2010-06-16, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Varför skulle det vara meningslöst att försöka definiera ramarna för vad en handling är? Vi maste ju veta vad vi talar om nar vi utpekar en handling som nagot. Vi maste veta vad en handling ar innan vi kan pasta nagot om den. Jag kan försöka definiera vad en handling är.

Def: En handling är en kanske oändlig räcka av skeenden som spraket försöker fanga utan att nagonsin lyckas.

Följden skulle bli att allt prat om goda och onda handlingar är nonsens.

Allt prat om goda och onda handlingar ÄR nonsens. Det är bara ett lite mer dramatiskt sätt att uttrycka huruvida någon är mer än snäll eller mer än elak i ett givet ögonblick.
Citera
2010-06-16, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagzoe
Ex1 ond handling
Ex 2 inte ond
Ex 3 Ond

Inte ond??? vad menar du? Menar du god? Eller menr du nästan ond men inte så mycket ond... ?

Och hur kom du fram till dina svarsalternativ??
Citera
2010-06-16, 21:47
Medlem
Zigzagzoes avatar
Ex 1 Ond handling ...för att då dödar man ju inte bara personen i akut självförsvar . . (+ vissa är ju oskyldigt dömda. + man kanske var i slagsmål och råkade döda personen bara, ska man avrättas för det då?) och det där att folk sitter och gottar sig i att nu ska den där jäveln bli dödad gör det till elakt.
Ex 2 Inte ond handling. Jag är inte emot abort. Där drar jag min gräns.
Ex 3 Om man släpper en bomb från ett flygplan är jävligt fegt. Man dödar en massa oskyldiga civila. spelar ingen roll att man bara lydde order.

Du då? Vilka handlingar tycker du är - onda ?/ - inte onda?
Citera
2010-06-17, 10:33
Medlem
Citat:
Ex 3 Om man släpper en bomb från ett flygplan är jävligt fegt. Man dödar en massa oskyldiga civila. spelar ingen roll att man bara lydde order.

Om man på detta sätt SPARAR tusentals oskyldiga civilas liv då? Genom tex att kriget tar slut?
Citera
2010-06-17, 13:44
Medlem
Zigzagzoes avatar
ont ändå!
Citera
2010-06-17, 16:27
Medlem
Citat:
ont ändå!

Om det är ett område infekterat med en dödlig luftburen sjukdom som om den inte utplånas omedelbart sannolikt kommer döda minst 40% av världens befolkning då?
Citera
2010-06-17, 18:00
Medlem
Zigzagzoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Om det är ett område infekterat med en dödlig luftburen sjukdom som om den inte utplånas omedelbart sannolikt kommer döda minst 40% av världens befolkning då?

Var judarna döende? Bar judarna bokstavligt talat på en smittbar obotbar dödlig sjukdom ?
Citera
2010-06-17, 18:10
Medlem
Eutychoss avatar
Citat:
Var judarna döende? Bar judarna bokstavligt talat på en smittbar obotbar dödlig sjukdom ?
Vad har det med saken att göra?
Citera
2010-06-17, 18:54
Medlem
Zigzagzoes avatar
Jag menar att det är en jäkla skillnad mellan om man dödar civila -för att vinna kriget, och -för att dom har en obotlig smittsam dödlig sjukdom
Citera
2010-06-17, 21:29
Medlem
Citat:
Jag menar att det är en jäkla skillnad mellan om man dödar civila -för att vinna kriget, och -för att dom har en obotlig smittsam dödlig sjukdom

Jag bara undrade om du tyckte att sjukdomsfallet är ondska... Blev du plötsligt rädd för att svara ja?
Citera
2010-12-17, 15:14
Medlem
Combots avatar
Ondska är ju något som ligger i betraktarens öga.
För Hitler ansåg säkert inte att han själv var ond, tvärtom.

Någon sa en gång att även Hitler gjorde så gott han kunde. När jag hörde
detta blev jag väldigt provocerad först, men efter en stund insåg jag att
snubben hade rätt i sitt påstående. Hitler gjorde onda gärningar, på ett
så effektivt sätt som Hitler hade förmågan till. Är ni med i tankegången?

I alla fall. Ren ondska existerar endast i betraktarens öga.
Citera
2012-07-30, 18:31
Medlem
EdwardWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre

1. Jag sitter på ett tak och kastar stenar på de som går nedanför, bara för att skratta åt att de oskyldiga förbipasserande gör sig illa eller kanske rent av blir skadade.

2. Hitler bestämmer att stora förintelseläger ska byggas upp för att utrota judarna och avvikande människor, vilket han tror ska rädda hela det blivande Tredje Riket och göra livet bättre för flera hundratals miljoner människor.

3. Bill Gates ger 2 miljarder åt 50 000 skadade amerikaner för att de ska ha råd med den sjukvård de behöver, vilket han tror ska göra livet mycket lättare för dem.
.

Nu läste inte jag hela ditt inlägg, och inte heller tråden. Så ursäkta mig "if I'm stating the obvious".

Min åsikt är att fall nummer ett är ondare än de andra. Denne person njuter av att skada andra, Hitler gjorde det han ansåg sig behöva göra för att gynna sitt folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in