Resultat: Bör anledningen bakom avstängningen visas i profilen?
95,28%
505 röster
4,72%
25 röster
2009-09-04, 20:44
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Personligen bryr jag mig inte nämnvärt om varför en medlem blir varnad, däremot är det något mer intressant varför en medlem blir bannlyst. Dessutom tror jag det finns minst 10 andra programmeringsjobb som ligger före på listan.

Vad som känns lika angeläget är benämningarna på olika straff.

REGLER

Den som bryter mot reglerna riskerar en varning, i vissa fall bannlysning.
En varning plockas bort efter 12 månader.

En varning = Avstängd från forumet i en vecka.
Två varningar = Avstängd från forumet i en månad.
Tre varningar = Permanent avstängd från forumet.

1.01. Reklam och annonsering är förbjuden

Den som postar reklam (spam) i forumet blir avstängd, utan varning.

Avstängd hur länge? 1 vecka? Permanent?

Begreppen temporär och permanent avstängning används. Är permanent avstängning detsamma som bannlysning? Om det är så, varför används begreppet permanent avstängning?

Amnesti kan ges till bannlysta medlemmar. Även till permanent avstängda?

En avstängning är i min värld ett tidsbestämt straff (temporär avstängning). Det innebär att permanent avstängning låter egendomligt om man verkligen menar att det är permanent.

Är det bara jag som inte riktigt greppar definitionerna?

Det är möjligt men som det är nu så står det helt enkelt avstängd oavsett anledning, det kan som sagt handla om en permanent bannlysning eller enbart en veckas avstängning.

Just när det handlar om 1.01 vet jag att det inte garanterat betyder bannlysning, utan det handlar tydligen om en bedömning från fall till fall.
Citera
2009-09-04, 21:02
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det är möjligt men som det är nu så står det helt enkelt avstängd oavsett anledning, det kan som sagt handla om en permanent bannlysning eller enbart en veckas avstängning.

Just när det handlar om 1.01 vet jag att det inte garanterat betyder bannlysning, utan det handlar tydligen om en bedömning från fall till fall.

Så du menar att begreppet permanent bannlysning också finns??

Det som också är lite märkligt är att både varnade OCH bannlysta medlemmar har "Avstängd" i sin profil. Det borde rimligtvis vara "Avstängd" eller "Bannlyst".

Eller...?
Citera
2009-09-04, 21:09
Medlem
epost72s avatar
Citat:

Det som också är lite märkligt är att både varnade OCH bannlysta medlemmar har "Avstängd" i sin profil. Det borde rimligtvis vara "Avstängd" eller "Bannlyst".

Eller...?

Jag känner att det är läge för andra personer typ admin eller moderator att besvara den detaljen.

Jag har bara en upplevelse av att det mesta kan upphävas.
Citera
2009-09-04, 21:10
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Eftersom man kan bli avstängd i en vecka, en månad eller för gott finns det självklart något som heter permanent bannlysning. Den åker du på efter tre varningar eller ett hårt 1.x-brott.
Citat:
Vad spelar det för roll? Avstängd som avstängd.

Och egentligen finns det ju inget som är permanent bannlysning på FB eftersom alla kan söka amnesti efter sex månader på grönbete - inte särskilt permanent.
Citera
2009-09-04, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Nyborg
Bra idé absolut.. Men vi kanske kan få medlemslistan tillbaka först..
Ja exakt. Inte lägga till en massa mer arbetsuppgifter för stackars beng. Det är dock en mycket bra idé som skulle bespara modsen de ideliga frågorna om användares avstängning i Feedback.

Men som sagt, medlemslistan måste ligga överst i högen!
Citera
2009-09-04, 21:18
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72

Bannlysing är i princip bara aktuellt för användare som postat sig enbart för att posta inlägg som bryter mot 1.01 alternativt de som får tuppjuck och spammar loss rejält. Handlar det om en användare som bara inte fattat - eller orkat läsa - reglerna så är förhoppningen att en varning och medföljande avstängning räcker för att de inte ska göra om dumheten.
Citera
2009-09-04, 21:32
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Bannlysing är i princip bara aktuellt för användare som postat sig enbart för att posta inlägg som bryter mot 1.01 alternativt de som får tuppjuck och spammar loss rejält. Handlar det om en användare som bara inte fattat - eller orkat läsa - reglerna så är förhoppningen att en varning och medföljande avstängning räcker för att de inte ska göra om dumheten.

Det står ingenting om bannlysning i 1.01.

Om man som TS är intresserad av användares avstängningar borde det rimligtvis vara intressant om en användare är varnad (avstängd 1 vecka) eller permanent avstängd (bannlyst?).

Frågan om amnesti för permanent avstängda är inte riktig utredd. Regeln handlar om amnesti för bannlysta användare.
Citera
2009-09-04, 21:37
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Det står ingenting om bannlysning i 1.01.

Om man som TS är intresserad av användares avstängningar borde det rimligtvis vara intressant om en användare är varnad (avstängd 1 vecka) eller permanent avstängd (bannlyst?).

Frågan om amnesti för permanent avstängda är inte riktig utredd. Regeln handlar om amnesti för bannlysta användare.
Citat:
REGLER

Den som bryter mot reglerna riskerar en varning, i vissa fall bannlysning.
En varning plockas bort efter 12 månader.
Att man då i regel 1.01 uttryckligen skiljer mellan varning och avstängning är en hyfsat klar indikation på att man inte ska utgå ifrån att det 'bara' blir en varning.

Vad det gäller permanent avstängda respektive bannlysta användare så är det samma sak.

Men jag håller med om att det är olyckligt med varierande terminologi i regelverket, men reglerna skrivs om hela tiden och då finns risken för att det blir så här.
Citera
2009-09-04, 22:03
Medlem
epost72s avatar
Jag är helt ärligt ledsen att jag råkade nämna just regeln 1.01 i mitt exempel, snälla gubbar och gummor denna tråden skulle inte handla om reglerna och dess tolkningar från fall till fall, inte heller om medlemslistans vara eller inte vara.

Utan endast huruvida om anledningen till "avstängningen" ska synas i profilen eller ej.
Citera
2009-09-04, 22:27
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Att man då i regel 1.01 uttryckligen skiljer mellan varning och avstängning är en hyfsat klar indikation på att man inte ska utgå ifrån att det 'bara' blir en varning.

Vad det gäller permanent avstängda respektive bannlysta användare så är det samma sak.

Men jag håller med om att det är olyckligt med varierande terminologi i regelverket, men reglerna skrivs om hela tiden och då finns risken för att det blir så här.

Tack för klargörandet angående permanent avstängda och bannlysta = samma sak.

Ja, det är olyckligt med varierande terminologi i regelverket, både i regelverket som sådant och i diskussioner om regelverket. Det kan bädda för onödiga diskussioner. Dessutom har just definitionsfrågor i regelverket och i regeldiskussioner varit på tapeten i flera olika trådar på sistone.

Jag utgår från att relevanta uppdateringar innebär att definitionerna blir tydligare framöver.
Citera
2009-09-04, 22:28
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
epost72 har helt rätt och även jag ställer mig i skamvrån för att ha gått OT. Diskussioner om regeltolkningar och olika konsekvenser tar jag hemskt gärna i en annan tråd, så håller vi den här till det ursprungliga förslaget.

// Mod
Citera
2009-09-05, 01:06
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Mycket bra förslag, nyfiken som man är så vill jag alltid veta varför en person är avstängd och det skulle underlätta rejält om det här förslaget gick igenom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in