2008-02-28, 16:57
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elevator
22 år sedan idag.
R.I.P. ... Christer Pettersson.
Citera
2008-02-28, 16:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
1.Inga av de nära vittnena dvs Anders B samt Lisbet har sett ett vapen.
Ej heller mördarens ansikte enligt i vart fall första vittnesmålen.
Sålunda har man inte sett gärningsmannen.
2.Vad vittnen sett på 60-100 meters håll i kylan med trafik och rörelse runt platsen är inte 100 % säkra vittnesmål.
3.Hur kan vittnen som sitter i en bil prata om kraftiga smällar samtidigt som de nära vittnena pratar om ej kraftiga smällar och tom som LISBETH SÄGER I FÖRSTA VÄNDAN l; GM MÅSTE HAFT LJUDDÄMPARE!
Detta går inte ihop så enkelt är det.
4.Uppenbart är att Lisbeth lyckats ringa Joakim från Sabb i den allmänna röran 2 ggr varav den ena första gången mörkas av familjen Palme.
Så här tror jag det gick till.
Man hade stämt möte och Lisbeth hade förberett med dukning i hemmet för sen middag eller vickning.
Hon isåg trots situationen röra att detta var ett starkt indicium på detta hemliga möte och att man på något sätt måste få bort dessa spår,,,till varje pris.
Därför ringde hon Joakim och ger order om detta med kan man tänka orden; Jag förklarar sen.Olof har fallit(ramlat) och måste opereras.
Lisbeth i egenskap av Statsministerfru visste att hon vare hon ville eller ej skulle eskorteras till hemmet och att snart var det fullt av poliser runt bostaden.
Joakim anade allvaret och därför bad grannen inte nämna något om detta besök.
Det här är ett mycket troligt scenario och då är den stora frågan,,; Vem hade man stämt möte med och vilket språk fortsatte Lisbeth Palme tala när Olof blev skjuten?
På Sabb hade tydligen Lisbeth även vimsat om 2 gärningsman vilket kan tolkas så att hon i detta läge inte visste om den hemliga mötet hade med mordet att göra.

/RS

Vilke middag och i vilket syfte skulle den mörkas och var kommer två ev gärningsmän in? det vore bra om du kunde skriva lite mer strukturerat så man begriper vad du menar.
Citera
2008-02-28, 22:17
Medlem
inkvisitivs avatar
Med all respekt mot hederliga Svenskarna , men jag finna det lite roligt att man kan avskeda en pilot som "bara" flög lite lågt för att skrämma skiten ur det som ska vara Sveriges främsta elitstyrka, men man kan inte hitta den som sköt ihjäl statsministern.. Prioritering folket?
Citera
2008-02-29, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Vilke middag och i vilket syfte skulle den mörkas och var kommer två ev gärningsmän in? det vore bra om du kunde skriva lite mer strukturerat så man begriper vad du menar.

Ok.
Citera
2008-02-29, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
R.I.P. ... Christer Pettersson.

Konstigt: Det talas om att det är Skottdagen idag!?
Men det var ju Igor som det var Skottdagen! För 22 år sedan, närmare bestämt. Den dagen som Chrille blåste röken ur pipan.......

(Jodå - Whiskeyn är redan urdrucken....hick)

Citera
2008-02-29, 13:21
Medlem
Mr Fall guy

IAF så tror jag på Jerzy. Jag är på hans våglängd.....

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_920571.svd

Även om alla privata och polisiära deckare vill ha så komplicerade förklaringar och sammansvärjningar bakom ett spektakulärt mord som det bara går, så är det ändå den enklast tänkbara förklaringen som är troligast.
Samt bäst för alla parter.......

Alltså: svensken i gemen - alltså den gemene svensken - av år 1986 tyckte att det var alldeles fullt normalt och acceptabelt att en kontroversiell statsminister skulle (få) promenera alldeles solokvist med sin fru på natten på stockholms gator.....medan livvakterna låg hemma och sov. Jeeeezzzzz.

Inga faror hotade.........

Men - efteråt så fanns det alla möjliga "faror" att upptäcka, kurder, flottamiraler, säk-gubbar och mosters farfar och hans syster......

CP var förhållandevis nöjd med att få vara riks-cirkus-nalle.......låt honom få fortsätta att vara det i hans himmel......... inkl. att vara OPs baneman in spe!

Citera
2008-02-29, 14:11
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
(Jodå - Whiskeyn är redan urdrucken....hick)

Haha, härligt att nån annan slipper skriva det, Nip..
Citera
2008-02-29, 14:12
Medlem
TinFoilBobs avatar
Där sjönk Jerzy Sarnecki rejält. Det finns egentligen inget som pekar på Christer Pettersson. Kollar man på lilla vi vet om mördaren kan det inte vara Pettersson. Jag gissar att Sarnecki inte är det minsta insatt och/eller att han medvetet är del i villospåret CP. Om han hade nån trovärdighet tidigare så är den som bortblåst nu. Skulle gärna höra honom motivera sitt påstående lite mer detaljerat. Männen med walkie-talkie var säkert turister.

Jag skrev tidigare om att den som undrade över CP skulle dricka sig berusad och sen rusa upp för trappan vid tunnelgatan. När Sarnecki gjort denna sträcka längst den förmodade flyktvägen kan han komma tillbaka så tar vi resten av 'bevisen' mot CP.

Bara för att vår polis undlåter att undersöka vissa uppgifter betyder ju inte att de inte hänt.

/B
Citera
2008-02-29, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Där sjönk Jerzy Sarnecki rejält. Det finns egentligen inget som pekar på Christer Pettersson. Kollar man på lilla vi vet om mördaren kan det inte vara Pettersson. Jag gissar att Sarnecki inte är det minsta insatt och/eller att han medvetet är del i villospåret CP. Om han hade nån trovärdighet tidigare så är den som bortblåst nu. Skulle gärna höra honom motivera sitt påstående lite mer detaljerat. Männen med walkie-talkie var säkert turister.

Jag skrev tidigare om att den som undrade över CP skulle dricka sig berusad och sen rusa upp för trappan vid tunnelgatan. När Sarnecki gjort denna sträcka längst den förmodade flyktvägen kan han komma tillbaka så tar vi resten av 'bevisen' mot CP.

Bara för att vår polis undlåter att undersöka vissa uppgifter betyder ju inte att de inte hänt.

/B

Håller med till 100 %.

Dock tror jag inte att i dag någon polis sitter och låter bli att utreda.
Utredningen saboterads av olika skäl så i grunden från start att den idag är helt hopplös att arbeta med.
Sen tror jag denna mörkläggning inte egentligen har med mordet direkt att göra.
Det fanns andra skäl och detta har ställt till det.
Återkommer om detta vid tillfälle.
Citera
2008-03-01, 19:33
Medlem
CapsLockss avatar
Märkligt att inte dom stora drakarna publicerat en enda rad om dådet.....

Det var ju ändåck en dag att minnas....

Känns som att pengarna är slut för att pumpa mer...
Citera
2008-03-01, 21:59
Medlem
Stay Behind fortsättning

Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Utredaren,

Vi får hoppas polisen visar något intresse nu när de får en välgjord utredning serverad för sig. Hoppas du återkommer med polisens respons.

Lycka till,

B

Hej Bob
Här får du polisens respons.

Artikel i Stockholms City 1 mars 2008.

Privatspanarna:
– Det har hänt att vi fått in tips från dem som vi bedömt som intressanta och värda att kolla upp.

http://nyheter.stockholm.city.se/art/2339/palmegtans_tid_r_snart_ute/

Artikel i Svensk Polis 2006-02-22 Åter publicerad på nätet 2008-03-01

Spår och villospår i jakten på Palmes mördare

Sydafrikaspåret
Enligt denna teori ska mordet på Olof Palme ha skett på uppdrag av den sydafrikanska säkerhetstjänsten. Motivet skulle ha varit Olof Palmes starka engagemang mot apartheid och det svenska stödet till det politiska partiet ANC.

Eugene de Kock, polisöverste hos den gamla apartheidregimen, vittnade inför Sydafrikas högsta domstol att Palmemordet organiserats av spionen Craig Williamson. Williamson nekade till anklagelserna.

Stig Edqvists kommentar:
– Vi arbetade konkret med Sydafrikaspåret mellan 1999 och 2003, men vi kom fram till att informationen inte var värd något.

http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=168775

Så responsen är nog att det inte var något värt i deras ögon.

Stay Behind:

Nog om det och nu över till ”stay behind-verksamheten. Det råder en hel del okunskap och förutfattade meningar pga sekretess och propaganda. Låt oss skingra en del av dessa dimridåer med hjälp av lite militärhistoria.

Krigsmakten, på den tiden hade Sverige en krigsmakt och inte en försvarsmakt, hade ”stay behind”-verksamhet redan under andra världskriget.

Huvudfienden var nazistiska ockupationsmakterna i Norge och Danmark. Det råder inget tvivel om detta som det går att läsa om i

KRIGSFALL SVERIGE! Tysklands anfallsplan mot Sverige 1943 av Jan Linder

Operation Polarräv

”I slutet av 1942 införde den svenska krigsmakten begreppet det fria kriget. Initiativtagaren Viking Tamm, chef för Krigshögskolan, skrev i ett brev till chefen för armén att ”erfarenheterna från pågående krig och arméns övningar, nödvändiggör taktiska anvisningar rörande stridsverksamhet bakom fiendens front – förslagsvis kallat fria kriget”. (...) De svenska soldater som utbildades för att strida bakom fiendens rygg kom att kallas ”fria jägare” och redan sommaren 1943 var väl över etthundra fria jägarplutoner redo att omedelbart gå över den norska gränsen och spränga broar, förläggningar och depåer. Enbart 1. armékåren utbildade ett femtiotal jägarförband av plutons storlek, alltså cirka 2 500 man.” http://www.smb.nu/pos/06/10_dubbel.asp

Jag har tidigare skrivit att min far lärt mig det jag vet om Fria krigets strategi och taktik. Det kan vara på sin plats att nämna att han var skyttekompanichef under 2:a världskriget och efter det bla taktiklärare inom FBU-rörelsen på 60-talet. Det är med andra ord ”förstahandsinformation” från en som var med.

En sedelärande anekdot som stämmer väl överens med vem huvudfienden var är vad min far sa till mig att befäl med nazistsympatier sköts till döds i Värmland på gränsen till Norge. Att de var nazistsympatisörer kunde man förstå av att kulan inte kom från det nazistockuperade Norge utan att ingångshålet var i ryggen på befälet. Den svenska krigsmaktens alldeles egna självsaneringsmekanism i funktion kan man säga.

Att sedan när kriget var över och frontsoldater med nazistsympatier som kom tillbaka från Finland ville ta över ”stay behind”-verksamheten i vars ledning Alvar Lindencrona fanns inte fick detta utan att Militärledningen ville placera två unga löjtnanter, Olof Palme och Birger Elmer, inom denna sektion och där Birger Elmer senare blev chef för sektion B som inrymde ”stay behind” och tog över efter Thede Palme är inte att förvåna. Kontrollen över underrättelsetjänsten är viktig i statens maktutövande.

Inom sektion B utvecklades också IB-verksamheten för att övervaka näste fiende mot Sveriges oberoeende, nämligen Sovjetdiktaturens infiltration och agenter i Sverige.

Detta som när det avslöjades fick namnet IB-affären var med andra ord bara en fortsättning på en då ständigt pågående kamp om inflytande och kontroll från Sovjetdiktaturens underrättelsetjänster över Sveriges underrättelsetjänster.

http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_kau_diva-158-1__fulltext.pdf

En av KGBs främsta spioner var den Säpo-anställde Stig Bergling, spion 1973-1979, som placerades på Försvarstaben för att Säpo (???) inte litade på militären. http://sv.wikipedia.org/wiki/Stig_Bergling

Ur wikipedia:

1969 beslutade regeringen genom Personalkontrollkungörelsen att SÄPO inte fick registrera någon person enbart på grundval av dennes politiska uppfattning. Rikspolisstyrelsens chef Carl Persson ogillade att det ännu hemliga IB kom undan och övertalade regeringen att besluta att endast SÄPO fick syssla med inrikesspionage. IB fick dock tillåtelse att fortsätta syssla med utrikesspionage. Misstron mellan SÄPO och IB var dock stor. SÄPO fick tillåtelse att placera två poliser på Försvarsstaben för att kontrollera vad IB sysslade med, den ene var den senare dömde spionen Stig Bergling
http://sv.wikipedia.org/wiki/IB

Det var väl snarare så att KGB inte litade på den svenska militären och utnyttjade sin ”filial i Sverige” (Säpo) för att hålla sig underrättade om den svenska militären. Något som de sedan har gjort kontinuerligt och vars efterföljare FSB säkerligen idag har folk inom både Säpo och FM (Försvarsmakten).

Varför inte ta kontakt med en riktig ”stay behind” – krigare som Donald Forsberg från Gotland. Donald Forsberg är ingen ”låtsas-agent” som Rambo, James Bond eller Hamilton. Han är ”the real deal” från Sveriges ”stay behind” och fd IB-agent.

http://folketsvilja.host.twinspot.net/index.php?section=28
http://www.aftonbladet.se/debatt/article429980.ab

Han diskuterar tydligen gärna om Palmemordet på följande forum under namnet ”Argus”.

http://www.helagotland.se/debatt/diskutera.aspx?categoryid=911298&threadid=3278818

Nej jag tror inte att han sköt Olof Palme även om han likt Leif G W Perssons GM är röjdykare som arbetade för en Säpo-chef nämligen Tore Forsberg. Det var nämligen så på den tiden att Säpos kontraspionage använde sig av ”stay behind-krigare” som operatörer. Tore Forsberg vet nog mycket mer om ”stay behind” än vad många tror.

Mot bakgrund av att i stort sett alla agenter som skickades över till de baltiska staterna under det kalla kriget tillfångatogs och dödades av KGB så står det utom all tvivel att det fanns förrädare med inblick i den verksamheten. Säkert undrar alla som någon gång arbetat lojalt för Säpo och Tore Forsberg om just deras namn är avslöjat för KGB.

En märklig omständighet är att Donald Forsberg slutade inom IB 1973 när Isaksson och Bratt avslöjade detta men kunde fortsätta som extern operatör för Säpo under 80-talet.

Varför slutade Donald Forsberg som IB-agent?

Blev Donald Forsberg förvarnad och omplacerad för att inte avslöjas tillsammans med andra IB-agenter?

Vad har Donald Forsberg gjort som är så väldans bra för Sverige? Han har tydligen suttit mitt i informationsflödet när det gäller narkotikahandeln under åren då Sverige översvämmades av narkotika.

Och nu till slutklämmen.

Varför propagerar Tore Forsberg (Säpo), Donald Forsberg (IB) och våran FB-uddis(s) (I17-officer) alla för att CP är gärningsman mot bättre vetande samtidigt som de samarbetar med varandra? Vem finansierar deras verksamhet och filmer med Mikael Hylin?

/U

Diamantspåret:
Citera
2008-03-02, 01:56
Medlem
suocas avatar
har inte läst tråden och jag är inte så insatt i detta men jag har en historia:

Hade tidigare en bekant från Turkiet, han berättade att han varit i armén i Turkiet i ett "specialförband" eller vad det kallas. Han beskrev det som att de var ett gäng elitsoldater som var på deras bas och fick fax om att nån skulle dödas/fångas, oftast dödas, oftast kurder. Då hoppade de på en helikopter och utförde uppdraget. Jag ställde många frågor eftersom jag tyckte det var intressant och han svarade på det mesta även om jag fick dra det ur honom ibland. Han berättade att hans vän blev skjuten när han satt bredvid honom av nån liten tjej med snipergevär i bergen, de kastade ur tjejen från helikoptern. Jag frågade hur många han dödat, och han ville inte svara, men sen sa han "om du frågar Ronaldo (brasiliansk fotbollspelare) hur många mål han gjort så minns han inte alla, det blir så många så man glömmer". Han berättade att han sett Öchalan på ett uppdrag han hade som inte hade med Öchalan att göra. Vad har detta med Palme att göra? jo, han berättade att folk på hans bas pratade om en sergeant som skulle ha dödat sveriges statsminister, han gick och frågade sergeanten och fick ett lurt leende som svar och han sa till mig att det måste varit sergeanten som gjorde det.

Jag fick detta berättat till mig för 4-5 år sen, och jag tror att han talar sanning. Det som talar emot är att han är blatte, blattar snackar ofta skit, jag vet eftersom jag själv är blatte och har hört blattar berätta de sjukaste lögnerna. Men det som gör att jag tror på detta är att killen var den typ som inte är det minsta intresserad av politik, han hade bara bott i Sverige i max 2 år och talade inte så bra svenska, hur skulle han veta vem Palme var? Han satt bara hemma och chillade, tittade på fotboll och diverse ring-program, väldigt barnslig var han. Inte den typ som läser tidningar och absolut inte den som intresserar sig för kriminalhistoria även om detta är ett känt fall.

Ingen jag berättat för har ens trott en tusendel av detta när jag berättat, men jag tror på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in