2009-09-05, 19:15
  #13
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Det säger sig självt att intelligens är slumpmässigt fördelad bland yrkeskategorierna. Det existerar inte ett yrke där man gör saker som inte vem som helst med en IQ över 100 skulle kunna lära sig.
Det säger sig självt att du återigen uttalar dig vansinnigt självsäkert om något du inte har en aning om. Med högsta sannolikhet är intelligensen rätt hög bland Fuglesang och hans kamrater i astronautteamet. Med högsta sannolikhet är deras genomsnittliga nivå högre än snittet hos valfri lagerarbetare. Det inser du säkerligen själv, och därmed inser du det felaktiga i ditt kategoriska uttalande.

Citat:
Ursprungligen postat av Synergy
En vaktmästare på samhällets botten kan vara smart. Men rent statusmässigt och enligt andras fördomar är han väl en idiot.
Du missförstår fullständigt. Ingen har hävdat att en vaktmästare inte kan vara smart. Det finns sannolikt massvis med smarta vaktmästare. Men andelen smarta bland professorer är med största sannolik större, det tror jag du inser.
Citera
2009-09-05, 21:02
  #14
Medlem
En lite fråga bara: Hur skulle du få en aning om vad jag har en aning om? goE- = ignore.

Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Det säger sig självt att du återigen uttalar dig vansinnigt självsäkert om något du inte har en aning om. Med högsta sannolikhet är intelligensen rätt hög bland Fuglesang och hans kamrater i astronautteamet. Med högsta sannolikhet är deras genomsnittliga nivå högre än snittet hos valfri lagerarbetare. Det inser du säkerligen själv, och därmed inser du det felaktiga i ditt kategoriska uttalande.


Du missförstår fullständigt. Ingen har hävdat att en vaktmästare inte kan vara smart. Det finns sannolikt massvis med smarta vaktmästare. Men andelen smarta bland professorer är med största sannolik större, det tror jag du inser.
Citera
2009-09-05, 21:06
  #15
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
En lite fråga bara: Hur skulle du få en aning om vad jag har en aning om? goE- = ignore.
Åh, helt enkelt genom att läsa dina uttalanden här i forumet. Men dessvärre missar du väl mitt svar. Synd, du är klart underhållande.


Puss
Citera
2009-09-05, 22:48
  #16
Medlem
Synergys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Det säger sig självt att du återigen uttalar dig vansinnigt självsäkert om något du inte har en aning om. Med högsta sannolikhet är intelligensen rätt hög bland Fuglesang och hans kamrater i astronautteamet. Med högsta sannolikhet är deras genomsnittliga nivå högre än snittet hos valfri lagerarbetare. Det inser du säkerligen själv, och därmed inser du det felaktiga i ditt kategoriska uttalande.


Du missförstår fullständigt. Ingen har hävdat att en vaktmästare inte kan vara smart. Det finns sannolikt massvis med smarta vaktmästare. Men andelen smarta bland professorer är med största sannolik större, det tror jag du inser.

Japp, men jag hatar när folk dömer folks intelligens, personligheter och vad de har att komma med pga deras yrkesval.
Citera
2009-09-05, 23:42
  #17
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synergy
Japp, men jag hatar när folk dömer folks intelligens, personligheter och vad de har att komma med pga deras yrkesval.

Men det är ännu värre när folk ska ha mindrevärdeskomplex och bli arga för ingenting. Som om en fattig skulle säga "tro inte att jag är sämre för att jag inte har pengar" om man säger 500-lapp.

Det faller sig rätt logiskt att folk med iq över snittet är överrepresenterade bland yrken som kräver en lång och främst naturvetenskaplig utbildning.
Citera
2009-09-06, 00:33
  #18
Medlem
Generellt sett bör det ju naturligtvis vara så att en grupp med högutbildade personer har högre genomsnittlig intelligens än en grupp med lågutbildade personer. Däremot är jag ganska övertygad om att det för de allra flesta framförallt är egna val i livet och omständigheterna man lever i (och inte intelligensen) som avgör vilket yrke man skaffar sig. Har man högutbildade föräldrar är chansen att man själv utbildar sig stor, skaffar man barn när man är 20 kanske man prioriterar jobb framför studier, blir man mobbad i skolan kanske man skolkar mycket och får skitbetyg osv. Det finns en liten grupp människor som är riktigt intelligenta och dessa dras förmodligen till högre utbildning likväl som det finns en liten grupp som helt enkelt har för låg intelligens för att klara något annat än ett jobb som inte kräver mer än att man kan tvätta golv och torka av bord. Det är framförallt extremfallen ovan som drar upp/ner statistiken. Jag tror att majoriteten av alla människor lika gärna skulle kunna vara lagerarbetare eller taxichaufförer som ekonomer eller lärare. Att man jobbar med det ena eller det andra säger oftast (men inte alltid) mer om ens livsval och ambitioner än ens intelligens. En ingenjörsstudent som klarar fysiktentan på 5:e försöket skulle jag inte direkt se som någon Einstein medan en utländsk städare som bott i Sverige i ett halvår och redan pratar bra svenska förmodligen är riktigt intelligent.
Citera
2009-09-06, 01:23
  #19
Medlem
Men vi säger så här då, kolla vad medlemmarna i IQ-föreningarna har för jobb. Är det tillräckligt intressant så är det ju bara att kontakta Mensa och ta upp frågan med dem. Det finns andra än Mensa också, där man har ännu högre IQ. Här är en lista: http://en.wikipedia.org/wiki/High_IQ_society. Det verkar som den enda tillfredsställande lösningen. Jag kan meddela på en gång att hela ledningen för ISPE är Ph.D.
Citera
2009-09-06, 09:47
  #20
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Men vi säger så här då, kolla vad medlemmarna i IQ-föreningarna har för jobb. Är det tillräckligt intressant så är det ju bara att kontakta Mensa och ta upp frågan med dem. Det finns andra än Mensa också, där man har ännu högre IQ. Här är en lista: http://en.wikipedia.org/wiki/High_IQ_society. Det verkar som den enda tillfredsställande lösningen. Jag kan meddela på en gång att hela ledningen för ISPE är Ph.D.

Man kan titta på det här också:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bell_Curve

http://www.aei.org/docLib/20040302_book443.pdf

http://bayimg.com/image/gadonaacl.jpg

Alltså korrelerar IQ rätt bra med längre studier, troligheten att man tar B.A. samt inkomst.
Citera
2009-09-06, 11:47
  #21
Medlem
Länkarna från timpakay har att göra med faktorer kring sysselsättning. Utbildning och inkomst bla. Inte yrken konkret. Inget fel, det är intressant ändå. Knappast att betrakta som någon absolut sanning dock.

Har läst några böcker om IQ. Det enda som är säkert om IQ är att det har blivit ett kontroversiellt begrepp. På 20-talet kanske man trodde på det rakt av, liksom att svarta var mindre intelligenta än vita osv. Det finns ju uppenbarligen vissa som fortfarande är "troende", och jag tycks kunna skymta något slags nytta med projektet, men de som är mest vänligt inställda verkar vara de som känner sig gynnade av det på något sätt. Här kan man gissa att TS vill göra det lätt för sig i sina analyser och legitimera antagandet att "folk med högstatusyrken har hög IQ". Tänk vad lätt livet hade varit, om vi levde i en teoretiskt skön värld. Men nu gör vi inte det.

Människor är individer. Den person jag skulle gissa var intelligentast av alla jag någonsin lärt känna jobbar som tidningsbud. Jag har även sett flera riktiga stolpskott på institutioner där jag har pluggat på SU. Grejen är att även om du har extremt hög IQ så måste du göra din grej, även om den är lågstatus. Tror att en tillräckligt högintelligent person har ett större behov av att göra saker som han tycker är roliga och rätt för honom. IQ har mycket att göra med personlig utveckling. Då är det inte så säkert att man blir läkare.

Som sagt, för att bli läkare kan det säkerligen inte krävas mer än 100 i IQ. Det är bra att folk vill bli läkare, oavsett om de har 115 eller 135 (som mindre än 2% av befolkningen). Jag kan tänka mig att folk som blir läkare har några extra poäng än det som krävs för att klara det, för att komma på idén. Längre än så kan jag inte sträcka mig, så jag ser fortfarande inte hur IQ kan göras yrkesrelaterad.
Citera
2009-09-06, 12:05
  #22
Medlem
Sedan får man inte glömma att någon med titeln PhD troligen är mer benägen att själv söka upp exempelvis Mensa än någon med titeln lokalvårdare. För att sådana här undersökningar ska vara helt rättvisande bör man slumpmässigt välja ut folk ur alla yrkesgrupper och "tvinga" dessa att delta i IQ-test.

Visserligen tror jag nog att professorer generellt sett har högre IQ än städare, men det jag försökte få fram i mitt förra inlägg var att de allra flesta har intelligens nog för att klara av de flesta yrkena. Låt säga att 5% av befolkningen har för låg IQ för att klara av ett yrke som kräver ens en yrkesinriktad gymnasieutbildning. 5% har riktigt hög intelligens och dras förmodligen till hög utbildning, lyckas med den och lockas att utbilda sig vidare till exempelvis doktorsgrad. Övriga 90% ligger någonstans i mitten och kan lika gärna stå i kassan på ICA, bygga hus, vara sjuksköterskor eller ingenjörer rent intelligensmässigt. (OBS påhittade siffror, naturligtvis finns det spridning i intelligens bland folket som ligger i mitten).
Citera
2009-09-06, 12:23
  #23
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Länkarna från timpakay har att göra med faktorer kring sysselsättning. Utbildning och inkomst bla. Inte yrken konkret. Inget fel, det är intressant ändå. Knappast att betrakta som någon absolut sanning dock.

Har läst några böcker om IQ. Det enda som är säkert om IQ är att det har blivit ett kontroversiellt begrepp. På 20-talet kanske man trodde på det rakt av, liksom att svarta var mindre intelligenta än vita osv. Det finns ju uppenbarligen vissa som fortfarande är "troende", och jag tycks kunna skymta något slags nytta med projektet, men de som är mest vänligt inställda verkar vara de som känner sig gynnade av det på något sätt. Här kan man gissa att TS vill göra det lätt för sig i sina analyser och legitimera antagandet att "folk med högstatusyrken har hög IQ". Tänk vad lätt livet hade varit, om vi levde i en teoretiskt skön värld. Men nu gör vi inte det.

Människor är individer. Den person jag skulle gissa var intelligentast av alla jag någonsin lärt känna jobbar som tidningsbud. Jag har även sett flera riktiga stolpskott på institutioner där jag har pluggat på SU. Grejen är att även om du har extremt hög IQ så måste du göra din grej, även om den är lågstatus. Tror att en tillräckligt högintelligent person har ett större behov av att göra saker som han tycker är roliga och rätt för honom. IQ har mycket att göra med personlig utveckling. Då är det inte så säkert att man blir läkare.

Som sagt, för att bli läkare kan det säkerligen inte krävas mer än 100 i IQ. Det är bra att folk vill bli läkare, oavsett om de har 115 eller 135 (som mindre än 2% av befolkningen). Jag kan tänka mig att folk som blir läkare har några extra poäng än det som krävs för att klara det, för att komma på idén. Längre än så kan jag inte sträcka mig, så jag ser fortfarande inte hur IQ kan göras yrkesrelaterad.

Det jag försöker få fram är det omvända av det fetstilade. Inte att folk med högstatusyrke har högre IQ utan att personer med högre IQ oftast dras mot högre utbildning dvs. högstatusyrken. Har för mig att det diskuterades i en annan tråd och folk missuppfattade det hela rätt mycket. Rika har också högre IQ än snittet, men det beror inte på att dom är rika utan att folk med högre IQ oftast har en högre inkomst. Misstolkar man kedjan av samband så blir det hela mycket fel.
Citera
2009-09-06, 12:36
  #24
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryggsack
Sedan får man inte glömma att någon med titeln PhD troligen är mer benägen att själv söka upp exempelvis Mensa än någon med titeln lokalvårdare.

Det är inte min erfarenhet vid läsning av medlemstidningen samt med tanke på att de professorer och doktorer jag jobbar med tycker det räcker med att vara just professorer och doktorer och att Mensa inte är så intressant. Lokalvårdare med hög IQ kan nog vara mer intresserad då eftersom han inte får tillfälle att visa sin IQ i dagliga jobbet på samma sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in