• 1
  • 2
2009-09-09, 22:41
Medlem
slabadans avatar
Ja, alla vet ju att kött blir mörare med tiden så att säga. Det ska hängmöras och fan vet allt vad man kan hitta på. Min fråga är dock följande. Kött man köper i butik, med bäst före datum, bör inte detta rimligen vara mörare/bättre ju närmare bäst före datum man kommer? Kanske bör man rentav överskrida bäst före datum med en eller några dagar?
Citera
2009-09-09, 22:46
Medlem
Absolut, speciellt om det är vacuumpackat, då kan det hålla sig jättelångt efter att det passerat bäst-före. Det blir bara mörare. Den godaste köttbit jag har ätit på många år var en kalvrostas som vi lät ligga i två månader efter passerat bäst-före, helt suveränt mört och gott (det är det ju i och för sig automatiskt när det är kalvrostas men...).

Så länge det inte är för mycket missfärgat så är det bara att tuta och köra. Lite mörkt i kanterna gör inget, det är bara att skära bort och använda resten. Öppna förpackningen och lukta, luktar det inte illa så är det fullt ätbart. Och kött luktar inte lite illa, det stinker när det är dåligt. Så det går inte att göra fel. Men det ska vara vacuumförpackat, annars blir det varken mörare eller särskilt hälsosamt om det överskrider bäst-före.
Citera
2009-09-09, 22:51
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Absolut, speciellt om det är vacuumpackat, då kan det hålla sig jättelångt efter att det passerat bäst-före. Det blir bara mörare. Den godaste köttbit jag har ätit på många år var en kalvrostas som vi lät ligga i två månader efter passerat bäst-före, helt suveränt mört och gott (det är det ju i och för sig automatiskt när det är kalvrostas men...).

Så länge det inte är för mycket missfärgat så är det bara att tuta och köra. Lite mörkt i kanterna gör inget, det är bara att skära bort och använda resten. Öppna förpackningen och lukta, luktar det inte illa så är det fullt ätbart. Och kött luktar inte lite illa, det stinker när det är dåligt. Så det går inte att göra fel. Men det ska vara vacuumförpackat, annars blir det varken mörare eller särskilt hälsosamt om det överskrider bäst-före.
Bra där. Det är vaccat kött jag menar alltså. Jo, det borde ju räcka med lukten samt en smula sunt förnuft om hur länge man tror det håller sig i kylen. En vecka över tiden borde ju för det allra mesta vara helt lugnt.
Citera
2009-09-09, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
En vecka över tiden borde ju för det allra mesta vara helt lugnt.
Och mycket mer därtill, vaccat nötkött har ett ruskigt snålt tilltaget bäst-före. Köp någon billig liten bit och testa att låta den ligga en månad. Var bara noga med att det inte är något som helst vacuumsläpp på förpackningen, då blir det inget bra alls...
Citera
2009-09-09, 23:01
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Och mycket mer därtill, vaccat nötkött har ett ruskigt snålt tilltaget bäst-före. Köp någon billig liten bit och testa att låta den ligga en månad. Var bara noga med att det inte är något som helst vacuumsläpp på förpackningen, då blir det inget bra alls...
Köpte en bit fransyska idag (vaccad) ganska billigt och den biten får väl bli ett litet experiment då.

Bäst före datum är den 29 september och då ska jag prova med att låta den ligga till mitten/slutet av oktober iaf.
Citera
2009-09-09, 23:44
Medlem
John-ottos avatar
Är det där extra hängmörade gourmetköttet vaccat som typ säljs på coop?
Citera
2009-09-10, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-otto
Är det där extra hängmörade gourmetköttet vaccat som typ säljs på coop?
Om det ligger i en vacuumpåse, så ja...
Citera
2009-09-10, 00:14
Medlem
SertralinJunkies avatar
upp till 2 månader funkar fin-fint. det blir en lite grönglansig hinna på köttet. då är det perfekt. köttindustrin skriver skitkorta datum för att vi skall bli rädda, slänga o konsumera mera. plus att de vill säkra rygg för eventuella gamla bitar oxå.
Citera
2009-09-10, 00:28
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Ja, alla vet ju att kött blir mörare med tiden så att säga. Det ska hängmöras och fan vet allt vad man kan hitta på. Min fråga är dock följande. Kött man köper i butik, med bäst före datum, bör inte detta rimligen vara mörare/bättre ju närmare bäst före datum man kommer? Kanske bör man rentav överskrida bäst före datum med en eller några dagar?

Håller du en temp på runt +2 är det inga problem.
Och smak (=mörningstid) är ju olika från person till person.
Dock bör man max köra till 60 dygnsgrader (40 x 1+5).
Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.
Citera
2009-09-10, 00:29
Medlem
AdmiralFleets avatar
Missa inte begreppet "anaeroba bakterier" när det kommer till vakuumpackat kött.
Citera
2009-09-10, 01:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralFleet
Missa inte begreppet "anaeroba bakterier" när det kommer till vakuumpackat kött.
Måste säga jag aldrig hört talas om botulism i vakuumpackat kött.
Existerar det?

Missförstå mig inte jag vet vad det är, men hur ofta har detta hänt de senaste 10åren?
Citera
2009-09-10, 11:20
Medlem
AdmiralFleets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Måste säga jag aldrig hört talas om botulism i vakuumpackat kött.
Existerar det?

Missförstå mig inte jag vet vad det är, men hur ofta har detta hänt de senaste 10åren?

Själv tänkte jag främst på Listeria.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-m...monocytogenes/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här