2010-03-21, 21:19
Medlem
Jag hatar SJ och ser ner på alla som åker tåg. Varför betala 500 spänn för en resa som tar 9 timmar, när du kan flyga samma sträcka för 400 kr på 50 minuter. Förstår inte hur folk tänker...
Citera
2010-03-21, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stinken
Jag hatar SJ och ser ner på alla som åker tåg. Varför betala 500 spänn för en resa som tar 9 timmar, när du kan flyga samma sträcka för 400 kr på 50 minuter. Förstår inte hur folk tänker...
Jag ser ner på alla som frivilligt sätter sig på ett trångt plan, med hög ljudnivå, störiga säkerhetskontroller, incheckning, anslutningsresor till/från flygplatsen e tc. Tillför något till tråden istället. Smaken är som baken...
Citera
2010-03-22, 21:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stinken
Nu är ju inte flyget alltid billigare än tåget utan oftast är det ju tvärtom. Sedan måste man räkna med kostnaderna för att ta sig till/från flygplatserna också. Det finns ju inte flygbuss på alla flygplatser i Sverige utan man blir ofta hänvisad till flygtaxi. Alla orter som har tågtrafik har ju inte ens egen flygplats. Det finns ju trotts allt betydligt fler järnvägsstationer i sverige än vad de finns flygplatser med reguljär trafik så ofta kan det bli rätt så långa anslutningsresor.
Citera
2010-04-08, 15:43
Medlem
Drakula09s avatar
Jag hatar SJ! Hade jag varit rik hade jag köpt SJ och lagt ner det!

Faktum är att jag har sådant brinnande hat för detta sjunkande skepp till företag att jag köper fler biljetter när jag åker med andra tågbolag (t ex ö-tåg, Lund-Alvesta) bara för att gynna deras koncern med pengar så att dom kan konkurrera ut SJ ännu snabbare. Jag donerar alltså pengar till deras konkurrenter!!

SJ tappar marknadsandelar, år 2009 gjorde dom en årsvinst på 460 miljoner om jag inte minns helt fel. Detta är mest genom ockrade biljettpriser och faktumet att dom inte betalar ut ersättning vid försening. Ungefär som om ifall du köper en hamburgare på McDonalds och deras kök får slut på kött och bröd så får du inte pengarna tillbaka. Härlig filosofi SJ!

I samband med snökaoset spådde vissa tidningar att dom skulle göra förluster på 130 miljoner kr / dag. SJs tåg var i princip helt inställda under Mars månad, medan Ö-tågen samma sträcka gick för full gång. Jag hoppas självklart att ovanstående händelser har dränerat hela deras kapital och att dom tvingas till konkurs inom snar framtid.

Genom SJ, kan vi kanske nu av historien lära oss att monopol aldrig är gynnsamt. Genom att fler och fler aktörer släpps in på Svenska järnvägen kan priserna pressas ner och servicen höjas. Låt oss hoppas att Ö-tågen från Söder börjar ta mer och mer förbindelser uppåt i landet. Här snackar vi klass. Dom har i princip aldrig varit försenade när jag åkt med dom, till skillnad från SJ där förseningarna kan gå upp i 3-4 timmar och för vissa resenärer handlar det om dagar. Dessutom är SJs ockerpriser oskäliga och vidriga. Möjligtvis skulle SJ kunna överleva som något low-tech företag där man åker för 1/20 av normalt biljettpris, annars har dom inte på Svenska järnvägar att göra. Punkt slut.

För att konkludera så bör andra aktörer konkurrera ut SJ pga följande:

SJ har/är
1. Väldigt ofta men under vintertid alltid försenat.
2. Svindyra biljetter. Ocker!
3. Fula low-tech tåg från 90-talet.
Senast redigerad av Drakula09 2010-04-08 kl. 15:46.
Citera
2010-04-19, 17:10
Medlem
Nu passar de på de giriga rövhålen. En resa söderut kostar nu 2500 tur och retur från Stockholm. De gottar sig nog åt vulkanutbrottet.
Citera
2010-04-19, 17:49
Medlem
Mindstormers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drakula09
Jag hatar SJ! Hade jag varit rik hade jag köpt SJ och lagt ner det!

Faktum är att jag har sådant brinnande hat för detta sjunkande skepp till företag att jag köper fler biljetter när jag åker med andra tågbolag (t ex ö-tåg, Lund-Alvesta) bara för att gynna deras koncern med pengar så att dom kan konkurrera ut SJ ännu snabbare. Jag donerar alltså pengar till deras konkurrenter!!

SJ tappar marknadsandelar, år 2009 gjorde dom en årsvinst på 460 miljoner om jag inte minns helt fel. Detta är mest genom ockrade biljettpriser och faktumet att dom inte betalar ut ersättning vid försening. Ungefär som om ifall du köper en hamburgare på McDonalds och deras kök får slut på kött och bröd så får du inte pengarna tillbaka. Härlig filosofi SJ!

I samband med snökaoset spådde vissa tidningar att dom skulle göra förluster på 130 miljoner kr / dag. SJs tåg var i princip helt inställda under Mars månad, medan Ö-tågen samma sträcka gick för full gång. Jag hoppas självklart att ovanstående händelser har dränerat hela deras kapital och att dom tvingas till konkurs inom snar framtid.

Genom SJ, kan vi kanske nu av historien lära oss att monopol aldrig är gynnsamt. Genom att fler och fler aktörer släpps in på Svenska järnvägen kan priserna pressas ner och servicen höjas. Låt oss hoppas att Ö-tågen från Söder börjar ta mer och mer förbindelser uppåt i landet. Här snackar vi klass. Dom har i princip aldrig varit försenade när jag åkt med dom, till skillnad från SJ där förseningarna kan gå upp i 3-4 timmar och för vissa resenärer handlar det om dagar. Dessutom är SJs ockerpriser oskäliga och vidriga. Möjligtvis skulle SJ kunna överleva som något low-tech företag där man åker för 1/20 av normalt biljettpris, annars har dom inte på Svenska järnvägar att göra. Punkt slut.

För att konkludera så bör andra aktörer konkurrera ut SJ pga följande:

SJ har/är
1. Väldigt ofta men under vintertid alltid försenat.
2. Svindyra biljetter. Ocker!
3. Fula low-tech tåg från 90-talet.

Håller med, helt sjukt att de alltid ska vara försenade. Ett jävla skitbolag är vad det är.

Har nu bestämt att jag kommer att ta bussen hem (Stockholm->Jönköping) i framtiden och inte köpa en enda tågbiljett av SJ i framtiden. Kan även tillägga att bussen tar ca 4 timmar och om man räknar med tågens förseningar så går de nog inte snabbare.

Sammanfattningsvis så kan jag ju vädja till alla andra att skita i SJ och ta bussen/flyget istället!
Citera
2010-04-19, 18:01
Medlem
birgerburgers avatar
I Göteborg kan man resa med:

SJ, DSB, Västtrafik, Veolia vad gäller tåg.

Sedan man man resa med Swebus eller Bus4you om man tar bussen.

Jag kan inte påstå att SJ skulle vara sämre än någon annan och något monopol har de absolut inte.
Citera
2010-04-20, 00:04
Medlem
fluff995s avatar
Hatar SJ, har inte alltid hatat det men hatar det definitivt numer. Skall åka
Göteborg-Uppsala-Stockholm-Göteborg i helgen, vilket kommer att kosta i runda slängar 2000 kr. Med studentrabatt. Och kundvillkoren är inte direkt flexibla -känns mest utformade för att straffknulla dig om du avviker det minsta från reseinstruktionerna. Nä, jag hatar SJ.

Och Island. Först sabbar de sin egen ekonomi, sedan spyr de ut sin förbannade Barna Hedenhös-vulkanaska över hela Europa så att man inte vågar boka flygbiljetter istället trots att de kostar hälften så mycket som tågbiljetter. Fan vad andra länder kostar Sverige pengar nu för tiden.

Den sammanfattande känslan när man åker SJ är att man är glad när det är över.
Senast redigerad av fluff995 2010-04-20 kl. 00:11.
Citera
2010-04-20, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Hatar SJ, har inte alltid hatat det men hatar det definitivt numer. Skall åka
Göteborg-Uppsala-Stockholm-Göteborg i helgen, vilket kommer att kosta i runda slängar 2000 kr. Med studentrabatt. Och kundvillkoren är inte direkt flexibla -känns mest utformade för att straffknulla dig om du avviker det minsta från reseinstruktionerna. Nä, jag hatar SJ.

Och Island. Först sabbar de sin egen ekonomi, sedan spyr de ut sin förbannade Barna Hedenhös-vulkanaska över hela Europa så att man inte vågar boka flygbiljetter istället trots att de kostar hälften så mycket som tågbiljetter. Fan vad andra länder kostar Sverige pengar nu för tiden.

Den sammanfattande känslan när man åker SJ är att man är glad när det är över.

Nu vet jag inte riktigt vad du har tittat på för biljett eller när. Men jag kan (i skrivande stund) åka på söndag mellan Göteborg - Uppsala för 585 kr (vuxen) med SJ. Det tycker inte är speciellt dyrt. Går säkert att komma ner i kostnad om du väljer de intercity tåg som går mellan Göteborg - Stockholm, som förvisso tar cirka 5 h, men är sannolikt billigare. Dessa val kommer dock inte upp vid den första sökningen, utan där måste du specificera dina sökvillkor.

Citat:
Ursprungligen postat av canselmo
Nu passar de på de giriga rövhålen. En resa söderut kostar nu 2500 tur och retur från Stockholm. De gottar sig nog åt vulkanutbrottet.

Varför ska de inte höja priserna om efterfrågan ökar. Flygbolagen agerar på precis samma sätt. När tågen tidigare i vinter hade stora problem, var det inget flygbolag som sänkte priserna elle satte in extra flyg. SJ har faktiskt kört en hel del extra avgångar under den senaste veckan, något som flygbolagen aldrig gjorde.
Citera
2010-04-21, 01:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
ska de inte höja priserna om efterfrågan ökar. Flygbolagen agerar på precis samma sätt. När tågen tidigare i vinter hade stora problem, var det inget flygbolag som sänkte priserna elle satte in extra flyg. SJ har faktiskt kört en hel del extra avgångar under den senaste veckan, något som flygbolagen aldrig gjorde.
Skillnaden är ju att flyget är avreglerat sedan många år tillbaka vilket har gjort att det är stor konkurrens mellan olika flygbolag vilket pressar priserna. SJ har fortfarande monopol på en stor del av trafiken vilket gör att det inte blir samma prispress. Får hoppas att priserna sjunker när monopolet tas bort.
Citera
2010-04-21, 08:52
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Skillnaden är ju att flyget är avreglerat sedan många år tillbaka vilket har gjort att det är stor konkurrens mellan olika flygbolag vilket pressar priserna. SJ har fortfarande monopol på en stor del av trafiken vilket gör att det inte blir samma prispress. Får hoppas att priserna sjunker när monopolet tas bort.
Nu är det faktiskt inte just monopolutövandet som är den största anledningen. Kika lite på vilka regionala och statliga subventioner flyget får. Sedan kan du kika på vad t ex staten lagt in i SAS under nyemissioner.
Citera
2010-04-21, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968

Ja, nu anser jag inte att det går att avreglera en begränsad resurs (spårkapacitet), det går kanske att omreglera järnvägstrafiken, något som också sker idag. Huruvida detta är bra eller dåligt för resenärern kan folk tvista om, du är välkommen att starta en tråd i ämnet på lämplig forumsdel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in