2009-09-04, 00:39
Medlem
Finns det sådan statistik? Jag vill alltså veta var medel iq'n ligger för t.ex en polis, eller en läkare etc. Inte mer och tilläga faktiskt, undrar bara om där finns statistik över detta.
Citera
2009-09-04, 00:49
Medlem
Itmans avatar
http://www.google.com/search?hl=sv&client=safari&rls=en&q=Jobs+Ranked+by +Average+IQ+&btnG=Sök&lr=
http://neatorama.cachefly.net/images/2007-08/iq-range-occupations.jpg

Och så var det det där med källkritik.
Citera
2009-09-04, 02:22
Medlem
Du, den typen av statistik tror jag att seriösa psykologer slutade befatta sig med ungefär samtidigt som man slutade befatta sig med statistik över att negrer hade lägre IQ än vita, kanske någon gång i slutet av sextiotalet. Det låter för mig som någonting man sitter och garvar åt med man är bäng. Så något sådant medel lär inte finnas från modern tid.

Hur svårt är det att uppskatta själv i runda slängar? Desto fler handlingar som ingår i arbetsuppgifterna och desto komplexare de är att utföra, desto högre IQ krävs det. Du kan inte öppna ett fönster om du inte har vad, 3 i IQ? Skjuta med pistol, hur mycket IQ kräver det? Operera en patient? Osv. - Har du tänkt på det?

Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Finns det sådan statistik? Jag vill alltså veta var medel iq'n ligger för t.ex en polis, eller en läkare etc. Inte mer och tilläga faktiskt, undrar bara om där finns statistik över detta.
Citera
2009-09-04, 02:43
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Du, den typen av statistik tror jag att seriösa psykologer slutade befatta sig med ungefär samtidigt som man slutade befatta sig med statistik över att negrer hade lägre IQ än vita, kanske någon gång i slutet av sextiotalet. Det låter för mig som någonting man sitter och garvar åt med man är bäng. Så något sådant medel lär inte finnas från modern tid.

Hur svårt är det att uppskatta själv i runda slängar? Desto fler handlingar som ingår i arbetsuppgifterna och desto komplexare de är att utföra, desto högre IQ krävs det. Du kan inte öppna ett fönster om du inte har vad, 3 i IQ? Skjuta med pistol, hur mycket IQ kräver det? Operera en patient? Osv. - Har du tänkt på det?

Du tror fel, det skrivs seriösa artiklar om det (IQ/Income) fortfarande.
Citera
2009-09-04, 03:18
Medlem
Var kan man läsa de artiklarna?

Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Du tror fel, det skrivs seriösa artiklar om det (IQ/Income) fortfarande.
Citera
2009-09-04, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Var kan man läsa de artiklarna?

De vill jag med gärna veta
Citera
2009-09-04, 14:18
Medlem
Synergys avatar
Jag slutade tro på IQ-tester i mellanstadiet. Varför har ni andra inte slutat?

Om man är lat och inte orkar skaffa en akademisk utbildning så innebär det alltså att man per automatik har en lägre IQ?

Skulle man palla skaffa, låt oss säga, 30 poäng; hur hög IQ har man då? Eller kommer man försent till tentorna eller skiter i att plugga, hur låg IQ har man då?

Typ: "Ja han därborta kör truck" ----> 93 IQ, "Han som håller i kartan är förman" -----> 98 IQ.

...enbart för att någon tjusig professor på något fint universitet gjort en statistisk studie?

En vaktmästare på samhällets botten kan vara smart. Men rent statusmässigt och enligt andras fördomar är han väl en idiot.
Citera
2009-09-04, 15:38
Medlem
Tenshiis avatar
Jo men det är fortfarande större chans att du hittar personer med högre IQ på ett jobb som kräver en längre utbildning än på ett lager. Sedan så får du ju inte ett högre IQ automatiskt genom att vara lektor i praktisk spökfusionfysik, men har du bara 92 i IQ så är det inte så stor risk att du kommer skriva en doktorsavhandling heller.

IQ har inget med utbildning att göra.
Citera
2009-09-04, 15:51
Medlem
IQ har ingenting med någonting att göra, mer än intelligens, om ens det. Det handlar om hur mycket som krävs för att göra vad här. Sedan kan man diskutera hur pass plausibelt det sambandet egentligen är. Den här kartan visar t.ex. på ett samband mellan IQ och nationalitet: http://knol.google.com/k/alexander-emilfaro/iq-by-country/kpxsjkpzgwux/5#.
Citera
2009-09-04, 19:30
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synergy
Jag slutade tro på IQ-tester i mellanstadiet. Varför har ni andra inte slutat?

Om man är lat och inte orkar skaffa en akademisk utbildning så innebär det alltså att man per automatik har en lägre IQ?

Skulle man palla skaffa, låt oss säga, 30 poäng; hur hög IQ har man då? Eller kommer man försent till tentorna eller skiter i att plugga, hur låg IQ har man då?

Typ: "Ja han därborta kör truck" ----> 93 IQ, "Han som håller i kartan är förman" -----> 98 IQ.

...enbart för att någon tjusig professor på något fint universitet gjort en statistisk studie?

En vaktmästare på samhällets botten kan vara smart. Men rent statusmässigt och enligt andras fördomar är han väl en idiot.

Du har nog missförstått lite. IQ mäter IQ och inget annat. Utöver det finns det mer eller mindre stora samband mellan IQ och arbete/lön/kroppslängd/livslängd osv osv. Det är det som dessa artiklar handlar om. Självklart finns det inga direkta samband men det har ingen annan heller påstått så bränn upp din halmdocka och tänk igenom vad du skrev för det lät rätt ogenomtänkt.
Citera
2009-09-05, 18:12
Medlem
Där finns dock stora skillnader när du pratar med en läkare och när du pratar med en lagerarbetare. Sedan krävs det ju mer att bli läkare (20.0) än lagerarbetare, således bör där finnas en trend som visar på högre IQ bland vissa yrken. Det finns såklart undantag, men någon statistik måste det väl finnas... där finns ju t.om statistik för hur långa kukar folk har, så varför inte arbetarnas IQ?
Citera
2009-09-05, 19:05
Medlem
Det säger sig självt att intelligens är slumpmässigt fördelad bland yrkeskategorierna. Det existerar inte ett yrke där man gör saker som inte vem som helst med en IQ över 100 skulle kunna lära sig.

Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Där finns dock stora skillnader när du pratar med en läkare och när du pratar med en lagerarbetare. Sedan krävs det ju mer att bli läkare (20.0) än lagerarbetare, således bör där finnas en trend som visar på högre IQ bland vissa yrken. Det finns såklart undantag, men någon statistik måste det väl finnas... där finns ju t.om statistik för hur långa kukar folk har, så varför inte arbetarnas IQ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in