Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Tack, detta skall bli intressant att flja.
Ser ocks fram emot sm utvikningar om din tidigare erfarenhet av psykodynamisk terapi.
Jag har sjlv ocks erfarenhet av bgge inriktningarna, men inte s speciellt systematiskt av KBT.
Jag frstod aldrig pongen med den traditionella inriktningen, och knde mig mest frbisedd och som om alla mina reaktioner p allt var "fel".
KBT-inriktade proffs har jag dremot haft ltt fr att kommunicera med, och den kommunikationen har gett mig mnga goda uppslag till sm konkreta frndringar som ltt till ett bttre mende.
Dr har vi inte riktigt samma erfarenheter.
Jag tyckte vldigt bra om min psykodynamiska terapeut som r underbart snll och frstende liten kvinna i 60-rsldern.
Jag gick i terapi hos henne i 6 r och knde mig hela tiden vldigt frstdd och kom till mnga insikter om varfr jag gjort som jag gjort och knt som jag knt genom ren.
Tanken med den terapin r ju snarare att man ska komma till acceptans om det som varit fr att sedan kunna komma vidare. P samma gng r det essentiella att det inte rcker med intellektuell insikt, att frst r bara en liten del p vgen. Nyckeln r istllet att man ska komma till knslomssig insikt och acceptans.
Jag liksom mnga som sker psykodynamisk terapi har "stoppat undan" mnga knslomssigt jobbiga hndelser genom ren fr att slippa knna p de i stunden fr att det knts allt fr jobbigt. Allt detta byggs genom livet upp tills en dag dr det till slut blir fr mycket att hantera och man faller ner i depression.
Tanken r att man i det psykodynamiska samtalet ska knyta upp gamla knslomssiga knutar successivt och man med terapeutens hjlp lyckas knna den sorg man borde knt nr det vl hnde.
Som i mitt fall dr jag knt mig vldigt osker i relationen till andra mnniskor och speciellt nra relationer (kan hrledas ur relationen med min mor dr hon r vldigt knslomssigt osker och inte hade frmgan att vara riktigt nra mig nr jag var liten vilket gjorde att jag inte "lrde" mig att fungera i relationen med andra mnniskor (fick det frklarat fr mig av min terapeut men kan ven lsas om i Bowlby och Ainsworth anknytningsteori fr den som r intresserad)) r tanken att man i den psykodynamiska terapin ska bygga upp en s pass nra relation till terapeuten att man lr sig denna frmga.
Allts mycket mer fokus p det frgngna n framtiden och nuet.
Dessutom en mycket lngre process n vad KBT innebr, dr det r mera "hands on".
Jag trivdes som sagt vldigt bra i den terapin men den huvudsakliga invndningen r att jag efter s pass mnga r knde att vi hamnade i cirklar och pratade om samma saker om och om igen. Liksom att jag nog inte riktigt hade frmgan att komma s knslomssigt nra terapeuten fr att till fullo reparera det som varit.
Drfr jag knde att det inte kunde skada att testa p KBT ocks fr att ven om jag tycker att jag kommit till mnga insikter under min psykodynamiska terapi som jag r mycket tacksam fr s kan det inte skada att skaffa sig verktyg fr att hantera jobbiga situationer i livet som KBT fokuserar p.