2009-09-09, 23:26
Medlem
Dr.Dres avatar
Jag har funderat på det här med ondska, godhet, satanism (http://sv.wikipedia.org/wiki/LaVey-satanism) och dylikt ganska mycket ett tag nu.
Det jag har kommit fram till är; det finns ingen ren ondska, och inte heller ren godhet. Det vill säga, varken svart eller vitt existerar i den här skalan. Allt är grått.
Låter väl simpelt och ganska självklart, och jag tror i princip alla, i synnerhet ateister, kan hålla med om det här.

Men sen verkar ändå alla (de flesta) tycka att exempelvis Hitler var en ond person. Bara ond, inte att han var hänsynslös mot en del grupper, utan rakt igenom ond. Ska man vara politiskt korrekt så får man inte ens nämna ett enda positivt ord om honom.
Och någon person som gjort stor positiv skillnad i världen, kan ta Nelson Mandela som exempel, är för många en hundra procent hjälte, bara god.

Egentligen, vilket är ondast av dessa?

1. Jag sitter på ett tak och kastar stenar på de som går nedanför, bara för att skratta åt att de oskyldiga förbipasserande gör sig illa eller kanske rent av blir skadade.

2. Hitler bestämmer att stora förintelseläger ska byggas upp för att utrota judarna och avvikande människor, vilket han tror ska rädda hela det blivande Tredje Riket och göra livet bättre för flera hundratals miljoner människor.

3. Bill Gates ger 2 miljarder åt 50 000 skadade amerikaner för att de ska ha råd med den sjukvård de behöver, vilket han tror ska göra livet mycket lättare för dem.

Hitler tjänar absolut själv på det beslut han gör, vilket troligtvis även Bill Gates gör i längden. Jag däremot tjänar absolut ingenting på mitt handlande.
Så som jag ser på det går dessa runt i varandra.

Det här kanske verkar som en sjukt korkat ämne, men för de som funderat i samma banor borde förstå ungefär vad jag menar. Så, ni som hänger med någorlunda, har ni något annat sätt att se på allt det här? Finns ondhet och godhet överhuvudtaget, eller bygger allt på antingen religion (tro på att man ska lyckas bättre i framtiden) eller egoism? (Att man gör det för att man själv tjänar på det på en gång/man förväntar sig att få det tillbaka)

Kritisera gärna allt jag skrivit på alla möjliga sätt. Vill bara veta hur andra tänker.
Citera
2009-09-09, 23:34
Medlem
Jag tror inte att det finns varken ondska eller godhet - det finns bara olika synsätt på saken.

Frågade man Hitler eller hans anhängare så tyckte ju inte dom att dom var onda. Enligt dom så var det ju judarna som var onda.

Allt handlar om hur man ser på saken och från vems synvinkel.
Citera
2009-09-09, 23:36
Medlem
Methones avatar
Nu har jag inte läst igenom hela ditt inlägg, men...
Tycker varken hitler eller verkligen inte att bill gates är en symbol för ren ondska. Men jag förnekar inte att det Hitler gjorde var fruktansvärt, men varför han gjorde det har säkert en förklaring, inte att han hade en ond ande i sig och njöt av att mörda massa judar, som han tydligen själv aldrig ens gjort.

Ren ondska enligt mig, är när man ämnar hela sitt liv åt att göra ont, och att detta genomsyrar ens... "livskraft" eller vad man ska kalla det. Att man helhjärtat njuter av att göra andra ont och lever för detta.

Bill Gates är väl ännu ett tecken på människans brister... mycket vill ha mer. Jag tror dock inte att han är ond.
Citera
2009-09-09, 23:38
Bannlyst
Det första som slår mig är Islam.
Citera
2009-09-09, 23:39
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Jag tror inte att det finns varken ondska eller godhet - det finns bara olika synsätt på saken.

Frågade man Hitler eller hans anhängare så tyckte ju inte dom att dom var onda. Enligt dom så var det ju judarna som var onda.

Samtidigt är det ju ingen som säger emot om man påstår att jag jag handlar ont när jag slår nån på käften utan anledning och springer därifrån skrattandes.
Citera
2009-09-09, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Samtidigt är det ju ingen som säger emot om man påstår att jag jag handlar ont när jag slår nån på käften utan anledning och springer därifrån skrattandes.

Jag säger i mot, jag tycker inte att det är ont - jag tycker det är otroligt korkat.
Föresten så gör man aldrig något utan anledning - det finns en anledning bakom varje handling man gör.
Citera
2009-09-09, 23:42
Medlem
MonkeyMens avatar
Jag tror inte att folk utför handlingar för att de ska känna sig onda eller goda, visst finns det verkligen de som är medmänniskor och hjälper andra efter sina kunskaper och förutsättningar, men det är i betraktrarens ögon som det blir gott eller ont. Ett litet exempel är normal hyfs, t.ex. i Kina håller de flesta inte upp dörren efter sig, men ingen reagerar på det, men samtidigt så tycker vi i Sverige att det är otroligt schysst av grannen att låna ut sin cykel medans det är helt normalt i Kina.
Sedan kommer man till moment 22: Skulle du mörda Hitler för att rädda världen från ett krig?
Många skulle säga ja direkt, men då kommer frågan: skulle du gjort det när han var 10 år? Innan du visst att han skulle bli en huvudorsak till så många människors lidanden och död. Hur skulle du kunna vara säker på att det inte kom någon annan som skulle vara ännu värre när om Hitler dog och inte kunde ha makten istället för denna personen. Och en annan fråga: skulle du vara så ond själv att mörda en människa?
Gjorde Hitler allt detta enbart för att vara ond? Var det hans tankar ändå från början? Blev han påverkad?

Så vänder vi på det för att inte snöa in oss på Hitler.
Jag kan inte komma på en frommare människa än Ghandi, var hans verk till för att hjälpa andra människor? Eller var det för att han ville vara en god människa?

Enligt min menig är ondhet och godhet en biverkning av religion, ondhet, mörker och djävulen versus godhet, ljus och gud.
Ibland en ganska trist mening men människan gör saker som blir bedömda goda och onda av våra närmsta som i sin tur är påverkade av uppfostran där religion ingår. Jag ser handlingar som gagnar mig eller mina medmänniskor eller det motsatta, och som sedan får olika bedömmningar.
Citera
2009-09-09, 23:48
Medlem
Citat:

+1

Det enda som existerar är värderingar.
Citera
2009-09-09, 23:48
Medlem
Kheperas avatar
Att utrota dussintals miljarder människor är väl så genomont som något kan bli.

Att kasta sten på oskyldiga förbipasserande är också rätt ont.

Att ge bort en stor summa pengar är inte ont alls. Det kan snarare vara gott.
Citera
2009-09-09, 23:51
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methone
Nu har jag inte läst igenom hela ditt inlägg, men...
Tycker varken hitler eller verkligen inte att bill gates är en symbol för ren ondska. Men jag förnekar inte att det Hitler gjorde var fruktansvärt, men varför han gjorde det har säkert en förklaring, inte att han hade en ond ande i sig och njöt av att mörda massa judar, som han tydligen själv aldrig ens gjort.

Ren ondska enligt mig, är när man ämnar hela sitt liv åt att göra ont, och att detta genomsyrar ens... "livskraft" eller vad man ska kalla det. Att man helhjärtat njuter av att göra andra ont och lever för detta.

Bill Gates är väl ännu ett tecken på människans brister... mycket vill ha mer. Jag tror dock inte att han är ond.
Okej.
Men det är ju verkligen omöjligt att vara helt ond. Om vi säger att jag skulle försöka vara så ond som möjligt, och har kommit på att det är jävligt elakt att sälja heroin till tolvåringar och lära dem använda det, så måste jag fortfarande handla heroinet av någon, vilket i längden gynnar tillverkarna, (arbetarna) som antagligen inte är rika.
Om jag i stället stal heroinet så skulle det bidra till att tillverkarnas ekonomi försämrades, och skulle de sluta producera heroin skulle säkerligen en massa människor må bättre, eftersom de aldrig kom i kontakt med heroin, alternativt att en annan herointillverkare tjänade mer.

Finns i och för sig ingen godhet i detta.
Men varför skulle man vara totalt ond om det inte finns någon religiös förklaring, t ex att man tror man får ett bättre liv efter döden eller får sitta och bestämma bredvid djävulen?
Har man ingen tanke om övernaturligheter bakom sitt handlande är man väl psykiskt sjuk?
Citera
2009-09-09, 23:53
Medlem
Procrastinators avatar
IMO finns det inga moraliska sanningar och därför inget som är rätt och fel. Blir svårt att definiera ondska då.
Citera
2009-09-09, 23:55
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:
Jag säger i mot, jag tycker inte att det är ont - jag tycker det är otroligt korkat.
Föresten så gör man aldrig något utan anledning - det finns en anledning bakom varje handling man gör.
Det gör det nog, men om jag är själv (alltså inte gör det för att vara rolig/vinna någons respekt) och slår sönder någons gräsklippare mitt i natten, bara för att jag tycker det är kul och finner nöje i att förstöra andras saker, är inte det ondska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in