2008-03-24, 09:22
Medlem
Spoke_islands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsxe
Föraktet som många här visar mot kriminella är fruktansvärt.

Det är en stor skillnad på att tycka att någon ska vara inlåst av säkerhetsskäl, och att njuta av någon är inlåst av säkerhetsskäl.

I ett brott finns inte offer och förövare -- det finns bara offer.

Valet mellan att låsa in eller släppa ut pedofiler (så att de kan förgripa sig på nya barn) är ett val mellan pest och kolera. Att dessa människor sitter frihetsberövade är inget vi ska vara stolta eller känna njutning över. Ifall vi tycker att deras fängelsevistelser -- deras förlorade liv -- är fullkomligt oproblematiska är vi antingen psykopater eller sadister (beroende på om vi känner njutning över det eller inte).
På vilken planet lever du, din idiot? Bara snacket om att det inte finns förövare, bara offer, borde rendera dig livstids inlåsning bland dina gelikar "offren" på div. institutioner, jävla lallare!
Citera
2008-03-24, 09:22
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilution
Ja, men som synes finns vetenskapligt belägg för att det är väldigt mycket vanligare att det är tvärt om.

Men om man tänker efter lite grann när man läser vad som står i artikeln så framgår det ju inte vilka brott han tittat på. Om han gjort ett proportionellt urval så måste de allra flesta brotten varit andra brott än grova våldsbrott.

Jag har alls inte svårt att tänka mig att den som döms till vård för olaga hot och misshandel sitter längre tid än den som döms till fängelse för samma brott, eftersom fängelsestraffen är så korta. Denna typ av brott drar säkert upp den där statistiken. Det vore dock intressant att se hur det ser ut just för grova vålds- och sexualbrott.
Citera
2008-03-24, 09:30
Medlem
uffeuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsxe
Föraktet som många här visar mot kriminella är fruktansvärt.

Det är en stor skillnad på att tycka att någon ska vara inlåst av säkerhetsskäl, och att njuta av någon är inlåst av säkerhetsskäl.

I ett brott finns inte offer och förövare -- det finns bara offer.

Valet mellan att låsa in eller släppa ut pedofiler (så att de kan förgripa sig på nya barn) är ett val mellan pest och kolera. Att dessa människor sitter frihetsberövade är inget vi ska vara stolta eller känna njutning över. Ifall vi tycker att deras fängelsevistelser -- deras förlorade liv -- är fullkomligt oproblematiska är vi antingen psykopater eller sadister (beroende på om vi känner njutning över det eller inte).

Deras förlorade liv? Det är ju just livet som de har kvar i behåll.

Är Hagamannen också ett offer?

Kumbaya.
Citera
2008-03-24, 09:36
Medlem
babblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NosaCastro
De som har arbetat inom psykvården och fortfarande har lite kvar i skallen att tänka med, vet att det jag säger är sanning.
Ett flertal av läkare och psykologer har djupgående störningar själva.

Jag har jobbat med överläkare som själva blivit inlagda efter ett "traumatiskt" jidder med en patient.
Jag har jobbat med chefsöverläkare som själva ligger inne med en bokstavsdiagnos och käkar mediciner för detta.

De är dessa snöbollar som rekommenderar länsrätten att släppa ut vissa patienter. Länsrätten har ingen koll what so ever.

Ta ett tvärsnitt av psykologerna inom rättspsyk och ställ dem emot patienterna. Vilka borde låsas in? Jodå, det skulle bli problem i selektionen.

Hela skiten kukade ur redan på 80-talet, när man la ner de stora dårhusen.
Jag trodde i min enfald att det skulle förändras, ifall en politiker blev drabbad av ett lösspringande tok, men där hade man ju fel igen...

Det kanske krävs fler politikerliv för att det ska hända något...

SKönt att se att det är fler som delar min åsikt. Jag måste nog säga att efter alla mina möten med chefer, läkare och annat patrask så blir jag bara mer och mer övertygad att många (inte alla dock) lider av olika störningar själva.
Problemet för mig är bl.a att om jag ska stoppa dessa permissioner så måste jag skriva ett brev till åklagaren där jag lägger fram de anledningar jag ser till att patienten fortfarande är farlig. Sen får patienten läsa detta vilket leder till att han blir ännu mer tokig på mig för att jag förstör hans liv.

Det märkliga är ju att även om Länsrätten anser att jag kommer med värdefull information som rättspsyk undanhållit dom, så händer inget mer än att permissionerna stoppas, rättspsyk får ju inget straff för att dom undanhåller väsentlig information som kan påverka länsrättens bedömning.

Jag tror att det finns en hel del fotfolk inom psykiatrin som har vettiga åsikter och som dagligen ser en massa fel begås, tänk om alla dom kunde ha stake nog att protestera istället för att vara så jävla rädda om jobben. Då kanske man skulle få upp ögonen för vad som egentligen pågår bakom dessa stängda dörrar
Citera
2008-03-24, 09:57
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spoke_island
Lås in gubbjäveln, släng nyckeln o svetsa igen dörren. Endast en liten öppning ska finnas så man kan peta in en macka och en högtrycksslang för att spola ner skiten i avloppet ibland. Ute bland folk har han definitivt inget att göra. Skulle jag se "Farbrorn" smyga runt mina ungar, då sköt jag fanskapet.
Villig att hålla med till 100%. Fanns egentligen ingen anledning till aveckling av dödstaffet i landet när dylika svin finns.
Citera
2008-03-24, 10:04
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Det är ju den där gubben som satt i cellen brevid Dr. Lector. Ni vet han som slaskade satsen i fejjan på Clariiiice.

Nej fan, det går inte att släppa ut honom. Han skulle återfalla i brott eller bli ihjälslagen inom kort. Jag skulle själv betala en god slant för att få leka doktor med aset.

Vissa personer ska sitta i fem meter djupa gropar med släta väggar, en toastol i metall, en vattenkran med 3liter vatten per dygn, och en robot som portionerar ut lite mat åt dem. De skulle ha noll kontakt med andra människor. De skulle såklart ha möjligheten att avliva sig själva när de så önskade, för att minska slitage på roboten.
Citera
2008-03-24, 10:11
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jegdl
Vad jag har hört från folk som jobbar på psyk så släpper svenska vården ut en hel del som defintivt borde sitta inlåsta, titt som tätt. Vår rättsäkerhet är väl till för allmänhetens bästa och inte brottslingars?
Nix, så är det inte. Man tänker bara på brottslingarna, inte på allmänhetens säkerhet, brottsoffren eller den allmänna rättskänslan. Det är det som är det stora problemet med det svenska rättsväsendet.

För övrigt låter historien om 76-åringen som ett påhitt. Att en livsfarlig brottsling inte släpps ut i det fria så fort det nånsin går händer ju liksom inte. Inte i Sverige.
Citera
2008-03-24, 10:15
Medlem
Spoke_islands avatar
Dödsstraff, med Garott, vore lämpligt.....
Citera
2008-03-24, 10:30
Medlem
babblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Nix, så är det inte. Man tänker bara på brottslingarna, inte på allmänhetens säkerhet, brottsoffren eller den allmänna rättskänslan. Det är det som är det stora problemet med det svenska rättsväsendet.

För övrigt låter historien om 76-åringen som ett påhitt. Att en livsfarlig brottsling inte släpps ut i det fria så fort det nånsin går händer ju liksom inte. Inte i Sverige.

Faktum är att man inom rättspsykiatrin inte alls har någon skyldighet att ta hänsyn till brottsoffren, utan deras uppgift är att vårda och ta hand om patienterna på bästa sätt. Givetvis så ska man ta hänsyn till samhällsskyddet, men som alla vet så missar man det med jämna mellanrum.

Jag vet att jag protesterade när dom lät min brors mördare tillbringa kaffedagar hos sin syster, som då bodde ca 25 meter från min brorsson. Jag tyckte dom kunde visa den hänsynen att min brorson inte skulle behöva ha sin fars mördare utanför sitt fönster. Men då fick jag till svar att dom inte hade nån skyldighet att ta hänsyn till honom, och att det var faktiskt så att JB också hade rättigheter.
Citera
2008-03-24, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fufuburn
"Fotnot: Anhöriga till pojken som Sten Erik Eriksson mördade avböjer att berätta om sin situation. Händelsen 1967 förändrade familjen på ett så genomgripande sätt att det är mycket svårt att tala om det än i dag."

Skulle vara mycket intressant att veta vem denna pojke var/var släkt med. Samt vilka denna släkt har kontakter med.

Pojkens namn: Eri* Ro*an*, Ber*fel*t
Citera
2008-03-24, 10:56
Medlem
Han tillhör samma kategori brottslingar som Ulf Olsson. I ett samhälle med dödsstraff skulle dom ha varit klara kandidater till giftsprutan. Läkarna verkar för en gång skull ha tagit ett korrekt beslut när dom hållit denna man inspärrad så länge. Om han släpps ut i det fria igen har han ingenting att förlora på att våldta en till pojke. Dessutom får han tillgång till internet utan övervakning där han kan "stämma träff" med små pojkar på lunarstorm. Att han har barnleksaker på rummet tyder ju på att han har hållit sitt främsta intresse vid liv.
Citera
2008-03-24, 11:37
Medlem
Lika som bär?

http://img91.imageshack.us/my.php?image=tbagstenerikky7.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in