Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-08, 22:51
  #1
Medlem
Igår fick jag min första husspindel i lägenheten detta året, men de brukar komma runt dessa månaderna.. Var kommer de ifrån? Jag vet inte säkert om det är en husspindel men det passar rätt bra in, de är jävligt stora och springer snabbt som in åt helvete.

Hittar alltid dem på väggen.

Kommer de in genom fönstret eller har de något bo i huset/väggarna eller liknande?
Kommer de in genom fönstret kan det vara värt att ha det lite varmare i utbyte mot inga spindlar. (Har öppet fönstret större delen av dagen och ibland på natten)

Finns det något man kan göra för att hålla dem borta? Finns inget äckligare än spindlar. Har aldrig hittat något nät i rummet de bukar vara i.
Citera
2009-09-08, 22:55
  #2
Avstängd
Herr.Kuks avatar
Mm hatar också spindlar

Men OnT

Du kan ju te.x sätta upp ett fejk nät så du lägger en förgiftad fluga
Vips så har spindeln ätit upp flugan och dör.
Eller så köper du ett "tennisrack" som ger stötar.
Eller denna artikel http://www.expressen.se/1.428315
__________________
Senast redigerad av Herr.Kuk 2009-09-08 kl. 23:00.
Citera
2009-09-08, 22:56
  #3
Medlem
Lite klokare kanske ?

http://www.expressen.se/1.428315
Citera
2009-09-08, 23:05
  #4
Medlem
Antar att de tar sig in genom fönstret då.. Tycker de låter konstigt med "De letar efter insekter och flugor som de fångar i sina nät", jag har aldrig stött på något nät någonstans i lägenheten. (Är som sagt inte säker på att det är husspindlar)

För övrigt tar jag inte deras tips om att släppa ut spindlarna, har en fet bok som jag mosar dem med, känns säkrare
Citera
2009-09-08, 23:08
  #5
Medlem
potentials avatar
Det sägs ju att husspindlar trivs i rena hem. Logiken säger att du ska sluta städa!
Citera
2009-09-08, 23:18
  #6
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Kuk
Mm hatar också spindlar

Men OnT

Du kan ju te.x sätta upp ett fejk nät så du lägger en förgiftad fluga
Vips så har spindeln ätit upp flugan och dör.
Eller så köper du ett "tennisrack" som ger stötar.
Eller denna artikel http://www.expressen.se/1.428315

I expressenartikeln står det "den rekordvarma hösten". Vad fan snackar de om? Det har varit skitkallt ju!

Jag minns för några år sen, kanske 2006 eller däromkring, då var det 30+ sent i September, alltså behagligt stekande sol. Detta året har bara varit skit tycker jag. =/

Själv har jag inte sett en enda spindel i mitt rum i år, ändå har jag öppet fönstret 24/7.
Jag har en teori om att man attraherar spindlar om man oroar sig för dem. Hur det förklaras vet jag ej men kanske är det lite som hundar som skäller och morrar åt folk bara för att husse eller matte känner sig orolig? De anske känner av det på nåt oförklarigt sätt. De gångerna jag har gått runt och nojjat, då har jag stött på spindlar överallt. För en med fobi så är det rena mardrömmen och det går liksom inte att släppa obehagskänslorna i första taget. men gör man detta, om man helt enkelt bara skiter i det, då slutar spindlarna komma in.

Citat:
Ursprungligen postat av potential
Det sägs ju att husspindlar trivs i rena hem. Logiken säger att du ska sluta städa!


Där sa du nåt.
Citera
2009-09-08, 23:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
I expressenartikeln står det "den rekordvarma hösten". Vad fan snackar de om? Det har varit skitkallt ju!

Jag minns för några år sen, kanske 2006 eller däromkring, då var det 30+ sent i September, alltså behagligt stekande sol. Detta året har bara varit skit tycker jag. =/

Själv har jag inte sett en enda spindel i mitt rum i år, ändå har jag öppet fönstret 24/7.
Jag har en teori om att man attraherar spindlar om man oroar sig för dem. Hur det förklaras vet jag ej men kanske är det lite som hundar som skäller och morrar åt folk bara för att husse eller matte känner sig orolig? De anske känner av det på nåt oförklarigt sätt. De gångerna jag har gått runt och nojjat, då har jag stött på spindlar överallt. För en med fobi så är det rena mardrömmen och det går liksom inte att släppa obehagskänslorna i första taget. men gör man detta, om man helt enkelt bara skiter i det, då slutar spindlarna komma in.




Där sa du nåt.

Artikeln är dock från 2006
Citera
2009-09-08, 23:30
  #8
Moderator
WirelessGkit2s avatar
De kommer utifrån. Hanarna springer omkring och letar honor på sensommaren/hösten. De tar sig in genom öppna dörrar och fönster. Ventiler utan insektsnät är vanliga de med. De kan även smita igenom väldigt smala utrymmen genom att de lägger ihop benen och mest liknar en vandrande pinne.
Citera
2009-09-08, 23:51
  #9
Medlem
Digums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potential
Det sägs ju att husspindlar trivs i rena hem. Logiken säger att du ska sluta städa!
Jag har hört att det är torra hem som gäller, därför är det positivt om man har dem då det är indikation på att man inte har någon fukt... mehö
Citera
2010-09-27, 22:50
  #10
Medlem
Fallmans avatar
Ta död på spindlar (Källar/badrums-spindlar)

Självklart har jag lagt den här i fel tråd då detta är inga husdjur utan bara förstör mitt liv. Kan någon admin ändra plats tack?

Jo till frågan, jag har stora spindlar i källaren, inte säker men det lutar åt att dem kommer från badrummet... har på yttervägg till innervägg något som liknar (inte exakt sådana men ser ut såhär: http://www.venture.pl/obrazki/wentylatory/decor-big.jpg)

1. Hur hittar jag dem?
2. Nu undrar jag om jag kan ta död på spindlar på något sätt? Medel?
Citera
2010-09-27, 23:04
  #11
Medlem
Siccos avatar
En tung dos Axe eller nått annat kemiskt brukar sänka dom hyfsat effektivt
Citera
2010-09-27, 23:05
  #12
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicco
En tung dos Axe eller nått annat kemiskt brukar sänka dom hyfsat effektivt

Att ta död på dem när jag ser dem är inga problem, vill få tag på alla och dem flesta gömmer sig i väggarna säkert och födder fler ungar. Vill få bort dem helt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback