2009-12-15, 18:14
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impro
Vad är det för fel på Södertörn?

Vad man får för jobb och lön påverkas av mycket mer en vad man har gått på för skola.
Dåligt rykte brukar innebära att utbildningen är rätt kass. Det är inte speciellt svårt att få 1,3 - 1,6 på hp, vilket mig veterligen tar dig in på alla utom handels (där 1,8 räckte i höstas).

Givetvis finns det en mängd parametrar so påverkar. Det är dock väldigt dumt att välja en skola med dåligt rykte. Bland annat för att:
- Undervisningen är sämre
- Du läser med mindre drivna/talangfulla studenter
- Företagen är mindre intresserade av skolan
- Sämre möjligheter till utlandsstudier
- ..
Citera
2009-12-15, 18:21
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Hahaha, det där med att Mittuniversitetet skulle vara ett högstatusuniversitet ställer jag mig extremt frågande till. Det brukar väl rankas i klass med Södertörn ungefär. Alltså väldigt dåligt...
Däremot har Linnéuniversitetet alla förutsättningar att bli lyckat. Både Växjö Uni och Högskolan i Kalmar brukar rankas bättre än Mittuniversitetet och Södertörn så de två tillsammans borde kunna hamna i övre medelklass eller vad man ska säga, i klass med Linköping eller Umeå Uni (bättre än Göteborgs och Stockholms Universitet men sämre än Lund och Uppsala).
Jag får nog också ställa mig frågande till det du skriver. Skulle LiU och UmU vara bättre än SU och GU? På vad, exakt? Kom då också ihåg att endast ta LiU i beaktande, LiTH jämförs lämpligen med Chalmers och KTH.

Jag vågar påstå att ekonomer från SU och GU är mer eftertraktade än de från LiU och UmU. Jag vågar också påstå att jurister från Götet och SU är mer eftertraktade än jurister från UmU och "affärsjurister" från LiU.

Så inom vilket område briljerar LiU och UmU?

Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Jag är ingen expert på ämnet, men läser själv och har en hel del vänner som läser ekonomi. Den rankning som jag uppfattat som den allmänt vedertagna är:
1. Handels (obestridd etta)
2. GU/SU/LU
3. LiU/Jönköping
4. - (finns ingen anledning att ranka lägre alternativ)

Skolornas upplägg skiljer en hel del. T ex fokus på civ.ek eller ek.kand.

Feadog & trillian:
Gör om, gör rätt.
Jag skulle ta Växjö, numera Linnéuniversitet då, före Jönköping åtta dagar i veckan. Varför? Bland annat för att de fick examensrätt för civilekonomer första rundan tillsammans med de stora universiteten till skillnad från Jkpg som fick sin först nyligen trots upprepade ansökningar. Sen har även studenter från Växjö placerat sig bra i olika typer av ekonomi- och casetävlingar där Jönköping lyste med sin frånvaro.
Senast redigerad av Bud Flud 2009-12-15 kl. 18:26.
Citera
2009-12-15, 19:06
Medlem
Citat:
Dåligt rykte brukar innebära att utbildningen är rätt kass. Det är inte speciellt svårt att få 1,3 - 1,6 på hp, vilket mig veterligen tar dig in på alla utom handels (där 1,8 räckte i höstas).

Givetvis finns det en mängd parametrar so påverkar. Det är dock väldigt dumt att välja en skola med dåligt rykte. Bland annat för att:
- Undervisningen är sämre
- Du läser med mindre drivna/talangfulla studenter
- Företagen är mindre intresserade av skolan
- Sämre möjligheter till utlandsstudier
- ..

Varför har Södertörn dåligt rykte? Finns det någon grund? Varför skulle undervisningen/lärarna vara sämre?

Visst kanske det ser lite bättre ut att ha en examen från ett skola med högre status men hur stor betydelse har det i realiteten? Kan förstå om en arbetsgivare höjer på ögonbrynen för någon som gått handels, men mellan linneuniversitetet och södertörn känns det som att det inte spelar så stor roll.

Jag kännder några som pluggar vid södertörn och de verkar iaf nöjda. Personligen hade jag aldrig flyttat från Stockholm ner till någon bondhåla för att plugga.
Citera
2009-12-15, 19:13
Medlem
Skulle ha valt Linné över södertörn varje dag i veckan.

Trots att båda är lite "lant" skolor eller vad man ska säga så hade iaf Växjö uni rätt bra rykte, borde inte bli sämre nu när de är ihopslaget med Kalmars.
Citera
2009-12-15, 19:13
Medlem
Apanalol001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impro
Varför har Södertörn dåligt rykte? Finns det någon grund? Varför skulle undervisningen/lärarna vara sämre?

Visst kanske det ser lite bättre ut att ha en examen från ett skola med högre status men hur stor betydelse har det i realiteten? Kan förstå om en arbetsgivare höjer på ögonbrynen för någon som gått handels, men mellan linneuniversitetet och södertörn känns det som att det inte spelar så stor roll.

Jag kännder några som pluggar vid södertörn och de verkar iaf nöjda. Personligen hade jag aldrig flyttat från Stockholm ner till någon bondhåla för att plugga.

Södertörn, a.k.a blatteharvard.
Studenter vet det, arbetsgivare vet det.
Så var det med det.
Citera
2009-12-15, 19:20
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegendaryZone
Skulle ha valt Linné över södertörn varje dag i veckan.

Trots att båda är lite "lant" skolor eller vad man ska säga så hade iaf Växjö uni rätt bra rykte, borde inte bli sämre nu när de är ihopslaget med Kalmars.
Ytterligare än fördel med Växjö är att man har goda chanser att gänga unga, söta polisadepter
Citera
2009-12-15, 19:22
Medlem
Feadogs avatar
Jag ska villigt erkänna att jag inte tog hänsyn till ämnesområdet i mitt tidigare uttalande utan pratade om helheten baserat främst på diverse nationella och internationella undersökningar som bedömer högskolornas kvalitet genomgående, detta speglar oftast också deras rykte. Det hade möjligtvis varit mer relevant att koncentrera sig på ämnesområdet, men eftersom att jag inte är ekonom så låter det sig inte göras, det lämnar jag åt er.

Om man tar någon slags helhet så står jag fast vid det jag skrev tidigare med förbehållet att angående just Linnéuniversitetet så är det en prognos baserad på VU och HSK:s individuella ranking.
Citera
2009-12-15, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001
Södertörn, a.k.a blatteharvard.
Studenter vet det, arbetsgivare vet det.
Så var det med det.

Du får gärna utveckla..
Citera
2009-12-15, 23:33
Medlem
wises avatar
Citat:
Jag är ingen expert på ämnet, men läser själv och har en hel del vänner som läser ekonomi. Den rankning som jag uppfattat som den allmänt vedertagna är:
1. Handels (obestridd etta)
2. GU/SU/LU
3. LiU/Jönköping
4. - (finns ingen anledning att ranka lägre alternativ)

Skolornas upplägg skiljer en hel del. T ex fokus på civ.ek eller ek.kand.

Feadog & trillian:
Gör om, gör rätt.

Stämmer helt med civilekonomerna rapport "Civilekonomer tre år efter examen 2009" när det kommer till löner. Å andra sidan så återfinns en hel del ekonomer från lägre rankade högskolor inom den offentliga sektorn.
Citera
2009-12-15, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Flud
Ytterligare än fördel med Växjö är att man har goda chanser att gänga unga, söta polisadepter

Festat på Campus i Växjö några gånger, finns en hel del prospect faktiskt
Citera
2009-12-16, 00:06
Medlem
ClintMcPantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Stämmer helt med civilekonomerna rapport "Civilekonomer tre år efter examen 2009" när det kommer till löner. Å andra sidan så återfinns en hel del ekonomer från lägre rankade högskolor inom den offentliga sektorn.
Hur anser du att den rapporten helt stammer med Black Swan's "ranking"? Storheter som LiU och Lulea t ex producerar enligt den rapporten hogre andel hoginkomsttagare (45000+ per manad) an t ex GU och UU. SU genererar vidare nast flest hoginkomsttagare (vilket torde bero pa att deras alumni i hog grad fortsatter att bo i Stockholm dar levnadsomkostnaderna och lonerna ar hogre an i ovriga delar av landet). Generellt sett har nog lonenivaerna ganska mycket att gora med skolans geografiska lage. Skolor belagna i mindre orter = lagre loner och lagre levnadsomkostnader da manga alumner valjer att stanna kvar i sina respektive stader efter examen.
Senast redigerad av ClintMcPants 2009-12-16 kl. 00:10.
Citera
2009-12-16, 10:40
Medlem
Södertörn delar väldigt mycket lärare bla med SU. Är verkligen inte stor skilland på de båda skolorna förutom att södertörn är mer mån om sina studenter. Jag har läst vid båda och tycker Södertörn är bättre än SU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in