2007-03-19, 01:37
Citat:
Jag gör såhär för att få dem riktigt goda; det blir inte nyttigt, men gott:
Ursprungligen postat av dePaul
Faktum är att jag aldrig lyckats med mina hemmagjorda. Har du några uppslag?
Så här gör jag: Maler köttet själv av finare nöt. Tillsätter salt och grovmalen peppar. Formar burgarna mellan två tallriksbottnar. Steker på grillpanna. De blir bra men lite väl kompakta och båtformade.
~Paul~
Så här gör jag: Maler köttet själv av finare nöt. Tillsätter salt och grovmalen peppar. Formar burgarna mellan två tallriksbottnar. Steker på grillpanna. De blir bra men lite väl kompakta och båtformade.
~Paul~
nötfärs
salt
svartpeppar
vitpeppar
gul lök (kan undvaras)
vitlök (kan undvaras)
ost
Se till att färsen är rumstempererad, krydda upp den med salt och peppar, stek ett smakprov. Hacka om du vill gul lök och vitlök, och stek löken tills den är alldeles mjuk. Blanda löken och matfettet med färsen. Om du inte vill ha lök så bryn bara några matskedar smör och blanda ned i färsen. Nötfärs är så torr att den behöver lite extra fett.
Nu kan man göra på två sätt: antingen en hamburgare späckad med ost (genomstekt) eller en helt vanlig. Den vanliga slängs bara ner i en het panna med massor av fett och steks någon minut på varje sida. Ös den även med matfettet under tiden. Vill du ha hamburgaren rosa i mitten men ändå smält ost så vänder du den efter en halv minut, lägger på några skivor ost och kör sedan in den under ett hett grillelement när du stekt den en minut till.
Vill du ha ost inuti burgaren formar du hamburgare och fyller med lämplig ost i mitten - feta, cheddar, brie eller till och med gorgonzola om du så vill. Stek återigen bara någon minut på varje sida och kör sedan in hamburgarna i ugnen på 75 grader tills de är genomstekta och osten smält.
Man kan även stoppa annat i hamburgaren - hackad saltgurka är väldigt gott, tycker jag. En klick stark senap eller några droppar liquid smoke utblandat i en klick barbecuesås i smeten är gott om man vill ha det.
EDIT: Se till att göra en fördjupning med tummen i burgaren innan du steker den, det gör att den inte drar ihop sig och blir så tjock.