2009-09-07, 12:57
Medlem
Syltlökens avatar
bindväv och blod gör att jag avstår denna bajskorv
Citera
2009-09-07, 13:12
Medlem
Litet gult djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Bullens pilsnerkorv ... Innehåll. Gris- och nötkött, vatten, nöthjärta, nötlunga, potatismjöl, fett från gris, bindväv från gris, mjölkprotein, salt, ...
Smarrigt va?

Det besvarar min tidigare fråga: Bullens är inte någon typ av bockwurst.
Citera
2009-09-07, 13:40
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syltlöken
bindväv och blod gör att jag avstår denna bajskorv
Skulle vara intressant att se en innehållsförteckning på något som du anser vara en bra korv.
Citera
2009-09-07, 13:48
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Man häller ut spadet som korvarna ligger i en kastrull, sedan fyller man på med vatten så pass mycket att det täcker korvarna. Släng i ett par lagerblad och kryddpepparkorn. Koka upp vattnet med lock, dra kastrullen från plattan. Lägg i korvarna och sätt på locket. (På detta vis slipper du spräckta krovar.)
Låt korvarna ligga i kastrullen ca 10 minuter.

Serveras i korvbröd med stark senap och en öl till!

Så här gör en riktig bullengastronom!

Bullens klassiker är med knäckebröd inte korvbröd
Citera
2009-09-07, 13:50
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av red chili
glömmer du inte senap & ketchup ?
och kanske mos, och kanske bostongurka, o kanske torkad lök?

Ute i naturen....?

Dessutom är det ingen bra korv.
Citera
2010-09-09, 13:23
Medlem
Fickludds avatar
33% köttinnehåll är sannerligen inte mycket att skryta över men finns det någon nedre gräns, med avseende på köttinnehåll, när en korv inte får kallas korv? Vad kallas den i så fall? Jämför med falukorven som måste innehålla minst 40% nöt- och fläskkött för att få kallas falukorv.

Får en sojakorv heta korv eller måste den heta sojakorv?
Citera
2010-09-09, 14:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
33% köttinnehåll är sannerligen inte mycket att skryta över men finns det någon nedre gräns, med avseende på köttinnehåll, när en korv inte får kallas korv? Vad kallas den i så fall? Jämför med falukorven som måste innehålla minst 40% nöt- och fläskkött för att få kallas falukorv.

http://www.svenskkottinformation.se/om-svenskt-kott/48/

~Paul~
Citera
2010-09-09, 15:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd

"Korv" är väl egentligen en form (eller ?), så för det namnets skull spelar det nog inte så stor roll vad det är i den. Det är väl först när man börjar specificera vad det är för korv det blir noga med innehåll. Falukorv med "för lite" kött kallas ju stekkorv eller middagskorv t.ex. men fortfarande korv. Ärtsoppa och sylt säljs i korv, och då har ju namnet heller inget med köttmängd att göra.
Citera
2010-09-10, 19:02
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goagubbar
Hur är det igentligen meningen att man ska äta dom? direkt ut burken? steka dom? koka dom? Har inte en aning första gången jag införskaffat mig en burk.

Tacksam för snabba svar e hungrig

Du öppnar burken, häller av lite av spadet. kör igång snabbplattan, sätt dit burken och vänta tills korvarna är genomvarma. lyft bort burken (locket går att använda som handtag om du inte plockat bort hela) och sen äter du.
Citera
2010-09-12, 18:14
Medlem
Lucifers_dicks avatar
Citat:
Gris- och nötkött, vatten, nöthjärta, nötlunga, potatismjöl, fett från gris, bindväv från gris, mjölkprotein, salt, blodprotein av nöt och gris, potatisfiber, druvsocker, kryddor, arom, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250.

Bullens recept är över 50 år gammalt. På den tiden var det naturligt att ta tillvara så mycket som möjligt på det slaktade djuret. Att det ingår inälvor i receptet ser jag bara som naturligt.

Jag tycker procenten kött är lågt i korven. Kan det vara så att inälvorna inte klassas som kött i vår moderna tolkning?

Jag äter mycket Bullens pilsnerkorv i husvagnen. Den kan hamna i omeletter, pasta mm. Jag tar alltid vara på buljongen och använder den i potatismos.
Citera
2010-09-12, 19:07
Medlem
Ptolemaioss avatar
På deras hemsida står det att receptet är oförändrat sedan 50 år. Men jag tycker de smakar annorlunda sedan några år tillbaka. Antingen har mina smaklökar fått sig en smäll eller så har de ändrat lite... eller inbillar jag mig? Någon annan som tycker samma?
Citera
2013-01-06, 19:35
Medlem
Gr0lschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Du öppnar burken, häller av lite av spadet. kör igång snabbplattan, sätt dit burken och vänta tills korvarna är genomvarma. lyft bort burken (locket går att använda som handtag om du inte plockat bort hela) och sen äter du.

Jag gör något liknande men värmer den öppna burken i vattenbad istället. Frågan är om det fäller ut några giftiga ämnen i spadet då?

Har hört att många av de plaster som finns i div. konserver eller ex. petflaskor skall vara skadliga om man inte förtär innehållet innom "rimlig" tid.

Edit - Står iof på burken att man kan värma korven i den :P
Senast redigerad av Gr0lsch 2013-01-06 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in