2014-08-16, 05:50
Medlem
MindTwisters avatar
Håller med! Har under denna sommar stött på 3 enorma, svarta spindlar vid separata platser och tillfällen. Aldrig vart med om sådana vidriga bestar i Sverige förut, kanske 2-3x större än de största jag tidigare sett här. De brukar chilla på hus/tunnelväggar, får panik och springer därifrån så fort jag kan.

Funderade också på om jag kanske missminde mig från barndomen då allt verkade större, alternativt fått psykos Men jag är ju tydligen inte den enda som noterat detta..

Kan det vara på grund av den extrema hettan i år? Det verkar ju finnas ett starkt samband mellan ett lands medelvärme och storleken på spindlarna, nu när det blir så jävla varmt kanske de större spindelarterna lyckas migrera hit och överleva.

Fyfan alltså, om så är fallet får man nog snart flytta någonstans kallare Svalbard kanske.
Citera
2014-08-16, 06:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindTwister
Kan det vara på grund av den extrema hettan i år?
Givetvis förekommer variationer hur många spindlar det finns men storleken är begränsad, om vädret gynnar insekter överlag blir det lättare för spindlar att hitta mat.
Citera
2014-08-16, 08:23
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Givetvis förekommer variationer hur många spindlar det finns men storleken är begränsad, om vädret gynnar insekter överlag blir det lättare för spindlar att hitta mat.

Jag kan bekräfta det hela också. I en stor del av livet hade jag spindelfobi så ja har haft ögonen öppna.
De har fan i mig blivit större, när det var som varmast för typ en månad sen var jag i huset på kvällen... plötsligt så var hela huset fullt av typ 20-30 stora spindlar så jag fick vara på spindeljakt en timme för att bli av med otygen(de spann väv dessutom som satte sig i ansiktet).

Vet inte varför de kom in när det blev så varmt.. eller varför de var så stora ? men när det blev kallare så kanske man såg 1-2 spindlar per vecka igen..

Så min teori är det varmare klimatet eller att det ökade antalet Batikhäxor helt enkelt trollat fram mer av dessa otyg.
Citera
2014-08-16, 08:43
Medlem
najass avatar
Trådar sammafogade

/mod
Citera
2014-08-16, 08:45
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
...På senare tid har jag märkt en förändring i spindelfaunan. De små gulliga spindlarna är utbytta mot rejäla bestar. Man kan hitta riktiga rambospindlar med olika mönster på ryggen, tjocka kroppar på 3-4 cm, väl tilltagna käkar, etcetera. De ser helt enkelt ut som spindlar man borde vara livrädd för. Hade man hittat dem i lite mer tropiska områden hade man sprungit för livet.

...Är det någon annan som har liknande erfarenheter eller kan komma med lite upplysningar i frågan? Har det kommit nya spindelarter till Sverige eller har jag totalt missat de rejäla spindlarna när jag var yngre?

1) nej spindlarna har inte blivit större. Ditt minne sviker dig,

2) ja, det har kommit in nya spindelarter till Sverige de senaste åren. Exempelvis getingspindel och luffarspindel. Och nej, du har inte sett någon av dem.
Citera
2014-08-16, 21:33
Medlem
SeMeNoMores avatar
Hur stora spindlar finns det egentligen i Sverige? Hittade en stor som en dvd-skiva

När jag för en dryg kvart sen skulle hämta en hammare i källaren möttes jag av förfärlig syn; en mörk, luden, snabb och ÄCKLIG spindel. Totalt med ben, som förövrigt var rejält köttiga (ungefär q-tipstorlek) och den maffiga kroppen så var den alltså stor som ett större kaffefat eller som en DVD-skiva.

Kroppen var ungefär som mitten av dvd-skivan, där plasten och streckkoderna ligger.

Den var mörkbrun och luden.

Är detta verkligen en svensk spindel eller är det en rymling från någon äcklig granne som vill grannskapet illa?

Fick heller inte tag på fanskapet utan den smet in i en liten springa i väggen.

Har aldrig sett något liknande och knappt ens i utlandet.
Citera
2014-08-16, 21:37
Medlem
Ja, vi skulle gärna se en bild tack..
Citera
2014-08-16, 21:41
Medlem
Husspindel?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stor_husspindel
Citera
2014-08-16, 21:46
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadaverass
Husspindel?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stor_husspindel
Dom har jag gott om och visst fanns det likheter, detta var just storleken och gångstilen på honom som fick mig på krigsstigen.
Citera
2014-08-16, 22:00
Bannlyst
När jag var nere i en gammal jordkällare så såg jag en riktig best. Var nästan identisk med den här: https://www.google.se/search?q=taran...F1%3B500%3B372
Citera
2014-08-16, 22:02
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband1
När jag var nere i en gammal jordkällare så såg jag en riktig best. Var nästan identisk med den här: https://www.google.se/search?q=taran...F1%3B500%3B372
Så fast lite mörkare och mer "jämna" ben, dvs att de var lika tjocka från axel till finger så att säga.
Citera
2014-08-16, 22:21
Medlem
Kanske kan ha upptäckt en ny art? Lär finnas många kvar att upptäcka! Skulle jag varit dig hade jag försökt hitta denna och aktat dig i natt, inte kul om det är en husdjurs spindel som rymt och kan döda dig med sitt gift.

Får jag kapa tråden lite snabbt? Tack!

Vad är det som får oss (många) att uppleva spindlar så obehagliga? Jag själv är inte rädd för dessa varelser, men får jag upp en stor bild av en blir jag lite illa till mods. Är det de långa benen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in