2008-03-24, 00:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kokkuli
Har ni tänkt på att alla pedofiler själva blivit utnyttjade? såg nån dokumentär förut om nån snubbe som blev tvingad av sin morsa att knulla henne, och han sa även att han mådde illa när han tänkte på kvinnor (kan kasta in att ja även såg på montel om nån snubbe som också blivit utnyttjad i flera år av nån gubbe, han blev sedan grov knarkare, och kunde inte ha sex med sin egen fru nu när han var nykter) och vilka kan man knulla då? små pojkar och flickor som inte e läskiga...

Dom påstår iaf själva det när dom ska gråta ut i media, men jag har bestämt för mig att jag läst olika undersökningar där man menar att det inte alls behöver vara så, att det är en läggning helt enkelt ung som homosexualitet (OBS!!!! INGA JÄMFÖRELSER I ÖVRIGT!!!!!!), behöver inte bero på nåt speciellt.
Citera
2008-03-24, 00:59
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fufuburn
"Fotnot: Anhöriga till pojken som Sten Erik Eriksson mördade avböjer att berätta om sin situation. Händelsen 1967 förändrade familjen på ett så genomgripande sätt att det är mycket svårt att tala om det än i dag."

Skulle vara mycket intressant att veta vem denna pojke var/var släkt med. Samt vilka denna släkt har kontakter med.

Varför det?
Citera
2008-03-24, 01:03
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Att möjligheten finns att någon som är dömd till rättspsykiatrisk vård sitter inlåst väldigt länge vet nog alla, men det finns ju en mängd skräckexempel där folk släppts ut efter otroligt kort tid också.

Precis. Det är ju faktiskt så att en sådan dom lämnar otroligt mycket i händerna på ansvariga läkare (det vore kul att veta hur ofta juristerna går emot läkarnas rekommendationer att släppa folk förresten), och det finns fog för att ifrågasätta hur rimligt detta är, inte minst mot bakgrund av att det finns fall där domstolen ansett vård vara den adekvata påföljden, enbart för att behandlande läkare direkt ska komma till motsatt slutsats och omedelbart skriver ut patienten. Drar mig till minnes att jag läste något om en våldtäktsman som kom ut på tre dagar för något år sedan. Blev rätt upprörd.
Citera
2008-03-24, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
Klart gubben ska vara kvar på Rättspsyk.

Här har ni ett solklart fall där det verkar ha fungerat till 100% med vård.

om det inte har ändrats sedan jag jobbade så får ma inte med våld hindra en patient att rymma, man får bara följa efter om man kan.

Det har inte ändrats.
Citera
2008-03-24, 01:07
Medlem
babblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Precis. Det är ju faktiskt så att en sådan dom lämnar otroligt mycket i händerna på ansvariga läkare (det vore kul att veta hur ofta juristerna går emot läkarnas rekommendationer att släppa folk förresten), och det finns fog för att ifrågasätta hur rimligt detta är, inte minst mot bakgrund av att det finns fall där domstolen ansett vård vara den adekvata påföljden, enbart för att behandlande läkare direkt ska komma till motsatt slutsats och omedelbart skriver ut patienten. Drar mig till minnes att jag läste något om en våldtäktsman som kom ut på tre dagar för något år sedan. Blev rätt upprörd.

I de fall där gärningsmännen släppts efter endast några dagar/veckor så har det handlat om utlänningar. Dom ska skickas tillbaka till hemlandet så snart dom är friska nog att kunna flyga.
Men det finns utlänningar som inte är välkomna till hemlandet, undrar just hur psykologerna samtalar med nån som bara kan tex ryska....
Citera
2008-03-24, 01:23
Medlem
Fick kväljningar och rysningar om vartannat när jag läste artikeln. Hur är fanskapet funtat egentligen när han avslöjar sina sjuka tankar genom att be reportern ta med sig sin son till besöket? Tänker pedofiler inte på något annat? Tänk om vi som tänder på vuxna hela tiden skulle tänka på sex, skulle ju inte bli något gjort överhuvudtaget. Har gubbfan inga andra intressen, hobbies, t.ex. frimärkssamling? Verkar vara en lågintelligent varelse, efterbliven. Reportaget var ju nästan ett snyftreportage. Nej, han verkar inte vara farlig. Inte för en vuxen person som har styrka och psyke att bjuda honom motstånd. Men barn kan ju lätt bli manipulerade av en sådan jävel, även om han knappt kan gå utan rullator.

Jag sover gott i natt när jag vet om att sådana som han sitter i säkert förvar.
Citera
2008-03-24, 01:23
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babblan
I de fall där gärningsmännen släppts efter endast några dagar/veckor så har det handlat om utlänningar. Dom ska skickas tillbaka till hemlandet så snart dom är friska nog att kunna flyga.Men det finns utlänningar som inte är välkomna till hemlandet, undrar just hur psykologerna samtalar med nån som bara kan tex ryska....
Var väl så fallet var med en dubbelmöradare i Göteborg, som vart utvisad till f.d Juoslavien efter endast en kortare vårdtid, och väl där så begick han några mord till..
Ja vissa dom mår nog bäst av att aldrig släppas ut, och till dom räknar jag det här peddot och barnamördarn..
Citera
2008-03-24, 01:30
Medlem
De som har arbetat inom psykvården och fortfarande har lite kvar i skallen att tänka med, vet att det jag säger är sanning.
Ett flertal av läkare och psykologer har djupgående störningar själva.

Jag har jobbat med överläkare som själva blivit inlagda efter ett "traumatiskt" jidder med en patient.
Jag har jobbat med chefsöverläkare som själva ligger inne med en bokstavsdiagnos och käkar mediciner för detta.

De är dessa snöbollar som rekommenderar länsrätten att släppa ut vissa patienter. Länsrätten har ingen koll what so ever.

Ta ett tvärsnitt av psykologerna inom rättspsyk och ställ dem emot patienterna. Vilka borde låsas in? Jodå, det skulle bli problem i selektionen.

Hela skiten kukade ur redan på 80-talet, när man la ner de stora dårhusen.
Jag trodde i min enfald att det skulle förändras, ifall en politiker blev drabbad av ett lösspringande tok, men där hade man ju fel igen...

Det kanske krävs fler politikerliv för att det ska hända något...
Citera
2008-03-24, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Att möjligheten finns att någon som är dömd till rättspsykiatrisk vård sitter inlåst väldigt länge vet nog alla, men det finns ju en mängd skräckexempel där folk släppts ut efter otroligt kort tid också.

Ja, men som synes finns vetenskapligt belägg för att det är väldigt mycket vanligare att det är tvärt om.

Citat:
Henrik Belfrage är professor vid Rättspsykiatriska kliniken i Sundsvall. Han har bland annat jämfört vårdtider med tiderna som avtjänas i fängelse för olika brott.

– Då var det minst tre gånger så långa frihetsförluster inom rättspsykiatrin, säger Henrik Belfrage.
Citera
2008-03-24, 02:04
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jutte
Strafftiden som har blivit i detta fall är ett föredömme i pedofilsammanhang
Det handlar inte om strafftid i det här fallet.

Farbrorn bedöms vara psykiskt sjuk på ett sätt som innebär fara för övriga medborgare om han släpps fri.
Sålunda inte straff, utan förvaring för att förhindra att han ska kunna ställa till olycka.
Citera
2008-03-24, 04:43
Medlem
Föraktet som många här visar mot kriminella är fruktansvärt.

Det är en stor skillnad på att tycka att någon ska vara inlåst av säkerhetsskäl, och att njuta av någon är inlåst av säkerhetsskäl.

I ett brott finns inte offer och förövare -- det finns bara offer.

Valet mellan att låsa in eller släppa ut pedofiler (så att de kan förgripa sig på nya barn) är ett val mellan pest och kolera. Att dessa människor sitter frihetsberövade är inget vi ska vara stolta eller känna njutning över. Ifall vi tycker att deras fängelsevistelser -- deras förlorade liv -- är fullkomligt oproblematiska är vi antingen psykopater eller sadister (beroende på om vi känner njutning över det eller inte).
Senast redigerad av larsxe 2008-03-24 kl. 04:47.
Citera
2008-03-24, 09:19
Medlem
Spoke_islands avatar
Lås in gubbjäveln, släng nyckeln o svetsa igen dörren. Endast en liten öppning ska finnas så man kan peta in en macka och en högtrycksslang för att spola ner skiten i avloppet ibland. Ute bland folk har han definitivt inget att göra. Skulle jag se "Farbrorn" smyga runt mina ungar, då sköt jag fanskapet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in