2010-08-18, 23:36
Medlem
Jag tycker synd om honom.

Liksom, han har suttit inne i 30 år vafan, tänk er den bilden men istället med ett djur: "Katten som antastat flera underåriga kattungar sitter nu inlåst för vård men har nu rymt från buren. - Vi måste få fatt på honom så vi kan ge han vård, han är farlig fr andra kattungar".

Liknelsen människa/djur kan göras på många situationer i samhället. T.ex. kor som står och betar, en ko/människa lyckas hoppa över taggtråden och måste till varje pris fås tillbaka i inhägnaden så människan kommer tillbaka till ägaren.

Nej, det här var oerhört överdrivet, liksom, vem tycker inte om småbarn? Jag föredrar i.o.f.s. flickor, men vad är felet liksom, han är bara en del av evolutionen.
Citera
2010-08-18, 23:41
Medlem
Kokt-Med-Broeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vrakletaren
Du tror inte att en pedofil på nästan 80 bast har lite problem ändå med potensen

Kan inte ens tänka mig att han har kvar några sexdrifter. Hans farlighet är troligen väl så överdriven.

Jag känner åtminstone ett par stycken 80-plussare som fortfarande har drifter... bl.a i min egen släkt
så man ska nog inte underskatta hans farlighet gentemot ett litet barn. Men det är ju bara min tro.
Citera
2010-08-18, 23:49
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Du tror inte att en pedofil på nästan 80 bast har lite problem ändå med potensen

Kan inte ens tänka mig att han har kvar några sexdrifter. Hans farlighet är troligen väl så överdriven.
Det är nog inte bara själva förmågan eller oförmågan att utöva sex som kan göra att han kan anses farlig. Han kanske bedöms kunna utöva våld mot barn, kanske t.ex i frustration över att inte kunna utöva sex med dem.
Citera
2010-08-18, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokt-Med-Broed
Jag känner åtminstone ett par stycken 80-plussare som fortfarande har drifter... bl.a i min egen släkt
så man ska nog inte underskatta hans farlighet gentemot ett litet barn. Men det är ju bara min tro.
Sten-Erik är bara 79 än... Han har många år kvar som farligt peddo. Här har vi en som är 91 år och fortfarande är aktiv..!!!:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=3931827
Citera
2010-08-19, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Nu var ju reportern i fråga fittan Anders Johansson på Aftonbladet som säkert begått övergrepp på sin son själv. Anders Johansson har ju ett närmast perverst intresse för pojkvåldtäkter.

När det gäller Sten-Erik så får man väl hoppas att det här var den sista permissionen någonsin...och med tanke på hans rymningsstatistik och med beaktande av hans ålder så är det fan skandal att han kan rymma. Vad är det för jävla inkompetenta kärringar som arbetar på rättspsyk egentligen?

Saken är ju den att karlfan helt saknar sjukdomsinsikt. När han börjar argumentera för att han känner sig illa behandlad för han inte anser att pedofili är en sjukdom utan en sexuell läggning bland alla andra så kan han förvisso mottas hjärtligt av sodomiterna inom RFSL men bland vanligt hyggligt folk så blir man både rädd och förbannad när en sådan där faktiskt lyckas rymma. Det som är ännu mer upprörande är ju just det att han är så gammal och känd för att rymma - för det inkompetensförklarar psykvårdens säkerhet ännu mer.

Jag har faktiskt inte granskat Anders Johansson ur det perspektivet, men jag måste säga att jag håller med i mångt och mycket av det du skriver.

Något är uppenbarligen väldigt fel när en sexualförbrytare lyckas fly på detta sätt, speciellt när han uppnått den ålder som Sten Erik Eriksson uppnått. När skall samhället lära sig att sådana här extrema fall uppenbarligen inte går att bota?
Citera
2010-08-19, 00:26
Medlem
Citat:
Läs i intervjun i aftonbladet så framgår det mellan raderna att han fortfarande är den där lilla 8-åringen som blivit våldtagen och ibland kryper det fram ("en speciell typ av schizofreni", schizofreni är en alternativ personlighet som uppfinns av kroppens försvarssytem för att skydda från alltför stor smärta.). Det är bara att läsa lite psykologi/psykiatri så ser man.
.

Det kan dock vara bra om psykiatriboken man tittar i är mindre än 50 år gammal. Schizofreni har inget med multipla personligheter att göra. Det finns inte ens empiriskt bevis för att multipla personligheter ens existerar som fenomen, det är med all sannolikhet ett påhitt från Freuds dagar.

Att de flesta sexförbrytare, pedofiler eller inte, själva varit med om övergrepp är dock sant, men blanda inte in en massa annat ovidkommande i soppan.
Citera
2010-08-19, 04:15
Medlem
Rynes avatar
Allt med pedofili verkar vara het ämnen media.
Har han ens något minne vad han gjorde för 43 år?
Det är väl vanligt inom vården att trycka i gamlingar fullt med tabletter.
Och jag har svårt att tro att han är en samhällsfara i denna åldern.

Och hur han rymmed, Det står att han skulle besöka en familjegrav. Då respekter man ju att han kan gå ner själv och har en lugn stund.
Citera
2010-08-19, 07:14
Medlem
Avva66s avatar
Citat:

Han mördar väl inte med kuken heller.

Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Sten-Erik är bara 79 än... Han har många år kvar som farligt peddo. Här har vi en som är 91 år och fortfarande är aktiv..!!!:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=3931827
Var står det att han är pedofil?
Det står ju bara unga kvinnor.
Citera
2010-08-19, 08:08
Medlem
skurkans avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7639200.ab

Helt jävla fantastiskt, vårdarna fikar i bilen.
Citera
2010-08-19, 08:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skurkan
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7639200.ab

Helt jävla fantastiskt, vårdarna fikar i bilen.

Citat:
Chefen och överläkaren Sören Axelsson vill inte kommentera uppgifterna om vårdarnas slarv och säger bara att de inte kan binda fast patienterna.

– Vi bedömde att det inte fanns någon risk att han skulle rymma. Det är allt jag kan säga just nu.

Jag vet inte hur bokstavligt detta ska tolkas, men om läkare har gjort bedömningen att det inte finns någon risk att han skulle rymma så kan jag inte se något problem med att de sitter och fikar i bilen. Risken för rymning bedömdes ju i alla fall till noll och det bör ju vara just riskbedömningen som vårdarna har att rätta sig efter.

Dock tror jag nog det är mer troligt att Aftonbladet har tummat lite på citatet. Antagligen är det så att det visst fanns en rymningsrisk, men att denna inte bedömdes som särskilt stor. I så fall bör väl dock vårdarna ändå ha uppsikt.
Citera
2010-08-19, 09:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Kan vara så, men det låter ju lite motsägelsefullt när dom påstår att han fortfarande är farlig och när pedofila tankar att han bara skulle åka och ta det lugnt i något land han inte är igenkänd i. Kan ju vara så att han den gången var så glad att komma ut i frihet att han inte ville riskera det då, samt vi faktiskt inte vet vad han pysslade med under den långa tiden på rymmen och vilka eventuella brott han gjorde, bara att ingen kom på honom med något.

Men men, den enda som vet är han, vi andra kan bara spekulera och kanske dra paraleller med andra liknande fall om det finns några.

Att han fortfarande är farlig innebär att läkarna gjort bedömningen att det finns en risk för återfall. Risken kan knappast vara minimal, men vad tyder på att den är så pass stor att det inte finns några tvivel för det?

Nej, vi vet inte vad som hända när han var på rymmen för tjugo år sedan. Men det finns inget som tyder på att han då begick något brott.

Dras paralleller till liknande fall har åtminstone inte jag hört talas om att en pedofil på rymmen förgripit sig på barn, men det har säkert hänt. Skulle en spelfilm göras på temat är jag fullkomligt övertygad om att det skulle ske, om inte någon av hans tidigare offers anhöriga har ihjäl honom först... (Se nedan.)

Vad jag främst vänder mig mot är dina ogrundade uttalanden som sådana. Du verkar se dina spekulationer som absoluta sanningar.

Citat:
Jag tror att han redan är död. Självklart kan han inte springa ifrån vårdarna. Snarare är det så att vårdarna har fått lite kosing för att låta han "försvinna", kanske nån i anslutning till Stens offer som betalat för att få skippa egen rättvisa.

Finns inte en chans att han kan hålla sig undan utan pengar eller kontakter och vart ska han ha fått det ifrån?

Nä, han är redan två foot under marken tror jag (och hoppas).

https://www.flashback.org/sp24906807

Citat:
Han var målmedveten iaf, raka vägen till Norge. Hade han lyckats så finns det väl inga tvivel om att det skulle börja försvinna ungar i grannlandet.

https://www.flashback.org/sp24916870
Citera
2010-08-19, 09:45
Medlem
Månsans avatar
Under alla omständigheter var rännstenspressens löpsedlar igår löjeväckande lögnaktiga.

"Så rymde Sveriges farligaste pedofil"

Aldrig i helvete att denna åldring skulle kunna vara den farligaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in