2009-09-05, 09:52
Medlem
Bondsonens avatar
Hej.
Jag r helt ny hr.
Upptckte Flashbacks forum bara fr ngra mnader sedan (en aning efter jag vet, men det sger vi bara r charmigt; okej? )
Har sedan dess lst med intresse p flera olika underforum och tnkte nu brja dra mitt str till diskussionen.

Har dragits med terkommande depressioner under mer eller mindre hela mitt liv av flera olika anledningar som egentligen inte r essentiella fr denna diskussion.
Men visst r ni vlkomna att frga om det intresserar er.

Min tanke r att jag ska skriva och bertta om varje steg i en KBT-behandling.
Vad som hnder dels under varje samtal i stort; och ven processen mellan samtalen.
Drver r ni vlkomna att frga det ni undrar ver!

Har ven gtt i terapi med psykodynamisk inriktning tidigare, s ni r vlkomna att frga om skillnader mellan terapiformerna. ven om det kanske inte r trdens huvudsyfte d det skert finns mnga trdar tidigare om sjlva grundtanken bakom terapiformerna.

Hade sjlv tyckt det var intressant att f lsa utfrligt om ngons KBT-terapi innan jag sjlv brjade s tnkte att detta kanske kunde intressera fler.
Citera
2009-09-05, 10:48
Medlem
Bondsonens avatar
Samtal 1

Var p frsta samtalet redan i tisdags.
Var s klart lite smtt nervst innan fr jag visste ju inte riktigt vad det handlade om (ven om jag lst p mycket innan), eller om jag skulle "klicka" med terapeuten i frga.
Men iaf; kom dit och fick trffa terapeuten (henne) mer eller mindre direkt. Frsta intrycket var positivt. Ett ppet och glatt ansikte.
Vi gick in och satte oss i samtalsrummet.
Nr jag vl satt mitt emot henne och kunde studera henne lite noggrannare mrkte jag att hon nstan var lite jobbigt ung och st. Ungifr min lder (30). Men det ska nog g att hantera ven om man inte vill brja tnda p och fantisera om sin terapeut vilket kan stra terapin i stort. Man bildar ju trots allt en rtt nra relation som det r inom det terapeutiska samtalet. Jobbigt om det ska komma sexuella knslor emellan som hindrar processen.

Hon brjade med lite kuriosa som att ta mina uppgifter (knns lite vl detaljerad beskrivning av frloppet kanske.. fr lra mig att lgga mig p en lagom niv med tiden).
Varp hon frgade om min bakgrund och vad som var anledningen att jag kommit och trffat henne.
Jag berttade om min situation, att jag hade haft problem med depressioner genom ren som i grunden handlade om en dlig sjlvknsla.
Berttade i stora drag om mitt liv och vad som hade varit problem fr mig att hantera knslomssigt.
Hon brt in med frgor nr hon tyckte det behvdes fr att hjlpa historian framt.
Hon sa ven i samband med det att hon som terapeut var vldigt aktiv i samtalet och krde med ppna kort. Vilket jag kan tycka r sknt.
Vet s klart inte om det r en vergripande instllning hos KBT-terapeuter med tror det i strre grad r s inom denna falangen n inom psykodynamisk terapi dr terapeuten har en lyssnade roll i strre omfattning.

Hon berttade vidare vad KBT innebar. Att man jobbar mycket med att ndra instllning till livet och identifiera "felaktiga" tankar som man sen frsker f patienten att se p ur ett annat perspektiv.
Det handlar ven mycket om att jag mste vilja bli bttre och till stor del vara aktiv i processen fr att terapin ska falla ut med ett gott resultat.

Hon gick ven in p att beteendeaktivering r en stor del i processen.
Det innebr att nr man blir deprimerad s r det vanliga (som skert alla vet) att man tappar lusten fr allting som man frut tyckte var roligt, man funderar ver livets mening i stort samt ofta drar sig undan frn vnner och kanske ven familj osv.

Detta jobbar man med att bryta s fort som mjligt genom att man ska helt enkelt gra saker som man tycker r jobbigt fr att bryta mnstret.
Hon frklarade detta som att om man ligger hemma i sngen och tycker allt r vrdelst s finns det ju ingen chans att man kommer i kontakt med en situation dr man kan hitta nn sorts substans eller ha roligt. Genom att aktivera sig s har man drmed strre chans att bryta det mnster man hamnat i ven om det fr stunden nstan kan knnas overkomligt att ens ta sig ur sngen.
Detta sker sjlvklart i sm steg, fr att inte verbelasta mig.

Det var ungifr s lngt vi hann och hon frgade om jag tyckte att det lt som ngot jag ville satsa p och sa att jag skulle g hem och fundera vad jag knde om terapins upplgg till nsta samtal s jobbade vi vidar med mina tankar och funderingar om frloppet d.
Fick allts frutom det ingen hemlxa denna gng vilket annars r brukligt.

Tyckte det kndes som det var ett bra frsta pass.
Invndningar kan vara att jag knde mig lite stressad ver att f ur mig min historia fr att vi sedan skulle kunna identifiera problem att ta tag i. Knner att jag skulle behva lite lugn att f ur mig hela bilden innan vi tar tag i angreppsvinklar.
Ska ta upp det nsta gng nr jag kommer dit och tror helt klart att hon inte menade att jag skulle knna s utan att jag kan ta den tid jag behver att frklara min situation.

Nsta pass r p onsdag den 9e September. Ska faktiskt bli sknt att f komma dit igen.

"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?"
- Albert Einstein

"Of all the preposterous assumptions of humanity, nothing exceeds the criticisms made of the habits of the poor by the well-housed, well-warmed, and well-fed."
- Herman Melville
Senast redigerad av Bondsonen 2009-09-05 kl. 11:00.
Citera
2009-09-05, 11:20
Medlem
Ok det hr ska bli intressant!
Citera
2009-09-05, 11:46
Medlem
Shrink in spes avatar
Jtteintressant att f flja. Utbildar mig sjlv till psykolog och r just nu mitt inne i terapidelen (kbt/bt). Kul att f lsa en klients tankar om vad som hnder i terapin och din instllning till olika delar av processen.

I vrigt; lycka till!
Citera
2009-09-05, 13:50
Medlem
Bondsonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
Jtteintressant att f flja. Utbildar mig sjlv till psykolog och r just nu mitt inne i terapidelen (kbt/bt). Kul att f lsa en klients tankar om vad som hnder i terapin och din instllning till olika delar av processen.

I vrigt; lycka till!

Tackar!
Citera
2009-09-05, 13:55
Medlem
pump-action.s avatar
Nice, ska kanske ocks brja med KBT, s intressant att hra hur det gr till p besken.
Citera
2009-09-05, 15:47
Medlem
Aspsusas avatar
Tack, detta skall bli intressant att flja.

Ser ocks fram emot sm utvikningar om din tidigare erfarenhet av psykodynamisk terapi.

Jag har sjlv ocks erfarenhet av bgge inriktningarna, men inte s speciellt systematiskt av KBT.

Jag frstod aldrig pongen med den traditionella inriktningen, och knde mig mest frbisedd och som om alla mina reaktioner p allt var "fel".

KBT-inriktade proffs har jag dremot haft ltt fr att kommunicera med, och den kommunikationen har gett mig mnga goda uppslag till sm konkreta frndringar som ltt till ett bttre mende.
Citera
2009-09-06, 00:20
Medlem
Parallellos avatar
Tycker sjlv det ska bli intressant att flja d jag r intresserad av vad KBT egentligen r och vad det gr ut p.

Sjlva tankarna bakom KBT tror jag att mnniskor i allmnhet br ha i baktankarna i sin vardag, att gra saker som r jobbigt fr att f det att bli mindre jobbigt. De flesta mnniskor undviker situationer/hndelser som r jobbiga vilket oturligt nog kan leda till diverse problem senare i livet.

Lycka till!
Citera
2009-09-06, 04:43
Bannlyst
Vilken bra id! Tack fr det, jag kommer att lsa hr! Promise!
Citera
2009-09-06, 21:21
Medlem
Bondsonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Tack, detta skall bli intressant att flja.

Ser ocks fram emot sm utvikningar om din tidigare erfarenhet av psykodynamisk terapi.

Jag har sjlv ocks erfarenhet av bgge inriktningarna, men inte s speciellt systematiskt av KBT.

Jag frstod aldrig pongen med den traditionella inriktningen, och knde mig mest frbisedd och som om alla mina reaktioner p allt var "fel".

KBT-inriktade proffs har jag dremot haft ltt fr att kommunicera med, och den kommunikationen har gett mig mnga goda uppslag till sm konkreta frndringar som ltt till ett bttre mende.

Dr har vi inte riktigt samma erfarenheter.
Jag tyckte vldigt bra om min psykodynamiska terapeut som r underbart snll och frstende liten kvinna i 60-rsldern.
Jag gick i terapi hos henne i 6 r och knde mig hela tiden vldigt frstdd och kom till mnga insikter om varfr jag gjort som jag gjort och knt som jag knt genom ren.
Tanken med den terapin r ju snarare att man ska komma till acceptans om det som varit fr att sedan kunna komma vidare. P samma gng r det essentiella att det inte rcker med intellektuell insikt, att frst r bara en liten del p vgen. Nyckeln r istllet att man ska komma till knslomssig insikt och acceptans.
Jag liksom mnga som sker psykodynamisk terapi har "stoppat undan" mnga knslomssigt jobbiga hndelser genom ren fr att slippa knna p de i stunden fr att det knts allt fr jobbigt. Allt detta byggs genom livet upp tills en dag dr det till slut blir fr mycket att hantera och man faller ner i depression.
Tanken r att man i det psykodynamiska samtalet ska knyta upp gamla knslomssiga knutar successivt och man med terapeutens hjlp lyckas knna den sorg man borde knt nr det vl hnde.

Som i mitt fall dr jag knt mig vldigt osker i relationen till andra mnniskor och speciellt nra relationer (kan hrledas ur relationen med min mor dr hon r vldigt knslomssigt osker och inte hade frmgan att vara riktigt nra mig nr jag var liten vilket gjorde att jag inte "lrde" mig att fungera i relationen med andra mnniskor (fick det frklarat fr mig av min terapeut men kan ven lsas om i Bowlby och Ainsworth anknytningsteori fr den som r intresserad)) r tanken att man i den psykodynamiska terapin ska bygga upp en s pass nra relation till terapeuten att man lr sig denna frmga.

Allts mycket mer fokus p det frgngna n framtiden och nuet.
Dessutom en mycket lngre process n vad KBT innebr, dr det r mera "hands on".

Jag trivdes som sagt vldigt bra i den terapin men den huvudsakliga invndningen r att jag efter s pass mnga r knde att vi hamnade i cirklar och pratade om samma saker om och om igen. Liksom att jag nog inte riktigt hade frmgan att komma s knslomssigt nra terapeuten fr att till fullo reparera det som varit.

Drfr jag knde att det inte kunde skada att testa p KBT ocks fr att ven om jag tycker att jag kommit till mnga insikter under min psykodynamiska terapi som jag r mycket tacksam fr s kan det inte skada att skaffa sig verktyg fr att hantera jobbiga situationer i livet som KBT fokuserar p.
Citera
2009-09-06, 22:02
Medlem
Bondsonens avatar
Processen inom mig efter samtal 1

Gr ett litet utvik om hur jag knt nu de frsta dagarna efter frsta samtalet.
Kan vl brja med att eftersom jag varit vldigt knslomssigt osker genom livet (i stort stt inte varit kontakt med mina knslor alls, bara knt en sorts tomhet inom mig) har min sjlvknsla i stort stt enbart byggt p prestationer.
Jag har mtt vldigt bra i samband med att jag varit duktig p sport, ftt ett bra resultat p ett prov eller eller visat framftterna i samband med de jobb jag haft. Men denna knsla av lycka har ju bara varat en viss tid. Sen har det krvts nya framgngsrika prestationer fr att jag skulle knna mig lycklig igen.
Jag har allts genom detta blivit sedd och mtt bra. Men innerst inne har jag inte haft tron p att jag duger som jag r.

Under det frsta samtalet brjade vi prata lite smtt om vad det r som jag egentligen vill ndra p i livet.
En grej r att jag nr jag nu legat hemma under ett halvr och helt isolerat mig under den senaste depresionen s har jag trstat mig mycket med stsaker. S en sak som jag vill gra r att komma i form igen och g ner i vikt, dels fr att m bttre men ven trivas med mig sjlv.
En annan sak r att brja f ordning p hemmet som r fruktansvrt stkigt efter att jag slppt det helt.
S att brja ta bttre, g promenader, ta tag lite smtt i hemmet och brja trffa vnner igen r saker som jag kan brja ta tag i.
Men genom att jag, som jag skrev ovan, alltid varit sdan att jag velat visa mig duktig fr att m bra och bli sedd knner jag att jag har tendensen att vilja ta tag i massa saker p en gng redan nu under frsta veckan fr att terapueten ska "bli stolt" ver mig och drmed hja min sjlvknsla. Vill egentligen bertta fr henne nr jag kommer nsta gng att mitt hem r skinande rent, att jag tagit dagliga promenader i kombination med bra kost och trffat en massa vnner.

Detta r ven vad jag gjort. Jag har gtt alldeles fr snabbt fram vilket jag alltid gr varje gng jag kommer ur en depression. Allt ska hnda p en gng och jag tar tag i allt jag vill stadkomma direkt.
Har nu under veckan precis som jag skrev gjort allt detta, ven om jag inte brjat stda n.
Igr p lrdagskvllen gick jag ut med en nra vn och tog ngra l och trffade ven ett annat stort kompisgng p en pub vi kom till lite senare.
ven om jag blev vldigt glad inom mig fr att de var s glada att se mig s tror jag att just detta blev lite fr mycket fr mig. Jag blev under kvllen vldigt deppig utan att kunna placera knslan och knde att jag behvde g hem och sova istllet fr att g vidare till en nattklubb och dansa som jag knt att jag velat tidigare under kvllen.

Detta gr att jag inser att jag mste ta vldigt sm steg fr att jag ska klara av detta och inte bli "verhettad".
Har drfr bestmt mig att jag inte ska stda innan onsdagens pass bara fr att bryta detta mnster lite.

Har dock ven om jag sovit mer eller mindre hela sndagen och knt mig deppig innerst inne en positiv knsla som sger mig att jag vill hitta p roliga saker som att spela golf eller trffa vnner och spela poker tex som inte fanns dr tidigare i r.
S det finns hopp om det.
Citera
2009-09-06, 22:19
Medlem
Profaxs avatar
Intressant. Bertta grna om specifika saker ni gr under terapin, frgor, lxor vningar etc (utan att det blir fr personligt s klart).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in