2009-09-03, 23:57
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Varför det? Jag har ju tvärtom en insikt i hur arbetet bakom kulisserna går till. Redan på den tiden så klagade jag mycket på att de flesta moderatorer bara verkade vilja ha titeln under sitt användarnamn, men inte hade något intresse av att försvara beslut i Flashback eller diskutera dem i Outlaw. Det är möjligt att det ser annorlunda ut i Outlaw nu (det vet jag ju inte), men fortfarande så är det bara en mycket liten grupp moderatorer som är aktiva och skriver i Flashback.

På den tiden gick det fort att tillsätta moderatorer, och de hade dessutom tillgång till IP-adresser och liknande (och under den första tiden så kunde moderatorer dela ut varningar utan omröstningar), så att det skulle vara svårare att hitta lämpliga moderatorer när de har färre befogenheter och mindre tillgång till känslig information finner jag extremt förbryllande.
Låt mig då informera dig om att mycket har ändrats sedan dess, och i mina ögon till det bättre. Att själv få dela ut varning eller att alla har tillgång har ju visat sig riktigt lyckat eller hur

Vidare så har jag svårt att köpa din historia speciellt eftersom du helt uppenbart verkar ha missat det som tar mest tid som moderator, men men... Det är en helt annan historia.

/Micke
Citera
2009-09-03, 23:57
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Om det stämmer så är en majoritet av moderatorskollegiet idioter.

Om vi har två gäng, ett gäng serber och ett gäng bosnier, som har bråkat i några generationer, och man vill ha någon som kan medla mellan grupperna, vad är då bäst: att välja ut en av ledarna för en av grupperna, eller ta in en opartisk medlare?

Det allra bästa för forumet är att ta in två-tre moderatorer som inte är aktiva debattörer i forumet, som kan rensa upp i träsket.
Det säger sig väl självt? Om en känd pedofil eller en extrem pedofilmotståndare blir moderator och börjar dela ut tillsägelser, vad tror du kommer att hända då?

Är moderatorn pedofil så kommer att antipedofiler att gnälla om att han ger tillsägelser bara till antipedofiler, och vice versa om han är antipedofil. Därför är det bättre att ha moderatorer som inte är aktiva debattörer i dessa frågor.

Jag menar, varför finns det en jävlagstiftning i Sverige?

Är inte M.Skillt både känd nazist och moderator?

Edit: Tydligen inte, men han har väl varit?
Citera
2009-09-04, 00:00
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Om det stämmer så är en majoritet av moderatorskollegiet idioter.

Om vi har två gäng, ett gäng serber och ett gäng bosnier, som har bråkat i några generationer, och man vill ha någon som kan medla mellan grupperna, vad är då bäst: att välja ut en av ledarna för en av grupperna, eller ta in en opartisk medlare?

Det allra bästa för forumet är att ta in två-tre moderatorer som inte är aktiva debattörer i forumet, som kan rensa upp i träsket.
Jag tycker det är bra att du inte är med och bestämmer i sådanfall, ty du verkar inte ha några större problem med att häva ur dig påståenden hit och dit som om de vore fakta trots att du sitter på bristfällande information; sådana kvalitéer uppskattas inte alltför mycket hos en moderator skulle jag tro.

I ditt exempel, som är gravt förenklat och inte egentligen användbart i nuvarande situation, skulle nog en opartisk medlare vara passande. Däremot skulle det ju vara positivt om medlaren faktiskt hade någon aning om vad han gjorde och hade stor kunskap om relationerna mellan de två folken. Att ha en bra känsla för sina forum och känna sina användare är positivt och uppnås nog enklast helt enkelt genom att faktiskt vara aktiv i forumet i fråga.
Citera
2009-09-04, 00:04
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Att ha en bra känsla för sina forum och känna sina användare är positivt och uppnås nog enklast helt enkelt genom att faktiskt vara aktiv i forumet i fråga.
Varför det? Reglerna ändras ju inte för att du är aktiv i forumet. Kan du tolka reglerna så kan du vara moderator. Varför skulle du behöva känna användarna? Vilka de är skall ju på intet sätt påverka hur du modererar; det vore snarare bättre om du inte hade en aning om vilka de var, så att du bara bedömde inläggen efter vad som faktiskt står i dem, inte efter vem som skrivit dem.

Off topic-inlägg är mot reglerna. De skall raderas, och personen som skrivit inlägget skall få en tillsägelse. Oavsett vem han eller hon är. Så. Enkelt. Är. Det.
Citera
2009-09-04, 00:06
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut

Ja, och en mycket bra moderator. Det skulle behövas en Skillt eller tre i P&H.
Citera
2009-09-04, 00:10
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Varför det? Reglerna ändras ju inte för att du är aktiv i forumet. Kan du tolka reglerna så kan du vara moderator. Varför skulle du behöva känna användarna? Vilka de är skall ju på intet sätt påverka hur du modererar; det vore snarare bättre om du inte hade en aning om vilka de var, så att du bara bedömde inläggen efter vad som faktiskt står i dem, inte efter vem som skrivit dem.

Off topic-inlägg är mot reglerna. De skall raderas, och personen som skrivit inlägget skall få en tillsägelse. Oavsett vem han eller hon är. Så. Enkelt. Är. Det.
Off-topic KAN ge en tillsägelse, men behöver inte göra det. Tillsägelser är ett verktyg som ska användas med måtta, vidare så går det alldeles ypperligt att vara aktiv i ett forum och moderera samtidigt.

/Micke
Citera
2009-09-04, 00:10
Bannlyst
Citat:
Det säger sig väl självt? Om en känd pedofil eller en extrem pedofilmotståndare blir moderator och börjar dela ut tillsägelser, vad tror du kommer att hända då?

Är moderatorn pedofil så kommer att antipedofiler att gnälla om att han ger tillsägelser bara till antipedofiler, och vice versa om han är antipedofil. Därför är det bättre att ha moderatorer som inte är aktiva debattörer i dessa frågor.

Jag menar, varför finns det en jävlagstiftning i Sverige?

Inte nödvändigtvis, nej. En moderator skall följa reglerna och varken låta personliga intriger eller gammalt groll påverka beslutanden. Det finns ett flertal exempel som klarat detta galant. Sedan är det ju självfallet en stor kontrast mellan en aktiv "pedofilhatare" och en debattör som argumenterar sakligt men utan personligt agg. Så länge man följer regelboken spelar det ingen roll vilka åsikter man har - förutsatt att alla får komma till tals.
Senast redigerad av c-Helzing 2009-09-04 kl. 00:15.
Citera
2009-09-04, 00:15
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ja, och en mycket bra moderator. Det skulle behövas en Skillt eller tre i P&H.

Så du ser inga motsättningar i att säga att det är bäst att inte ha någon som är insatt som moderator samtidigt som du tycker att en nazist (M.Skillt får förlåta om det är så att den korrekta benämningen egentligen är en annan) gjort ett ypperligt jobb när han modererade? För han modererade väl forum som handlade om just högerextremism?
Citera
2009-09-04, 00:44
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Så du ser inga motsättningar i att säga att det är bäst att inte ha någon som är insatt som moderator samtidigt som du tycker att en nazist (M.Skillt får förlåta om det är så att den korrekta benämningen egentligen är en annan) gjort ett ypperligt jobb när han modererade? För han modererade väl forum som handlade om just högerextremism?
Läs vad jag skrev:
Citat:
Man behöver inte vara debattör i ett forum för att kunna moderera det. Tvärtom så är det snarare lämpligt att moderatorerna i det här fallet håller sig utanför debatten.
Jag har aldrig sagt att det alltid är lämpligt, men i det här fallet, med en så pass infekterad debatt, så tycker jag absolut att det är lämpligt.
Citera
2009-09-04, 00:52
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Man behöver inte vara debattör i ett forum för att kunna moderera det. Tvärtom så är det snarare lämpligt att moderatorerna i det här fallet håller sig utanför debatten.

Utan att ha några som helst kopplingar till TS eller hans övriga åsikter så har han en klar poäng i sitt resonemang.

En moderator i ett så kontroversiellt forum som P&H borde ha en fördel av att stå utanför debatten och på så sätt kunna koncentrera sig på sin huvudsakliga uppgift...att moderera forumet.

P&H skiljer sig lite från t ex juridikforumet där moderatorerna på ett utmärkt sätt går in med rent juridiska inlägg och därmed återför diskussioner som sakligt sett spårat ur. Det finns andra forum med liknande upplägg som juridik.

Lite OT men ändå inte...jag kan inte tänka mig att moderatorerna i relationsforumet avkrävs examen som beteendevetare eller psykoterapeuter?

Det här resonemanget hindrar iofs inte att orkarN har rätt i sak...det är sannolikt inte så lätt att hitta moderatorer till ett forum som P&H.
Citera
2009-09-04, 01:57
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Utan att ha några som helst kopplingar till TS eller hans övriga åsikter så har han en klar poäng i sitt resonemang.

En moderator i ett så kontroversiellt forum som P&H borde ha en fördel av att stå utanför debatten och på så sätt kunna koncentrera sig på sin huvudsakliga uppgift...att moderera forumet.

P&H skiljer sig lite från t ex juridikforumet där moderatorerna på ett utmärkt sätt går in med rent juridiska inlägg och därmed återför diskussioner som sakligt sett spårat ur. Det finns andra forum med liknande upplägg som juridik.

Lite OT men ändå inte...jag kan inte tänka mig att moderatorerna i relationsforumet avkrävs examen som beteendevetare eller psykoterapeuter?

Det här resonemanget hindrar iofs inte att orkarN har rätt i sak...det är sannolikt inte så lätt att hitta moderatorer till ett forum som P&H.

Jag hade gärna gett mig i kast med P&H, men jag antar att om jag inte blivit tillfrågad om att bli moderator efter fyra år och 18 000 inlägg så är väl inte chansen särskilt hög att jag någonsin blir det
Citera
2009-09-04, 02:12
Medlem
langaocbs avatar
Citat:

Som moderatoor i ns-forat gjorde han även några "färgade beslut" (som han fick bakläxa på), peddo-äcklet har ju en poäng.

edit; inga "lögner" om hans organisation
https://www.flashback.org/showpost.php?p=9636977&postcount=2
Senast redigerad av langaocb 2009-09-04 kl. 02:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in