• 1
  • 2
2009-09-08, 12:04
Medlem
För djurägare saknas det idag tydliga lagar och regler för vad som gäller kring journalföring och rätten till journalen för sitt djur.
Det måste till en tvingande lag som måste gälla samtliga veterinärer om att varje djurägare och/eller inlämnare skall ha omedelbar rätt till kopia på djurets journal. Som djurägare är man idag skyddslös om man misstänker att något har gått fel i djurets vård. Eller om man bara vill ta del av den vård djuret får/fått. Djurägare måste ha laglig rätt att få journalkopia på plats om så begärs.
Journalen är en mycket viktig tillgång om en djurägare står inför en ev. anmälan till veterinära ansvarsnämnden. Det har förekommit flertalet gånger att man ändrat i journaler i efterhand när grova fel gjorts. Detta måste motarbetas. Rätten till journalkopia skall vara helt oberoende av debitering och betalning. Vi måste kunna få full insyn i vad vi faktiskt debiterats för. Detta är i synnerhet angeläget vid dyrare vårdinsatser.
Det måste även finnas tydligare regler för hur en journal skall föras och när den skall skrivas under.
Skall detta ske för var dag eller på vårdperiodens sista dag? Idag vet varken Jordbruksverket, Veterinära Ansvarsnämnden eller Sveriges veterinärförbund exakt vad som gäller.
Jag har varit i kontakt med samtliga tre och de sade att det inte finns några hinder för att ge ut en journalkopia. Dock är det ingen skyldighet för privatpraktiserande veterinärer.
Vidare tyckte man att det var märkligt att kliniken jag frågade om har sagt att journalerna måste gås igenom och godkännas + skrivas under av de veterinärer som behandlat djuret, innan journalerna kan ges ut. Tilläggas kan att kliniken ifråga använder sig av digitalt journalsystem. Jag frågade om man inte brukar skriva under efter utförd behandling/dagligen och om det inte fanns några reglerande lagar och etiska riktlinjer kring detta. Ingen av de tillfrågade visste något om det.
Jag tycker detta är mycket allvarligt. OM man som djurägare hamnar i en situation där man har skäl att misstänka felaktigheter i vården. Då är journalen en viktig del för att möjligen kunna få rätsida på saken och besluta om man vill gå vidare.
Det finns inga tydliga Lagar om detta och jag har själv nyligen varit med om att man helt sonika vägrat ge ut journalen på ett av mina djur. De andra journalerna fick jag vänta i fyra veckor på. Jag fick dem efter att ha varit både på plats och frågat om dem, samt ringt upprepade gånger. Ingen av de journaler jag äntligen har fått är heller signerade.
Det finns flertalet lagar som skyddar våra djur och reglerar vår djurhållning. Men det måste även finnas lagar som skyddar oss djurägare!
Visa ditt stöd och skriv under! Det tar några få minuter av Din tid och kan spara dig eller någon du känner flera veckor av onödigt trassel - om Du någon gång får problem pga de lagar som råder Nu.
För Mig är det en självklarhet att man som djurägare skall ha rätt till journalerna. Jag skulle känna att jag var emot mig själv som djurägare om jag inte drev detta.
Namninsamlingen kommer att bifogas med förslag till motion och skickas till en eller flera riksdagsledamöter under den allmänna motionstid som pågår nu och två veckor framöver. Jag hoppas på Ditt stöd! Det är lite ont om tid dessvärre. Men tillsammans kan vi påverka! Sprid länken och sprid mailet! Kanske tycker du att detta inte berör Dig. Men det berör många, din underskrift gör skillnad! Så skriv på! Om inte för din egen, så för andras skull!
http://www.namninsamling.com/varadjurjournaler
Mvh Helena Sandberg
Senast redigerad av Deezer 2009-09-08 kl. 12:07.
Citera
2009-09-08, 12:22
Medlem
Hazn_s avatar
Du gör det nog bra mycket enklare för dig själv om du går in på eniro och letar upp veterinärer med egna företag. Mycket bättre service än på större djursjukhus.
Jag och min veterinär går alltid igenom min hunds journal när vi är på besök, och enda gången det blev lite småstrul med mediciner så skötte han allt från att ringa läkemedelsföretaget till att komma på gratis hembesök efer stängning för att kolla så att allt var ok.
Tror inte den listan kommer att göra någon större skillnad, då djur är ett lågt prioriterat ämne.

EDIT: Kanske ska tillägga att jag bor tvärs över gatan från ett av Sveriges största djursjukhus, men jag tar mig hellre den tid det tar (kanske 30-40 min) att ta mig till "min" veterinär
Senast redigerad av Hazn_ 2009-09-08 kl. 12:29.
Citera
2009-09-08, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hazn_
Du gör det nog bra mycket enklare för dig själv om du går in på eniro och letar upp veterinärer med egna företag. Mycket bättre service än på större djursjukhus.
Jag och min veterinär går alltid igenom min hunds journal när vi är på besök, och enda gången det blev lite småstrul med mediciner så skötte han allt från att ringa läkemedelsföretaget till att komma på gratis hembesök efer stängning för att kolla så att allt var ok.
Tror inte den listan kommer att göra någon större skillnad, då djur är ett lågt prioriterat ämne.

EDIT: Kanske ska tillägga att jag bor tvärs över gatan från ett av Sveriges största djursjukhus, men jag tar mig hellre den tid det tar (kanske 30-40 min) att ta mig till "min" veterinär

Jag besöker sällan djursjukhusen. Men detta gäller alltså inte bara djursjukhusen. Utan Samtliga veterinärer vi besöker. De enda som är skyldiga att ge ut journalerna är distriksveterinärerna. Privatpraktiserande veterinärer är alltså de vi i princip alltid besöker. Oavsett om det är en ensam veterinär med egen mottagning eller ett större djursjukhus. Problemet, är att om det är riktigt akut och krävs dygnetruntvård är det ändå djursjukhusen som gäller. Tyvärr. Dock spelar det ingen roll för själva motionen .
Visst. Oftast är det inga problem att få ta del av journalen. Jag har aldrig tidigare haft problem med att få ta del av mina djurs journaler. Och då har jag varit djurägare i 19 år. Men nu. När jag Dessutom har starka skäl att misstänka att allt inte gått rätt till. Då vägrar man mig journalen. Och jag har då fått veta att man inte har någon som helst laglig rätt att utkräva den heller. Och utan den är det väldigt svårt att bekräfta eller dementera sina misstankar.
Självklart kommer listan kunna göra skillnad om många skriver under. Där handlar det främst om att kunna engagera någon riksdagsledamot. Och sådana kontakter har jag förmedlats redan. Dock får det såklart en helt annan tyngd om det står många bakom förslaget och stöttar.
Citera
2009-09-08, 12:45
Medlem
Hazn_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deezer
Jag besöker sällan djursjukhusen. Men detta gäller alltså inte bara djursjukhusen. Utan Samtliga veterinärer vi besöker. De enda som är skyldiga att ge ut journalerna är distriksveterinärerna. Privatpraktiserande veterinärer är alltså de vi i princip alltid besöker. Oavsett om det är en ensam veterinär med egen mottagning eller ett större djursjukhus. Problemet, är att om det är riktigt akut och krävs dygnetruntvård är det ändå djursjukhusen som gäller. Tyvärr. Dock spelar det ingen roll för själva motionen .
Visst. Oftast är det inga problem att få ta del av journalen. Jag har aldrig tidigare haft problem med att få ta del av mina djurs journaler. Och då har jag varit djurägare i 19 år. Men nu. När jag Dessutom har starka skäl att misstänka att allt inte gått rätt till. Då vägrar man mig journalen. Och jag har då fått veta att man inte har någon som helst laglig rätt att utkräva den heller. Och utan den är det väldigt svårt att bekräfta eller dementera sina misstankar.
Självklart kommer listan kunna göra skillnad om många skriver under. Där handlar det främst om att kunna engagera någon riksdagsledamot. Och sådana kontakter har jag förmedlats redan. Dock får det såklart en helt annan tyngd om det står många bakom förslaget och stöttar.

Som sagt så borde du hitta EN veterinär som du lär känna på ett mer personligt plan istället för att, som jag uppfatta det, springa runt hos flera. Kanske därför det blir lite svårare att få ut något vettigt från dom?
Tror som sagt inte att det kommer att göra någon skillnad, men jag önskar dig lycka till!
Citera
2009-09-08, 13:23
Medlem
Citat:
Som sagt så borde du hitta EN veterinär som du lär känna på ett mer personligt plan istället för att, som jag uppfatta det, springa runt hos flera. Kanske därför det blir lite svårare att få ut något vettigt från dom?
Tror som sagt inte att det kommer att göra någon skillnad, men jag önskar dig lycka till!

Jag har två veterinärer jag litar på. Men förstår du inte alls vad detta handlar om? Och om du har ett djur som insjuknar allvarligt måste du ändå ta dig till närmsta veterinär. Eller om resurserna/utrustningen saknas hos ens ordinare. Men det hör inte till saken!
Till saken hör att det man ansett vara en självklarhet även måste bli en Laglig rätt! Eftersom OM man får problem så sitter man enligt nuvarande lagar helt skyddslös som djurägare. Är du emot dig själv? Om inte så skriv på då. Det kan knappast skada dig.
Att byta veterinär för senaste fallet ifråga är tyvärr lite sent. Jag planerade flytta djuret men de hann före och avlivade honom. Vad man sagt till mig om hans vård har skiljt sig. En säger att han personligen ändrat medicineringen, en annan säger att det inte stämmer för att det inte står i journalen. Självklart vill jag se i journalen. Speciellt eftersom djurets oväntade försämring började i samband med den sagda ändringen i medicineringen. Dock Vägrar man ge ut journalen. Och idag har man som sagt ingen laglig rätt att utkräva den. Så de FÅR köra över oss djurägare. Det är jättebra att du litar på dina veterinärer. Men man kan inte lita på ALLA och ibland tvingas folk besöka någon annan än sin vanliga. Men även hos din vanliga veterinär kan något gå galet. Hur skulle du då reagera om man dessutom Vägrade ge dig journalen? Rycka på axlarna och strunta i saken? Det är inte Min stil iaf. Dessutom ÄR det allvarligt att det inte ens finns fastställda rutiner för hur journalerna skall skrivas, uppdateras och signeras! När en journal signeras låses den även och får inte ändras i efterhand. Dock sker detta tyvärr ändå. Det finns flertalet fall där detta förekommit.
Senast redigerad av Deezer 2009-09-08 kl. 13:25.
Citera
2009-09-08, 13:44
Medlem
Hazn_s avatar
Citat:
Jag har två veterinärer jag litar på. Men förstår du inte alls vad detta handlar om? Och om du har ett djur som insjuknar allvarligt måste du ändå ta dig till närmsta veterinär. Eller om resurserna/utrustningen saknas hos ens ordinare. Men det hör inte till saken!
Till saken hör att det man ansett vara en självklarhet även måste bli en Laglig rätt! Eftersom OM man får problem så sitter man enligt nuvarande lagar helt skyddslös som djurägare. Är du emot dig själv? Om inte så skriv på då. Det kan knappast skada dig.
Att byta veterinär för senaste fallet ifråga är tyvärr lite sent. Jag planerade flytta djuret men de hann före och avlivade honom. Vad man sagt till mig om hans vård har skiljt sig. En säger att han personligen ändrat medicineringen, en annan säger att det inte stämmer för att det inte står i journalen. Självklart vill jag se i journalen. Speciellt eftersom djurets oväntade försämring började i samband med den sagda ändringen i medicineringen. Dock Vägrar man ge ut journalen. Och idag har man som sagt ingen laglig rätt att utkräva den. Så de FÅR köra över oss djurägare. Det är jättebra att du litar på dina veterinärer. Men man kan inte lita på ALLA och ibland tvingas folk besöka någon annan än sin vanliga. Men även hos din vanliga veterinär kan något gå galet. Hur skulle du då reagera om man dessutom Vägrade ge dig journalen? Rycka på axlarna och strunta i saken? Det är inte Min stil iaf. Dessutom ÄR det allvarligt att det inte ens finns fastställda rutiner för hur journalerna skall skrivas, uppdateras och signeras! När en journal signeras låses den även och får inte ändras i efterhand. Dock sker detta tyvärr ändå. Det finns flertalet fall där detta förekommit.

Emot mig själv ? Dra huvet ur arslet och läs vad du själv skriver så ser du att du enbart gör det här för din egen skull. Det är du som har gjort fel genom att anta att saker fungerar på ett visst sätt, även om jag till viss del håller med dig.
Om du kollar svaren du har fått på Allt Om Hundar så ser du att det inte är något känt problem ens bland folk som jobbar inom djursjukvården. Tror att stället du går till inte är särskilt seriöst, eller så finns inte journalen kvar då djuret inte finns längre.

EDIT: Vill också tipsa om att du borde ge fan i att bemöta folk som du gör.
Senast redigerad av Hazn_ 2009-09-08 kl. 13:49.
Citera
2009-09-08, 13:59
Medlem
prudenss avatar
Det handlar väl om att lyfta frågan till en principiell nivå och inte stanna kvar i godtycklighetsträsket. Jag tycker det är ett bra och viktigt initiativ!
Citera
2009-09-08, 14:04
Medlem
Citat:
Emot mig själv ? Dra huvet ur arslet och läs vad du själv skriver så ser du att du enbart gör det här för din egen skull. Det är du som har gjort fel genom att anta att saker fungerar på ett visst sätt, även om jag till viss del håller med dig.
Om du kollar svaren du har fått på Allt Om Hundar så ser du att det inte är något känt problem ens bland folk som jobbar inom djursjukvården. Tror att stället du går till inte är särskilt seriöst, eller så finns inte journalen kvar då djuret inte finns längre.

EDIT: Vill också tipsa om att du borde ge fan i att bemöta folk som du gör.

Det är klart att man på sätt och vis är emot sig själv som djurägare om man inte bryr sig om huruvida man har rätt till journalerna eller ej. Liksom att man skulle vara emot sig själv som kvinna om man inte var feminist.
Och jag har inte sagt att det är ett vanligt problem. På den punkten håller jag med dig. Det jag har sagt är att OM det blir ett problem för att du blir vägrad journalen, så har du idag ingen lag bakom dig som ger dig stöd. Jag har aldrig haft problem med detta förut. Och hade aldrig kunnat föreställa mig att det faktiskt skulle kunna vara eller bli ett problem heller. Jag har aldrig behövt tänka på det. Men nu har jag det och då har jag fått erfara att man Inte har någon laglig rätt öht som djurägare att luta sig emot.
Och ja, jag driver detta delvis av ren själviskhet. Jag vill absolut utan trassel kunna få veta vad man gjort med mitt djut. Men att tro att det Enbart är pga mina egna intressen är faktiskt lite att ta i. Jag lägger energi och tid på detta för jag Bryr mig. Jag bryr mig om djur och jag bryr mig om människor. Jag vill inte att någon annan skall behöva hamna i samma situation. Och jag har gjort allt annat än antagit. Jag har kollat upp detta med Sveriges Veterinärförbund, Veterinära ansvarsnämnden och Jordbruksverket, samt läst lagarna flera gånger om. Om jag inte skulle driva detta och försöka genomföra en förändring, så att både jag och ANDRA slipper gå igenom detta igen, då skulle jag vara emot mig själv.
Citera
2009-09-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Det handlar väl om att lyfta frågan till en principiell nivå och inte stanna kvar i godtycklighetsträsket. Jag tycker det är ett bra och viktigt initiativ!
Tack så mycket! Det är ju tyvärr sällan innan man själv får problem som man får erfara ev. brister i systemet. Men jag skall göra allt jag kan för att detta ska gå igenom. Tack för stödet!
Citera
2009-09-08, 15:24
Medlem
Eliza CTs avatar
Jag tycker det är en mycket bra idé - principiellt!
Jag jämför med att vi har rätten att begära att se våra läkarjournaler. Även om vi sällan gör det, men oftare än veterinärjournaler.

Så du har tagit upp en sak som borde finnas bestämmelser om. Skulle det behövas så står vi ju där utan möjligheter.

Info ang "undertecknande":
Våra läkare skriver inte själva ut journaler. Det gör läkarsekreterare. DÅ ska läkaren sedan läsa igenom så inte sekreteraren missuppfattat något och därefter signera.
Våra privatveterinärer skriver säkert bara ner sina förkortade anteckningar och anlitar inte sekreterare. Därför är nog journalerna därefter.

Våra djur är nog inte så ofta sjuka så vi hinner kanske inte lära känna någon veterinär SÅ omfattade själva. Vi får lita till det lilla vi som ägare får veta.
Måste vi söka annat ställe akut kan vi ofta inte redogöra för tidigare undersökningar, vilket kan vara viktigt.

Jag har varit i situation där detta varit verkligt bra att kunna.
Observera att jag inte har tanke på att bevisa felbehandling!

Jag kommer att skriva under och skicka ut till djurägare och djurskydd i min bekantskapskrets. Och hoppas andra gör det, inte minst för principens skull.
Även djur har rättigheter.

Men Deezer. Tiden är ALLDELES för kort. Jag förstår att du har en anledning men listan lär inte hinna få så många underskrifter. Möjligheter borde kvarstå senare.

Får jag föreslå att du inte glömmer skicka den direkt till jordbruksministern som har en hel del med djurskyddslagar att göra?
Mvh
Citera
2009-09-08, 15:27
Medlem
Hazn_s avatar
Citat:
Det är klart att man på sätt och vis är emot sig själv som djurägare om man inte bryr sig om huruvida man har rätt till journalerna eller ej. Liksom att man skulle vara emot sig själv som kvinna om man inte var feminist.
Och jag har inte sagt att det är ett vanligt problem. På den punkten håller jag med dig. Det jag har sagt är att OM det blir ett problem för att du blir vägrad journalen, så har du idag ingen lag bakom dig som ger dig stöd. Jag har aldrig haft problem med detta förut. Och hade aldrig kunnat föreställa mig att det faktiskt skulle kunna vara eller bli ett problem heller. Jag har aldrig behövt tänka på det. Men nu har jag det och då har jag fått erfara att man Inte har någon laglig rätt öht som djurägare att luta sig emot.
Och ja, jag driver detta delvis av ren själviskhet. Jag vill absolut utan trassel kunna få veta vad man gjort med mitt djut. Men att tro att det Enbart är pga mina egna intressen är faktiskt lite att ta i. Jag lägger energi och tid på detta för jag Bryr mig. Jag bryr mig om djur och jag bryr mig om människor. Jag vill inte att någon annan skall behöva hamna i samma situation. Och jag har gjort allt annat än antagit. Jag har kollat upp detta med Sveriges Veterinärförbund, Veterinära ansvarsnämnden och Jordbruksverket, samt läst lagarna flera gånger om. Om jag inte skulle driva detta och försöka genomföra en förändring, så att både jag och ANDRA slipper gå igenom detta igen, då skulle jag vara emot mig själv.

Det är alltså mitt engagemang i journaler som gör mig till en bra hundägare? Och kvinnor som inte stödjer feminism motverkar sitt kön? Läs vad du skriver och inse hur dum du låter. Snart säger du väl att bögar som inte tar den i 2an inte kan kalla sig homosexuella.

Ännu ett tips till dig när den här motionen skitit sig: Skriv ett kontrakt med alla dina veterinärer där det klart och tydligt står att du ska ha möjlighet att få journalen när som. Går dom inte med på det så vet du nog vad du bör göra.
Citera
2009-09-08, 16:21
Medlem
Citat:
Det är alltså mitt engagemang i journaler som gör mig till en bra hundägare? Och kvinnor som inte stödjer feminism motverkar sitt kön? Läs vad du skriver och inse hur dum du låter. Snart säger du väl att bögar som inte tar den i 2an inte kan kalla sig homosexuella.

Ännu ett tips till dig när den här motionen skitit sig: Skriv ett kontrakt med alla dina veterinärer där det klart och tydligt står att du ska ha möjlighet att få journalen när som. Går dom inte med på det så vet du nog vad du bör göra.

Det är dock en rätt stor skillnad mellan dina exempel. Feminism är tex en politisk och intellektuell rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska jämställdhet med mannen. Anser man att kvinnan inte har samma rättigheter som män kring detta så anser jag att man kan säga att man som kvinna är emot sig själv. Jag har inte sagt att du är en sämre hundägare. Jag ifrågasätter dock varför du så promt menar att Alla djurägare inte skall ha laglig rätt till sina journaler. Det är väl en god idé att försöka skriva kontrakt med sin veterinär om detta. Men frågan är om ett sådant kontrakt skulle vara juridiskt bärande. Dessutom kan man som sagt tvingas uppsöka en annan veterinär än den man brukar gå till. Om din hund blir sjuk eller skadad och du tvingas uppsöka en annan veterinär än din vanliga, och tillråga på allt har otur och det tillstöter komplikationer, skulle du inte vilja läsa journalen då? Skulle du inte bli rentav rejält misstänksam och kanske stressad om man då vägrade ge ut den till dig? Idag kan veterinärer, med laga rätt, vägra dig detta. Och då står man där. Det handlar inte om att det är något som vanligen händer. Utan att om det händer, så skall man inte som djurägare behöva vara helt rättslös. Jag Upplever det som att du har något rent personligt agg mot mig, mer än mot själva idén kanske. Hade du varit mindre fientlig om förslaget kommit från någon annan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in