2008-08-18, 16:18
Medlem
Jag skiter fullständigt i kvalitét och innehållsförteckningar.
Så länge det är gott så äter jag..
Mamma Scans köttbullar föredrar jag alla dagar i veckan.
Citera
2008-08-18, 16:22
Medlem
fnuskes avatar
Jag tror TS mamma kissar i färsen jag.

Det är som oftast bullshit dock. I min släkt är det Mormors köttbullar som är tumstocken.
Citera
2008-08-18, 17:32
Medlem
klybans avatar
Ja har man en morsa som inte kan laga mat då kan man få för sig att säga en sådan sak som dig humbug.

Köttbullarnas "bas recept" är enkelt och goda.

Förresten har du sagt till din morsa att hennes mat är kass?
Du borde ju föregå med gott exempel i det här fallet

Och jag säger stolt att jag aldrig någonsin kött mamma scan's eller några andra färdiga köttbullar.
Citera
2008-08-18, 18:52
Medlem
rullkragens avatar
Scans köttbullar uppskattas även i USA!

Tjenis !

Ja, det var mycke om köttbullar.

Som min fru brukar göra och hon kommer från Chile, men det verkar vara som Svenska.
Kanske det är internationellt dessa recept?

Ingredienser Köttbullar :
1 kg färs från nöt eller get , går utmärkt med blandfärs nöt – gris eller get – gris, men inte för fet färs
2 gula lökar, finhackad
6 - 8 vitlöksklyftor, pressade
2 ägg,
2 dl. ris kokt ( i stället för potatis )
1 dl. skorpmjöl
2 dl. grädde
salt
peppar eller lite malen chili
lite socker, om det är till små köttbullar

Dom blir nästan som morsans! Mycke goda, ja ligger i en klass för sig!

Men som jag sa innan så är Scans helt okay både varma och kalla.
Faktum är när jag köpte dom första gången på IKEA sa min fru, sådant skit kan man inte äta!
Jag värmde på köttbullarna tog bröd som heter pan, ja typ små fransbröd, som jag värmde på stekärnet i lite olivolja, smör på och vitlöks majonnäs, tomat, sallad, gurka, chili, gul lök, getost vällagrad som fick smälta snabbt på stekjärnet, och maser av varma skivade köttbullar.
Ja där ändrade hon uppfattning och tyckte det var en suverän bocadillo!
Det blev helt klart godkänt.
Citera
2008-08-18, 18:56
Moderator
impieteers avatar
Jag gillar Eldorados slaktavfall bättre än min mors köttbullar. Hennes köttbullar är smaklösa och överstekta, torra och brända, inte alls goda faktiskt.
Citera
2008-08-18, 18:56
Medlem
zappiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Att finna en människa som föredrar köpta köttbullar framför mammas överkryddade, ostekta och meningslösa blaskrecept, som gått i arv från generation till generation, tycks vara omöjligt.
Det finns inte en jävel som vågar sig på att älska den köpta sylten mer än allt annat, eller den i affären inhandlade svartvinbärs-saften. Då får man på moppo av sina vänner:
- Va? Jag har aldrig hört på maken! Hemlagat är ALLTID bättre!

Jag går så långt som att hävda att detta är ett typiskt exempel på struntprat, dikt och förbannad lögn! Att hylla mammas sura hemkokade saft är ett sätt att markera revir, hylla de nära och statuera exempel för sina vänner.

Jag förstår det inte och känner mig hyfsat ensam i mina åsikter. Jag älskar de köpta köttbullarna och har alltid ratat mammas. Den hemkokade sylten kan inte på långa vägar mäta sig med den jag inhandlat på Konsum och saften jag nyss fått med mig efter besöket hos de gamla är fullständigt odrickbar.
Att hylla den hemlagade maten inför sina vänner är en fråga om image. Man vågar inte erkänna att mammas kokkonst suger hästpung mer än allt annat!
Jag kan hålla med om att det inte är någe fel på dom färdigjorda köttbullarna eller sylt,saft som man köper men inte heller det hemjorda.
Citera
2008-08-19, 18:48
Medlem
Jag har aldrig träffat på någon som använder det det basala receptet som du skrev nån gång i tråden TS.

Alla mödrar har väl ett eget recept på egna köttbullar? Jag vet att min mamma brukar ha i lite kanel och rökt bacon i vid jul, en smakupplevelse som är helt underbar tillsammans med skinkan och allt annat man har under julen!

Annars när man gör köttbullar brukar jag själv ha i En klick grovkorning senap och HP-sås/Hickory extrakt. När jag vill ha de rökiga i smaken dvs.

Annars är en klick dijonsenap och koriander väldigt gott, likaså mynta, spiskummin och vitlök.

Skulle förövrigt tro att det är fan så mycket nyttigare med hemmagjorda köttbullar
Citera
2008-08-19, 19:13
Medlem
SafleBouges avatar
Jag håller med TS om "hemmalagathypen" men inte när det gäller köttbullar. Som när man käkar på restaurang och någon släpper ut sig "Ja, det var gott men inte lika gott som hemlagat". Kockarna jobbar med att laga mat, inte fan gör din morsa det, hon jobbar och sliter ut sig på dagen och kommer hem och slafsar ihop någon röra till middag. Särskilt när det gäller pizza, hemlagad pizza smakar inte gott. Men man får en utskällning om man säger det högt.

Nu blev jag frustrerad, tack så jävla mycket TS
Citera
2008-08-19, 20:36
Medlem
dePauls avatar
Jag har kikat lite närmare på Scans sajt angående deras "Mammas Köttbullar" och låt mig genast konstatera att det är något i ekvationen som inte stämmer. Låt mig först presentera denna lista:

Innehåll
Gris- och nötkött, vatten, potatis, potatismjöl, lök, jodsalt, potatisfiber, druvsocker, socker, kryddor, jästextrakt, köttbuljongextrakt.

Köttmängd
Köttmängd 73 %

Näringsvärde per 100g
Energivärde 950kJ (220kcal)
Protein 13g.
Kolhydrat 9g.
Fett 15g.

Allergiinformation
Gluten -
Komjölkprotein / Laktos -
Sojaprotein -
Äggprotein -
Ärtprotein -

OK, är det någon som ser det orimliga i det här ?

Om vi t ex tar en fläskkotlett och jämför proteinhalten i den så ligger den på i snitt 22%. Nötkött innehåller ungefär lika mycket. Scan påstår att köttbullarna innehåller 73% kött. Det betyder att den genomsnittliga mängden protein i deras köttbullar borde ligga på minst 16,6% (0.22 x 0.73) per hundra gram räknat. Men det gör det inte. Den ligger till och med lägre än fettmängden (15 g).

Så frågan är: Vad är det man betalar för?? Till att börja med så handlar det som synes om ansenlig mängd fett, potatisstärkelse och två extraktsorter (jästextrakt, köttbuljongextrakt).

Vidare betalar man för en hel del vatten, socker och "kryddor", vad nu det innebär eftersom dessa köttbullar inte smakar några kryddor. Det enda man känner när man öppnar paketet är en obeskrivlig stank.

Så då skall vi se vad vi får fram när vi räknar på hela paketet på 1 kg.

Protein: 130 g
Fett: 150 g
Kolhydrat/stärkelse: 90 g
Vatten, salt, socker och så kallade kryddor: 630 g

Konklusionen måste således bli att det bör bli avsevärt mer ekonomiskt och kulinariskt fördelaktigt att mala sin färs själv och veta vad man lägger i än att köpa färdigprocessad mat med en ingredienslista som denna. Jag kan i alla fall lova att mina köttbullar inte innehåller mer fett än protein. Dessutom är de varsamt kryddade och goda .

~Paul~
Citera
2008-08-19, 20:54
Medlem
pillenottens avatar
Jag inser ju att det är något rejält vaj på sån här mat när man går på muggen.
Luktar ju för f-n som mamma scan snott råvarorna på bårhuset - och jag misstänker "hon" inte är det värsta bottenskrapet......
Citera
2008-08-19, 20:59
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Jag inser ju att det är något rejält vaj på sån här mat när man går på muggen.
Luktar ju för f-n som mamma scan snott råvarorna på bårhuset - och jag misstänker "hon" inte är det värsta bottenskrapet......

He he. Luktar som mamma scan gillar återvinning. Den här tråden lockar mig till skratt.
Citera
2008-08-19, 21:05
Medlem
Puntis avatar
Håller med dig om sylten, men hemlagade köttbullar är bland det bästa som finns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in