2009-09-06, 20:40
Medlem
"Ja det stämmer" - lol! Vad bra att vi fick det bekräftat. Har du läst så mycket som två rader i den där rapporten?

Jävla skithänvisning. Ska vi skriva brev eller gå dit och besöka dem om vi vill läsa rapporten? Här är den: Intelligence and educational achievement.

Sedan kan TS gå vidare och söka på "outcome + occupation + psychometric". Det är väldigt fattiga belägg man får, men det finns tydligen en viss mängd (en handfull böcker som det verkar vid första anblick) forskning om sambandet mellan IQ och yrke.

Citat ur International Handbook of Intelligence av Robert J. Sternberg:
"Rankings of jobs by prestige usually show higher-prestige jobs associated with higher levels intelligence-related skills."

Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Ja det stämmer:

Från: aDepartment of Psychology, University of Edinburgh, 7 George Square, Edinburgh EH8 9JZ, Scotland, UK
Citera
2009-09-06, 20:46
Medlem
Någon av Mensa-killarna bör kunna reda ut detta bättre än jag.

Jag förstår det som att det funnits två läger, de som ser IQ som bestämt av gener och de som inte tror att IQ är helt bestämt av gener.

Det är allmänt känt att man kan träna upp sitt resultat på IQ-test. Däremot så säger man ofta i samma mening att man inte kan träna upp sin IQ. Viss skillnad där. Argumentet mot att man kan träna upp sin IQ, snarare än resultat på IQ-test, är att IQ är genetiskt bestämd.

Det finns olika IQ-tester. Det finns sådana som är kulturbundna och sådana som är "Culture Faire".

Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Jag har också hört något sådant och dessutom har jag ett vagt minne av ett experiment där de lyckades sänka folks IQ genom att ständigt påtala hur ointelligenta de var.

Ett annat argument mot IQ tester som jag hört var att det är anpassat för västvärldens medelklass. Själva testet är tydligen konstruerat så att de som har fått en klassisk västerländsk (oavsett världsdel) skolgång skall få höga resultat medan de med liten eller ingen skolgång automatiskt sorteras ut.
Citera
2009-09-07, 12:35
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Kan nog stämma. Vad säger Ess-Lund?

Jo, ganska självklart att det finns ett statistiskt samband och att det enbart gäller på ena hållet. Personer som misstolkar är nog främst de som är sura på IQ-begreppet öht (kanske pga att de misstolkat det redan från början). Om många A = B så betyder inte det att alla B = A
Citera
2009-09-07, 12:41
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Nu när du nämner tidningen så har jag för mig att det var en artikel som handlade om IQ och jobb, kan ha varit en 3-4 nummer sedan. Du råkar inte ha kvar äldre nummer?

Fullt möjligt, kommer inte ihåg att jag läst just den artikeln, men ska försöka komma ihåg att titta efter. Brukar bli trött på tidningen när sidan med "ordvitsar" dyker upp och jag tappar all respekt för medlemmarna haha
Citera
2009-09-07, 18:39
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fazel
Fel. Du svamlar och tycker mycket, men vet inte vad du pratar om.

1. Hög IQ korrelerar med bra studieresultat.
2. Den som har bra studieresultat söker sig ofta vidare till högstatusutbildningar.
3. Det leder till att den generella IQ-nivån på krävande högstatusutbildningar är högre än den genomsnittliga nivån.

Och det är precis vad statistiken också visar. Människor på intellektuellt krävande utbildningar (läkare, matematiker, ingenjörer) har en högre genomsnittlig IQ-nivå. Enkelt som bajs. Sedan kan man tvista om hurvida IQ är ett bra begrepp eller inte, men det är en helt annan diskussion.

Svårare än så är det inte. Förstår man inte det så har man helt enkelt för lågt IQ för att ta till sig informationen.
Citera
2010-03-03, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synergy
Jag slutade tro på IQ-tester i mellanstadiet. Varför har ni andra inte slutat?

Om man är lat och inte orkar skaffa en akademisk utbildning så innebär det alltså att man per automatik har en lägre IQ?

Skulle man palla skaffa, låt oss säga, 30 poäng; hur hög IQ har man då? Eller kommer man försent till tentorna eller skiter i att plugga, hur låg IQ har man då?

Typ: "Ja han därborta kör truck" ----> 93 IQ, "Han som håller i kartan är förman" -----> 98 IQ.

...enbart för att någon tjusig professor på något fint universitet gjort en statistisk studie?

En vaktmästare på samhällets botten kan vara smart. Men rent statusmässigt och enligt andras fördomar är han väl en idiot.

IQ handlar ju om intellektuellt kapacitet. Det finns studier som påvisar samband mellan IQ och yrke. Om det finns ett samband mellan intellektuell kapacitet och yrkesval är det väl inte så märkligt? Har man extremt hög intellektuell kapacitet blir man i regel understimulerad av att t.ex. arbeta som vaktmästare, man mår bättre av att t.ex. arbeta som professor då man får gotta sig i invecklade resonemang. Men det innebär inte att en vaktmästare inte kan ha hög IQ, men sannolikheten är låg. Med det inte sagt att han är korkad och har en IQ på 60, utan sannolikt är han/hon normal- eller lågbegåvad.
Senast redigerad av Wildis 2010-03-03 kl. 12:49.
Citera
2010-03-03, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryggsack
Generellt sett bör det ju naturligtvis vara så att en grupp med högutbildade personer har högre genomsnittlig intelligens än en grupp med lågutbildade personer. Däremot är jag ganska övertygad om att det för de allra flesta framförallt är egna val i livet och omständigheterna man lever i (och inte intelligensen) som avgör vilket yrke man skaffar sig. Har man högutbildade föräldrar är chansen att man själv utbildar sig stor, skaffar man barn när man är 20 kanske man prioriterar jobb framför studier, blir man mobbad i skolan kanske man skolkar mycket och får skitbetyg osv. Det finns en liten grupp människor som är riktigt intelligenta och dessa dras förmodligen till högre utbildning likväl som det finns en liten grupp som helt enkelt har för låg intelligens för att klara något annat än ett jobb som inte kräver mer än att man kan tvätta golv och torka av bord. Det är framförallt extremfallen ovan som drar upp/ner statistiken. Jag tror att majoriteten av alla människor lika gärna skulle kunna vara lagerarbetare eller taxichaufförer som ekonomer eller lärare. Att man jobbar med det ena eller det andra säger oftast (men inte alltid) mer om ens livsval och ambitioner än ens intelligens. En ingenjörsstudent som klarar fysiktentan på 5:e försöket skulle jag inte direkt se som någon Einstein medan en utländsk städare som bott i Sverige i ett halvår och redan pratar bra svenska förmodligen är riktigt intelligent.

Du blandar ihop några äpplen och päron, men har rätt i att våras livval till stor del beror på socialt arv och på om det arvet samstämmer med skolans krav och förväntningar. Dvs akademikerbarn lyckas ofta bättre i skolan ön andra barn då de växer upp i en kontext som överensstämmer med skolans krav och förväntningar, och får högre betyg och kommer lättare in på högre utbildningar. Och ett barn/en ungdom med bara arbetare i släkten och aldrig sett ett universitet kanske inte ens kan föreställa sig vad yrket "forskare" innebär, då är det lättare att av bara farten gå fordonstekniska programmet och bli bilmekaniker. På så sätt utvecklas inte heller dessa barns IQ. Vill man ha intelligenta barn ska man som förälder stimulera dem ifrån start, annars är "risken" stor att de blir låg- eller medelbegåvade.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in