2025-09-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Kan du utveckla för jag förstår inte alls vad du menar. Framför allt inte vad "DN-kompatibelt" skulle innebära.

Han ljög ju nu senast vilket framgått av handlingen av hans nya roman. Han vågade ej kidnappa en flicka som blev att njuta av kidnapparens behandling, istället valde denne avart till författare att istället kidnappa en man!?
Citera
2025-09-16, 20:07
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litteraturens
Han ljög ju nu senast vilket framgått av handlingen av hans nya roman. Han vågade ej kidnappa en flicka som blev att njuta av kidnapparens behandling, istället valde denne avart till författare att istället kidnappa en man!?
Va?
Citera
2025-09-16, 20:27
Medlem
Nix-registrets avatar
Han har tappat intresset för verkligheten. Det lite spännande med hans tidiga böcker var hur han blandade amerikansk skräcksåpa med svensk socialrealism och Astrid Lindgren-fantastik för vuxna. Nu pusslar han bara med amerikanska genrer och kastar håglöst in någon ytlig anspelning på svensk populärkultur.

Det finns inget i beskrivningen av den nya kortromanen som påminner det minsta om svenska grisuppfödare eller dansbandskultur. Ingenting bekant som sätts i ett ovanligt sammanhang. De är slarvigt påklistrade etiketter över någonting annat: en annan kontinents uttryck för sin egen korruption, där en allmoge man saknar kontakt med blir monstret i makthavarnas skräckberättelser.
Citera
2025-10-02, 09:24
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Kan du utveckla för jag förstår inte alls vad du menar. Framför allt inte vad "DN-kompatibelt" skulle innebära.
Inte riktigt, det är mer en subtil känsla jag får av honom. Att han gärna vill hålla sig kvar i nån sorts finkultursfär.

Det kan ju bygga på att han har dramaten-röst i intervjuer och verkar lite skitnödig. .

Han är lite mellanmjölk på nåt vis.
Citera
2025-10-02, 09:28
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Inte riktigt, det är mer en subtil känsla jag får av honom. Att han gärna vill hålla sig kvar i nån sorts finkultursfär.

Det kan ju bygga på att han har dramaten-röst i intervjuer och verkar lite skitnödig. .

Han är lite mellanmjölk på nåt vis.
Han kanske bara är bildad medelklass? Dom kan ha det där tonläget. Att han verkar skitnödig beror ju på att han är konstnär, det kommer med området.
Citera
2025-10-02, 09:30
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
John har kommit ut med en ny skräckis och den här är speciell. Boken heter Svinen och så här står det på Akademibokhandels sida:

"Efter en spelning på ännu en invigning av en galleria blir dansbandet Tropicos turnébuss kapad av två grisbönder, en bror och en syster som hävdar att de är bandets "biggest fänns". Under hot från hagelbössa och elektrisk grisprodder körs bussen till syskonens förfallna svinfarm och där börjar mardrömmen.

Samtliga medlemmar, utom bandets sångare, den bedagade charmören Roland, kedjas fast i stian tillsammans med ett tjog stora, hungriga grisar. För Roland har syskonen andra planer. De vill ha ett barn och vem kan vara lämpligare som far än deras store idol? Båda syskonen är groteska och det krävs både tvångsmatning med Kamagragel och desperata fantasier om Eva Remaeus för att Roland ska "få fjött på pellefjöngen", som de uttrycker saken.

Under tiden kämpar resten av bandet för sin överlevnad ute i stian. Om inte Roland lyckas prestera väntar nedsänkning av en efter en i frityrkaret med kokande olja. I deras utsatta belägenhet börjar gamla hemligheter att krypa fram och till slut blir frågan: Vilka är det som är de verkliga svinen?

Det här är John Ajvide Lindqvists bidrag till skräckgenren "hillbilly horror", där Motorsågsmassakern är det mest kända exemplet. Svinen är fylld med grafiskt våld, snusk, fett, dansbandsmusik, och känsliga läsare varnas. På riktigt. Den är också väldigt rolig, om man har en viss typ av humor. Jaow!"

Det som är intressant är att trots att den innehåller många karaktärer så är den enbart på 103 sidor. Det känns lite snålt med så få sidor. En annan detalj är att den säljs osprättad. Det innebär att den som vill läsa måste sprätta upp sida efter sida (Det är alltså den yttersta sidan på varje blad som inte är öppen utan stängd.) John har gjort så så att de som vill läsa boken måste verkligen vilja göra det. Den kommer heller inte som e-bok och John har lagt till flera varningar innan boken börjar.

Inte läst något av ajivide sedan vänligheten. Detta låter som ännu en elitistisk skildring av det lite bonniga fölket. Låt mig gissa, grisbönderna är svärjevänner och röstar på SD men som läsare förstår man ändå under läsningens gång att de inte är de onda, de är bara korkade och dansbandet är minsann de riktiga rasisterna?

Edit: har sprättat tillräckligt med böcker i mitt liv, men kommer kanske läsa den om jag hittar ett sprättat exemplar på bokbörsen.
Senast redigerad av Hamsterboll 2025-10-02 kl. 09:33.
Citera
2025-10-02, 09:33
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Han har tappat intresset för verkligheten. Det lite spännande med hans tidiga böcker var hur han blandade amerikansk skräcksåpa med svensk socialrealism och Astrid Lindgren-fantastik för vuxna. Nu pusslar han bara med amerikanska genrer och kastar håglöst in någon ytlig anspelning på svensk populärkultur.

Det finns inget i beskrivningen av den nya kortromanen som påminner det minsta om svenska grisuppfödare eller dansbandskultur. Ingenting bekant som sätts i ett ovanligt sammanhang. De är slarvigt påklistrade etiketter över någonting annat: en annan kontinents uttryck för sin egen korruption, där en allmoge man saknar kontakt med blir monstret i makthavarnas skräckberättelser.
Det var ju tråkigt, det var annars kontakten med det svenska som drog mig in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in