Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-01, 13:45
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennekebab
Jag är tveksam där, blir rinnigt o jävligt väl?. Testa att göra tacos på blandfärs eller fläskfärs så förstår du.

Rinnigt är ju bara bra. Problemet kommer om man har ett skitbröd som inte klarar av att ta emot köttsafterna. Mer fett gör otroligt mycket för smak, konsistens och saftighet. Jag säger minst 20%, gärna upp mot 30!
Citera
2012-06-01, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
Rinnigt är ju bara bra. Problemet kommer om man har ett skitbröd som inte klarar av att ta emot köttsafterna. Mer fett gör otroligt mycket för smak, konsistens och saftighet. Jag säger minst 20%, gärna upp mot 30!

Är du säker på att du vet vad du pratar om nu, verkar vara jävligt ovanligt med nötfärs med över 20 fetthalt. Var handlar du den?

Eller pratar du blandfärs alt fläskfärs nu?
Citera
2012-06-01, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennekebab
Är du säker på att du vet vad du pratar om nu, verkar vara jävligt ovanligt med nötfärs med över 20 fetthalt. Var handlar du den?

Eller pratar du blandfärs alt fläskfärs nu?
Man kan mala egen färs, ultimata sägs vara högrev+ryggbiff, kommer dock inte ihåg delarna. Men receptet på den färsen finnes på hamburgare.org.

Har ej kommit mig för att testa, än.
Citera
2012-06-01, 22:44
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malkinson
Man kan mala egen färs, ultimata sägs vara högrev+ryggbiff, kommer dock inte ihåg delarna. Men receptet på den färsen finnes på hamburgare.org.

Har ej kommit mig för att testa, än.

Precis, mal färsen själv. 50 / 50 högrev / short ribs så får du en ordentligt fet burgare
Citera
2012-06-02, 20:20
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
Precis, mal färsen själv. 50 / 50 högrev / short ribs så får du en ordentligt fet burgare
Nu ligger denna tråden under "Restauranger och matställen" så varför skulle man mala färsen själv?
Jag tror att personalen på t ex Max skulle bli förvånade om man kom med sin egen nymalda färs, dessutom utan potatismjöl, ägg och andra tillsatser skulle förvåna dem lite till.

Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Om han sagt 3%-ig mjölk vad hade han menat då tror du?
Förvisso men min poäng var att svaret var off-topic se ovan.
Det är dessutom aldrig fel att specificera vilken enhet man pratar om för att undvika missförstånd.

För den som inte går ut och äter på restauranger och matställen finns en det bättre trådar under "Matlagning, metoder och redskap".
https://www.flashback.org/f79
Citera
2012-06-02, 20:42
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.K.W
Bureburgare på X:et (Krysset) i Skellefteå
En Maxburgare med gurkmajonäs med andra ord..
Senast redigerad av Dirty. 2012-06-02 kl. 20:48.
Citera
2012-06-14, 05:13
Medlem
NorthSNKRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
En Maxburgare med gurkmajonäs med andra ord..

Det unika med Krysset är att det blir en alldeles speciell god grillsmak just på Kryssetgrillen och bara där. Tror fan att det är nåt speciellt med dressingen/gurkmajonnäsen också...

Visst finns samma burgare och samma innehåll även på Max ca 1 km därifrån, men där smakar det inte alls lika bra.
Även det skulle duga i krig.
Citera
2012-06-14, 05:28
Medlem
NorthSNKRs avatar
När det handlar om den klassiska och många gånger lite sunkiga burgaren som i lite varierat utförande går att köpa i varenda grillkiosk inom rikets gränser, så har jag ännu aldrig tryckt en godare burgare än de som svängs ihop på Krysset i Skellefteå.

Då har jag ändå smaskat på en hel del mellan Piteå i norr och Malmö i söder...

Grillsmaken. Friskheten i dressingen. Brödets rostning. Den fucking-jävla helheten.

Direkt jag får den i näven så kan jag inte lägga band på mig och måste hastighetskäka den på ca 2 min... även fast jag skulle vilja sansa mig och njuta betydligt längre så går det bara inte att låta bli att hugga in på burgarjäkeln som en utsvulten rottweiler.

Jag kan äta "riktiga" burgare på div. restauranger och vara riktigt nöjd, men jag längtar ändå tillbaka till Krysset nästa gång det ska vankas grillad köttskiva mellan bröd

Skulle nästan inte förvåna mig om de blandar ner nåt beroendejox i dressingen
Senast redigerad av NorthSNKR 2012-06-14 kl. 05:33.
Citera
2012-06-14, 14:09
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Det unika med Krysset är att det blir en alldeles speciell god grillsmak just på Kryssetgrillen och bara där. Tror fan att det är nåt speciellt med dressingen/gurkmajonnäsen också...

Visst finns samma burgare och samma innehåll även på Max ca 1 km därifrån, men där smakar det inte alls lika bra.
Även det skulle duga i krig.
Att säga att Krysset smakar bättre än Max är som att säga att Max A smakar bättre än Max B.
Citera
2012-06-14, 14:34
Medlem
LinLins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR

Likadant på Burger Corner i Västerås; deras dubbelburgare is to die for.
Citera
2012-06-14, 14:59
Medlem
SevMs avatar
Frasses i Umeå, var nått köpcenter nära. Mycket godare än andra frasses !

Stor läsk också!
Citera
2012-06-16, 02:40
Medlem
.Mortimer.s avatar
I sthlmsområdet är det nog fortfarande texas burger på hantverkargatan som jag håller högst på listan, tätt följt av TGIF's vid östermalmstorg, man blir alltid nöjd och mätt där. Trodde jag skulle få en chans att byta ut topplaceringen mot Flippin' Burger efter att ha läst många positiva recensioner och hört löjligt mycket gott ifrån folk som ätit där men efter att ha besökt stället under gårdagskvällen så kan jag bara säga att besvikelsen överträffar förväntningarna. Det var långt ifrån den smakupplevelse jag hade förväntat mig för prislappen. Det var fortfarande en helt ok burgare men den har inget som motiverar en högre prislapp för endast burgaren än vad man får en hel meny för på texas/tgif's. Detta i kombination med brist på tillbehör till burgaren/pommesen samt pommes som smakade ganska unket (misstänker att frityroljan kan vara boven i dramat) drog ner betyget ordentligt, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in