Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-07, 17:06
  #1
Medlem
satt och funderade på möjligheten att bruka cannabis som medicin lagligt i Sverige igenom schengenavtalet, dvs att man tar sig till ett land med medicinsk marijuana, får det på recept, köper en mängd för 30 dagars bruk sen åker hem hem igen. hittade även en blogg som har tagit upp ämnet och som just nu försöker få svar ifrån olika myndigheter, han uppdaterar hela tiden, men jag är intresserad av vad ni har att säga om saken. EU-upplysningen sa nej men med tanke på socialutskottets uttalande ser jag det som inkorrekt utav EU-upplysningen.
Citat:
Sverige måste således, om sådant intyg utfärdats, tillåta en resenär från ett annat Schengenland att införa narkotiska läkemedel inom ramen för en medicinsk behandling. De svenska reglerna måste följaktligen ändras i enlighet härmed. Det bör i sammanhanget uppmärksammas att Schengenreglerna inte medger någon sådan uppdelning av narkotika i olika förteckningar som finns i Läkemedelsverkets föreskrifter.

http://kol14.com/slaggtippen/cannabi...talet/#respond

go!
Citera
2009-09-07, 17:17
  #2
Medlem
Gidellas avatar
Har för mig att medlemsländer kan ha strängare lagstiftning eller lagstiftning som skiljer sig på något annat sätt än vad EU har, om de har tillräckligt goda skäl för det (som att de vill skydda liv och hälsa). Har nu dock inga exakta detaljer och jag vet inte heller om det gäller för just läkemedel.
Citera
2009-09-07, 17:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gidella
Har för mig att medlemsländer kan ha strängare lagstiftning eller lagstiftning som skiljer sig på något annat sätt än vad EU har, om de har tillräckligt goda skäl för det (som att de vill skydda liv och hälsa). Har nu dock inga exakta detaljer och jag vet inte heller om det gäller för just läkemedel.

aa men texten jag citerade är ifrån ”Socialutskottets yttrande 1999/2000:SoU4y – Polissamarbete m.m. med anledning av Sveriges anslutning till Schengen”

hela finns här http://kol14.com/wp-content/uploads/...0000-SoU4y.pdf

här är lite till
Citat:
Det bör också framhållas att det krav som följer av Schengenanslutningen innebär en möjlighet till fri rörlighet även för svårt sjuka människor, inte minst cancerpatienter, och inte någon eftergift för en mindre restriktiv narkotikapolitik. Det handlar här hela tiden om legal förskrivning av läkemedel till sjuka människor för personligt bruk. Regeringen anser att en i Sverige bosatt person skall ges motsvarande lagliga möjlighet som andra Schengenmedborgare att medföra narkotiska läkemedel inom ramen för en medicinsk behandling vid resa till annat Schengenland.
Citera
2009-09-07, 18:06
  #4
Medlem
Det kan funka, men problemet blir väl vid att sverige inte ser några medicinska möjligheter i cannabis. Så även om du får det medicinskt i andra länder så slutar det ha medicinskt värde när du kommer över gränsen.
Citera
2009-09-07, 18:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addi^
Det kan funka, men problemet blir väl vid att sverige inte ser några medicinska möjligheter i cannabis. Så även om du får det medicinskt i andra länder så slutar det ha medicinskt värde när du kommer över gränsen.

hela tanken är ju att Schengenavtalet säger att man som medlem i något land med detta avtal så har man rätt att röra sig med den medicinen inom Schengen länderna även om detta är narkotikaklassat. så om du får receptbelagt medicin (cannabis) så ska du ha rätten att ta med den och bruka den i alla Schengen länder. eller missförstår jag något?
Citera
2009-09-07, 19:01
  #6
Medlem
TröttSvensks avatar
ÄÄ, jag ids inte ...
__________________
Senast redigerad av TröttSvensk 2009-09-07 kl. 19:07.
Citera
2009-09-07, 20:02
  #7
Medlem
Gäller inte läkemedelsverkets förordningar inom shengen?

Fö finns det 39 patienter i sverige som tar CB-meds, och sbu är inte negativa de heller....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback