Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Tips till alla som vill undvika galnako-sjukan:
Förberedelse, diska en bunke(den under sängen som du haft popcorn i), köp en trägaffel(du har fått en av din mamma om du orkar leta lite).
Moment 1:häll ströbröd i bunken, salta, krydda(tex kryddpeppar, vitlök, hackad lök/lökpulver), häll i lite mjölk, låt svälla.
Moment 2:knäck ett ägg, släng ner köttfärsen, rör ihop, bearbeta med trägaffeln tills färsen blir sammanhållande och släpper från bunken, sluta genast.
Moment 3: häll smör i stekpannan, blöt händerna, forma burgare (inte för tjocka), stek ät, frys in för micring senare.
Från färs till första färdiga burgaren ca 15-20 min.
När man ändå svinar ner köket kan man lika gärna göra ett berg man fryser in. Fryser man dom inte äter man inget annat än hamburgare tills dom tar slut, dvs senare på kvällen eller nästa dag till frukost.
Visst går det att tillverka hemgjorda burgare, mitt tillägg till ditt recept är att man ska ha en väldigt finmald färs för bästa resultat.
Själv brukar jag mala kött till burgare två gånger genom kvarnen.
Sedan att använda djupfrysta godingar från SCAN är ett enkelt sätt att bli mätt när latheten faller in.
Hamburgare och någon enstaka fiskgratäng är den färdigmat eller nästan färdig som jag nyttjar.
I övrigt är det bara hemlagat som gäller.