Resultat: Bör anledningen bakom avstängningen visas i profilen?
95,28%
505 röster
4,72%
25 röster
2009-09-04, 16:43
Medlem
epost72s avatar
Mitt förslag går ut på att när man besöker en avstängd medlems profil, så skulle det vara bra om man kunde se vilken regel medlemmen brutit emot, och om det är permanent avstängning eller tillfällig.

Som det är nu så ser man att en medlem är avstängd, därefter får man söka i "varningar och bannlysningar" efter anledningen, och det är inte alltid man hittar anledningen.

Hur viktigt är detta då?
Ja för en del verkar det vara viktigare än själva topic för tråden som en avstängd TS har skapat.

Detta borde gå att implementera med forumprogramvaran?

Jag menar inte att exakta anledningen utan mer, "Varnad för brott mot 1:01 avstängd en vecka from 090904"

Så alltså: bra eller anus?
Citera
2009-09-04, 18:01
Medlem
apoteks avatar
Ja det var faktiskt en riktigt bra idé. Kanske någon sittande mod kan ta upp det i outlaw?
Citera
2009-09-04, 18:17
Medlem
Lysande förslag. Då skulle ni mods få mindre frågor i feedback om varför någon blev avstängd också. Och vi användare skulle snabbt få reda på varför någon är avstängd. How can we lose?
Citera
2009-09-04, 18:21
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Ja det var faktiskt en riktigt bra idé. Kanske någon sittande mod kan ta upp det i outlaw?

Tackar...

Jag kan också poängtera att jag inte avser att det ska handla om historik alltså, när en eventuell avstängning som kanske varat i en vecka eller en månad så ska inget utav det stå kvar i profilen utom om det då handlar om en permanent bannlysning.

Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Lysande förslag. Då skulle ni mods få mindre frågor i feedback om varför någon blev avstängd också. Och vi användare skulle snabbt få reda på varför någon är avstängd. How can we lose?

"Win Win Situation" det vore toppen om detta kunde införas.
Jag får beteckna mig själv som rätt duktig på att söka men det har helt klart förikommit fall där jag inte hittat själva anledningen till en avstängning.

Nu antar jag även att det inte går att få detta att fungera bakåt i tiden, men som sagt för framtiden.
Den tekniska lösningen överlåter jag med varm hand till "di som har hand om ett"(dialektalt)(teknikerna)
Senast redigerad av epost72 2009-09-04 kl. 18:35.
Citera
2009-09-04, 18:31
Medlem
fettabrydens avatar
bra idé! frågan är om beng & co anser att det är tekniskt möjligt... relativt simpla funktioner man ser på andra forum nekas ju gång på gång. men det hade varit en schysst grej, absolut
Citera
2009-09-04, 18:35
Moderator
blomvattnares avatar
Det var en mycket bra idé!

Det handlar inte bara om nyfikenhet, utan att man vill veta om och när personen kommer tillbaka. Är det en veckas avstängning, eller är den permanent?
Det händer ju att någon vars inlägg man alltid läser med intresse blir bannad, och då vill man absolut veta om denna kommer tillbaka.
Citera
2009-09-04, 18:42
Medlem
BlueStars avatar
Låter rent spontant som en mycket bra idé. När det gäller de som bannlysts permanent skulle det kanske kunna stå "Bannlyst" i stället för "Avstängd" i deras profil så vet man att de kan enbart återkomma om de beviljats amnesti?
Citera
2009-09-04, 18:47
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Så länge det sker per automatik och vi inte får ännu ett moment så är idén jättebra.
Citera
2009-09-04, 18:52
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueStar
Låter rent spontant som en mycket bra idé. När det gäller de som bannlysts permanent skulle det kanske kunna stå "Bannlyst" i stället för "Avstängd" i deras profil så vet man att de kan enbart återkomma om de beviljats amnesti?
Det är också en viktig detalj, just skillnaden mellan bannlyst och avstängd, avstängd kan ju som sagt handla om en vecka, bannlyst är ju mer eller mindre permanent, jag vet detaljerna kring amnesti osv.

Det vet man ju att det inte sker så ofta att personer får amnesti, jag vet inte hur ofta som folk ansöker om amnesti, jag kollar även där regelbundet.

Har en person fått amnesti så är man återigen fullvärdig medlem tillsvidare, och då ska det inte stå något om det i historiken, för oss användare. Självklart ska admin och moderatorer ha tillgång till den infon.
Citera
2009-09-04, 19:01
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Så länge det sker per automatik och vi inte får ännu ett moment så är idén jättebra.
ÅG det vet du, min tanke är att detta ska gå att lösa per automatik allt för mindre administration för admin och moderatorer.(det är det värsta som finns när info måste uppdateras på flera ställen)

Man kan ju även tänka tanken att det inte annonseras ut utan endast presenteras i profilen, då räcker det med ett klick på användarnamnet så får man svaret direkt.
Citera
2009-09-04, 19:37
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Bra idé absolut.. Men vi kanske kan få medlemslistan tillbaka först..
Citera
2009-09-04, 20:30
Medlem
Moltas666s avatar
Personligen bryr jag mig inte nämnvärt om varför en medlem blir varnad, däremot är det något mer intressant varför en medlem blir bannlyst. Dessutom tror jag det finns minst 10 andra programmeringsjobb som ligger före på listan.

Vad som känns lika angeläget är benämningarna på olika straff.

REGLER

Den som bryter mot reglerna riskerar en varning, i vissa fall bannlysning.
En varning plockas bort efter 12 månader.

En varning = Avstängd från forumet i en vecka.
Två varningar = Avstängd från forumet i en månad.
Tre varningar = Permanent avstängd från forumet.

1.01. Reklam och annonsering är förbjuden

Den som postar reklam (spam) i forumet blir avstängd, utan varning.

Avstängd hur länge? 1 vecka? Permanent?

Begreppen temporär och permanent avstängning används. Är permanent avstängning detsamma som bannlysning? Om det är så, varför används begreppet permanent avstängning?

Amnesti kan ges till bannlysta medlemmar. Även till permanent avstängda?

En avstängning är i min värld ett tidsbestämt straff (temporär avstängning). Det innebär att permanent avstängning låter egendomligt om man verkligen menar att det är permanent.

Är det bara jag som inte riktigt greppar definitionerna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in