11:ans grill i Östersund gör dom överlägset godaste burgarna i Sverige! Nu har jag givetvis inte ätit på ALLA gutukök, men det har blivit en HEL DEL ställen under mina 8 år som musiker...
Fan, nu fick jag ångest över vikten och mina kolesterolvärden...
Jag tycker allvarligt talat om Mcdonalds. Fast dom godaste är hemmagrillade specialburgare från Scan, jävligt speciell smak vette fan vad dom kallas för men dom säljer dom fan inte i butik.
MacJack i Uppsala. Ligger mitt emot en Mc****** rest... korsningen råbyleden/vattholamavägen. Man kan få en massa smaskens på burgarna där, aioli, bearniesås, kaviar o en massa annat. tillagade med kärlek!!!
Den burgare som kommer närmast köttfärs är väl, av smak ock konsistens att döma, McD. Max, Clock(finns dom ?), Sibylla och sån skit är ju bara nermald brosk, "köttet" är genomskinligt smakar as.
Annars går det ju utmärkt att göra dom själv, blanda köttfärs med ägg, mjölk och ströbrod salta och krydda (rikligt med kryddpeppar är en höjdare). sen steker man inte för länge så dom blir hårda tycker jag, ost, dressing, tomat, lök osv lägger man på efter behag, piskar vilken köpt burgare som helst med flera ljusår. Köttkvaliten är oerhört viktig, det är därför man försöker gömma "köttet" bland en massa tillbehör.
Orkar inte läsa igenom 11 sidor just nu, så om någon har svarat samma som mig ber jag om ursäkt.
Förut kunde man köpa _riktigt_ goda burgare hos korvgrillen på Fristadstorget i Eskilstuna ("Runda Grillen" eller "Fristadsgrillen"), men de har bytt levarantör nu och håller inte riktigt måttet längre.
Annars har Corner (lokal sörmländsk kedja) riktigt goda burgare, de är gjorda på blandfärs, så de smakar lite annorlunda än på andra ställen. De har dessutom en riktigt god dipsås/dressing, som är så omtyckt att den går att köpa med hem i små plastburkar.
När det gäller de stora kedjorna tycker jag att Max står i en klass för sig, även BK gör goda burgare, men når kanske inte riktigt ända fram i den striden. McDonald's har oftast helt ok burgare tycker jag, men här i Eskilstuna är de nästan oätliga, eftersom personalen av någon anledning kryddar dem med enorma mängder salt.
Seriöst, vad är det som är så gott med mammas? har käkat där ett par ggr, testat lite olika, men tycker inte att dom smakar något speciellt..
Den absolu godaste burgaren jag någonsin smakat är "Skeneburgare" på en grill i skene utanför borås, på väg mot varberg, är sugen på att åka hela vägen från sthlm för att käka den burgaren igen. Svampsruvning och smörstekt persilja, onyttigt och jättegott.
PÅ highlanders i jakobsberg har dom en burkare med vitlök, nästan i klass med skene!