• 1
  • 2
2009-09-09, 23:39
Medlem
Ja!
Linneuniversitet(Växjö) Eller Södertörn? vilken av dessa två ger lättare jobb, bra lön osv?
Citera
2009-09-09, 23:57
Medlem
Torshamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiStRiCt0S
Ja!
Linneuniversitet(Växjö) Eller Södertörn? vilken av dessa två ger lättare jobb, bra lön osv?

Spontant säger jag Linné alla dagar i veckan. Södertörns rykte är inte direkt det bästa.
Citera
2009-09-09, 23:57
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ja!

Linnéuniversitet har ju inte ens "slagit i kraft" än, det är väl först efter nyår. Men jag skulle tippa på Linnéuniversitetet.
Citera
2009-12-15, 02:34
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ja!

Ett universitet slår ju alltid högre än en Högskola. Dessutom håller jag med föregående talare vad gäller södertörns status.
Dessutom talar allt för just nya universitet. Mittuniversitetet gick snabbt upp och blev ett högstatusuniversitet i sverige. Linné kommer troligtvis att göra samma resa och då kommer du vara en av de första att ha en examen därifrån. Bara positivt att det är nytt mao.
Citera
2009-12-15, 02:36
Medlem
Civilengineerings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Ett universitet slår ju alltid högre än en Högskola. Dessutom håller jag med föregående talare vad gäller södertörns status.
Dessutom talar allt för just nya universitet. Mittuniversitetet gick snabbt upp och blev ett högstatusuniversitet i sverige. Linné kommer troligtvis att göra samma resa och då kommer du vara en av de första att ha en examen därifrån. Bara positivt att det är nytt mao.

WTF? Skämtar du med oss?
Citera
2009-12-15, 07:26
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Hahaha, det där med att Mittuniversitetet skulle vara ett högstatusuniversitet ställer jag mig extremt frågande till. Det brukar väl rankas i klass med Södertörn ungefär. Alltså väldigt dåligt...
Däremot har Linnéuniversitetet alla förutsättningar att bli lyckat. Både Växjö Uni och Högskolan i Kalmar brukar rankas bättre än Mittuniversitetet och Södertörn så de två tillsammans borde kunna hamna i övre medelklass eller vad man ska säga, i klass med Linköping eller Umeå Uni (bättre än Göteborgs och Stockholms Universitet men sämre än Lund och Uppsala).
Citera
2009-12-15, 10:54
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Hahaha, det där med att Mittuniversitetet skulle vara ett högstatusuniversitet ställer jag mig extremt frågande till. Det brukar väl rankas i klass med Södertörn ungefär. Alltså väldigt dåligt...
Däremot har Linnéuniversitetet alla förutsättningar att bli lyckat. Både Växjö Uni och Högskolan i Kalmar brukar rankas bättre än Mittuniversitetet och Södertörn så de två tillsammans borde kunna hamna i övre medelklass eller vad man ska säga, i klass med Linköping eller Umeå Uni (bättre än Göteborgs och Stockholms Universitet men sämre än Lund och Uppsala).

Den dagen...
Citera
2009-12-15, 17:45
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jo tjena... Linnéuniversitetet kommer säkerligen vara bättre än Södertörn, men det kommer aldrig komma upp i samma klass som vare sig LiU eller UmU.
Citera
2009-12-15, 17:55
Medlem
Citat:
Mittuniversitetet gick snabbt upp och blev ett högstatusuniversitet i sverige.

Rena rama tramset.
(Vilket inte automatiskt betyder att man inte kan kan få en bra utbildning där.)
Citera
2009-12-15, 18:07
Medlem
Vad är det för fel på Södertörn?

Vad man får för jobb och lön påverkas av mycket mer en vad man har gått på för skola.
Citera
2009-12-15, 18:11
Medlem
black-swans avatar
Jag är ingen expert på ämnet, men läser själv och har en hel del vänner som läser ekonomi. Den rankning som jag uppfattat som den allmänt vedertagna är:
1. Handels (obestridd etta)
2. GU/SU/LU
3. LiU/Jönköping
4. - (finns ingen anledning att ranka lägre alternativ)

Skolornas upplägg skiljer en hel del. T ex fokus på civ.ek eller ek.kand.

Feadog & trillian:
Gör om, gör rätt.
Citera
2009-12-15, 18:12
Medlem
Edit: läste fel :3
Senast redigerad av BEAR-O-DACTYL 2009-12-15 kl. 18:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in