Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-03-19, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Faktum är att jag aldrig lyckats med mina hemmagjorda. Har du några uppslag?

Så här gör jag: Maler köttet själv av finare nöt. Tillsätter salt och grovmalen peppar. Formar burgarna mellan två tallriksbottnar. Steker på grillpanna. De blir bra men lite väl kompakta och båtformade.

~Paul~
Jag gör såhär för att få dem riktigt goda; det blir inte nyttigt, men gott:

nötfärs
salt
svartpeppar
vitpeppar
gul lök (kan undvaras)
vitlök (kan undvaras)
ost

Se till att färsen är rumstempererad, krydda upp den med salt och peppar, stek ett smakprov. Hacka om du vill gul lök och vitlök, och stek löken tills den är alldeles mjuk. Blanda löken och matfettet med färsen. Om du inte vill ha lök så bryn bara några matskedar smör och blanda ned i färsen. Nötfärs är så torr att den behöver lite extra fett.

Nu kan man göra på två sätt: antingen en hamburgare späckad med ost (genomstekt) eller en helt vanlig. Den vanliga slängs bara ner i en het panna med massor av fett och steks någon minut på varje sida. Ös den även med matfettet under tiden. Vill du ha hamburgaren rosa i mitten men ändå smält ost så vänder du den efter en halv minut, lägger på några skivor ost och kör sedan in den under ett hett grillelement när du stekt den en minut till.

Vill du ha ost inuti burgaren formar du hamburgare och fyller med lämplig ost i mitten - feta, cheddar, brie eller till och med gorgonzola om du så vill. Stek återigen bara någon minut på varje sida och kör sedan in hamburgarna i ugnen på 75 grader tills de är genomstekta och osten smält.

Man kan även stoppa annat i hamburgaren - hackad saltgurka är väldigt gott, tycker jag. En klick stark senap eller några droppar liquid smoke utblandat i en klick barbecuesås i smeten är gott om man vill ha det.

EDIT: Se till att göra en fördjupning med tummen i burgaren innan du steker den, det gör att den inte drar ihop sig och blir så tjock.
Citera
2007-03-19, 01:47
Medlem
Texas burger company i kungshallen vid hötorget i sthlm. Helt oslagbart.

Var där idag och åt en "bacon blue", rikligt med smält ädelost, mumma! Klassikern bacon cheese funkar ju också
Citera
2007-03-19, 09:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Jag gör såhär för att få dem riktigt goda; det blir inte nyttigt, men gott:

OK, skall också testas. Tack för receptet.

~Paul~
Citera
2007-03-20, 22:43
Awaiting Email Confirmation
Friday's i Stockholm har bra hamburgare.
Det är väl inte Sveriges bästa burgare, men bra är de.

En del av hamburgermenyn:

World Famous Friday´s Burger
Hamburgare med smält cheddarost och krispiga baconskivor.

World Famous Mushroom Onion Swiss Burger
Hamburgare med smörstekta champinjoner, karameliserad lök, smält ost och majonnäs.

World Famous Barbeque Burger
Hamburgare med smält cheddarost grillade tunna lökringar och friday´s barbecuesås.

World Famous Cheeseburger
Klassikern med smält cheddarost.

Jack Daniel´s Burger
Hamburgare täckt med Jack Daniel´s Glaze, toppad med grillade tunna lökringar och smält cheddar ost.

På sommaren brukar de även utöka menyn. Kan passa på att tipsa om deras gudomligt goda sandwiches. Synd bara att det alltid hänger en massa drägg där.
Citera
2007-03-20, 23:58
Medlem
TrhYs avatar
Har oerhört svårt att förstå hysterin med Frasses burgare.
Vad är det som är så speciellt med dem?
Citera
2007-03-21, 00:20
Medlem
LostSouls avatar
fanns/finns en liten grill vid zinkensdamm som levererade fina burgare. Likaså den grillen som ligger vid rondellen, hehe, i Hofors. Annars är o learys och burger king helt okej.
Citera
2007-03-21, 01:54
Medlem
Guldfickans avatar
Håller med om att Fiday's burgare är goda. Jag tycker dock att de kunde hålla lite jämnare kvalitet. Bästa burgarna hittar man i Åre!
Citera
2007-03-21, 09:02
Medlem
Big King XXL på Burger King samt kycklingburgaren de hade förut.
Citera
2007-03-21, 09:08
Medlem
korvgobbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibanalyst
Big King XXL på Burger King samt kycklingburgaren de hade förut.

Ja får ändå ge dig lite medhåll....för att BK´s burgar i mina ögon är väldigt goda. Dock kommer de bästa burgarna frå Ove´s i Sävedalen, Hawaiiburgaren och Värstingburgaren
Citera
2007-03-21, 11:00
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av TrhY
Har oerhört svårt att förstå hysterin med Frasses burgare.
Vad är det som är så speciellt med dem?
Burgarna är inte särskilt märkvärda, men stripsen och kryddorna till de är underbara.

Citat:
Ursprungligen postat av LostSoul
fanns/finns en liten grill vid zinkensdamm som levererade fina burgare. Likaså den grillen som ligger vid rondellen, hehe, i Hofors. Annars är o learys och burger king helt okej.
Den lilla grillen vid Zinkensdamm IP finns fortfarande kvar, men maten den är ju katastrofal.
Citera
2007-03-21, 11:20
Medlem
Agent|Os avatar
Den godaste hamburgaren...

...avnjuter man på Texas Longhorn på Humlegårdsgatan!
Citera
2007-03-21, 12:33
Medlem
TrhYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dk2
Burgarna är inte särskilt märkvärda, men stripsen och kryddorna till de är underbara.

Ok, fast topic är "Sveriges godaste hamburgare?" och halva Lappland lobbar för halvkokta sulor från Frasses?

Tror mer det handlar om lokalpatriotism. För en gångs skull finns det något som har ursprung i Norra Sverige och då måste man bara rycka ut till försvar oavsett smak och kvalité.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in