
Citat:

Mycket riktigt som du påpekar så har Libyen utpekats som den stat som ligger bakom Lockerbiattentatet. Libyen var också en av de stater som understödde Namibia i kampen mot Sydafrika.

Citat:
Foreign relations of Namibia
Namibia follows a largely independent foreign policy, with strong affiliations with states that aided the independence struggle, including Libya and Cuba.
http://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_relations_of_Namibia

Mer finner du att läsa här:

Citat:
1977 2 November
Benin, Libya and Mauritius insist that the United Nations Security Council bypass the Western powers arms embargo resolution and instead take up a series of hardline African resolutions paving the way for a total economic and diplomatic blockade of South Africa. They force their resolutions to a vote and America, Britain and France exercise their vetoes.

1978
It is estimated that 4 000 refugees were undergoing military training in Angola, Mocambique, Libya and Tanzania.
http://home.intekom.com/southafricanhistoryonline/pages/chronology/main-chronology-1970s.html

Jag återkommer till dina andra invändningar i senare inlägg.

Berättelserna om Diamantspåret:

Översikt över Sveavägen och makarna Palmes väg till mordet.
http://img254.imageshack.us/my.php?image=makarnapalmesvgtilldekodt5.jpg

Flykten från Dekorima:
http://img365.imageshack.us/my.php?image=flyktengj2.jpg

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in