Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-03, 00:00
  #1
Medlem
Hallå alla FBare!

Har läst lite på gamla trådar om penningtvätt men många av inläggen har varit något år gammalt så tänkte skriva ett inlägg om just min situation.

Jag har en familjemedlem som aldrig gillat bank- och räntesystemet och har nästan bokstavligt sparat pengar i en låda under de senaste 15 åren ca. Denna familjemedlem har lyckats spara ihop 250 000kr ca (50 000 av dem är i dollar) och jag försöker nu få in dessa på mitt konto. Notera, dessa var ursprungligen vita och förvärvades inte svart, men en klumpsumma på 250k kan väl fortfarande dra till sig Skatteverket?

Har ingen som helst tidigare fläck hos Skatteverket och inget kriminellt förflutet, jobbar heltid med årslön på 270k.

Skulle uppskatta några säkra och helst inga alltför omständiga metoder (öppna firmor etc offshore) för att genomföra denna insättning. Tack på förhand!
Citera
2009-09-03, 00:05
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Gåvoskatten är väl borttagen?
Sätt in pengarna och säg att du fått dom som en gåva av en avliden/levande släkting som tjänat in dom vitt.
Citera
2009-09-03, 00:12
  #3
Medlem
Det finns ingen risk att de börjar ifrågsätta släktingen som då är vid liv hur denne fått tag i pengarna?
Citera
2009-09-03, 22:52
  #4
Medlem
Ingen som kan bekräfta det eller eventuellt har fler idéer?
Citera
2009-09-04, 21:30
  #5
Medlem
BalleAnkas avatar
SE-Banken har insättningsautomater där du kan sätta in upp till 99 st sedlar utan att behöva prata med någon banktjänsteman.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=947794

Ringer de och frågar i efterhand så får du väl säga som det är (rekommenderas) eller att du sålt t ex ett konstverk eller en båt (rekommenderas inte).
Citera
2009-09-04, 22:08
  #6
Avstängd
-MASON-s avatar
DEt är så jävla svårt nuförtiden att med sådana summor.
Man får kommapånågot jävligt bra, var försiktig bara så ni inte gör bort er.
Citera
2009-09-05, 00:11
  #7
Medlem
Jag har då tyvärr inte SEB, utan har Swedbank.

Det lutar mest åt att jag säger det är en gåva. Men behövs något papper som typ är signerat från min mor att det är en gåva till mig eller räcker det muntligt?
Citera
2009-09-05, 09:04
  #8
Medlem
belowyous avatar
Banken kommer troligtvis fråga dig var pengarna kommer ifrån, varför inte bara säga som det är?
Viktigt är att du inte ger något Svarte-Petter intryck utan ge ett ärligt intryck så ska det nog gå bra.

Kan vara bra om du har namn och personnummer på den du fått pengarna av.

Det händer faktiskt att folk har flera hundra tusen kr i bankfacket och sen ska dom in på kontot, så du är nog inte ensam om det...
Citera
2009-09-05, 12:50
  #9
Medlem
Jag tror nog också det är bäst om jag är helt ärlig för historian är 100% vit. Problemet däremot är att min mor just nu är sjukskriven och vet inte hur de kan hantera det med att hon har stora tillgångar. Kan de gräva så djupt?
Citera
2009-09-05, 15:53
  #10
Avstängd
Öppna flera kontorna på olika banker.( + Ica, Forex etc.) Sen sätter du in (tror det är max 10 000 kr man kan sätta in, innan bankerna börjar ställa massa frågor.) Så håller du på varan vecka / varje månad.

Om du har bråttom då kan du sätta in ca 50 000 kr o ifall banken frågar så säger du att du vann på lotto/travhäst eller sålt lite grejer.

Sen när du har spridit massa pengar på olika konto kan du överföra pengarna via Internet till en enda konto (om du vill ha 1 konto, där du vill ha alla dina pengar)
Citera
2009-09-05, 16:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3striper
Öppna flera kontorna på olika banker.( + Ica, Forex etc.) Sen sätter du in (tror det är max 10 000 kr man kan sätta in, innan bankerna börjar ställa massa frågor.) Så håller du på varan vecka / varje månad.

Om du har bråttom då kan du sätta in ca 50 000 kr o ifall banken frågar så säger du att du vann på lotto/travhäst eller sålt lite grejer.

Sen när du har spridit massa pengar på olika konto kan du överföra pengarna via Internet till en enda konto (om du vill ha 1 konto, där du vill ha alla dina pengar)

Ärligt talat så känns det ganska långsökt att en sådan aktivitet inte skulle registreras någonstans.

Rätta mig om jag har fel men är det inte så att pengarna anses vara vita om inte annat kan bevisas? Har för mig att dom nyligen justerat lagen för personer med gänganknytning så att den fungerar tvärtom. Att det är personen med pengarna som måste bevisa att inte pengarna förvärvats genom illegal verksamhet.
Citera
2009-09-05, 16:57
  #12
Medlem
Helt kört..Du kan aldrig komma dragande med 250 i kontanter Och oavsett om du har en bra förklaring eller ej , Så får du räkna med att fylla i "blanketten" + du lär få förfrågan från Ekobrottsmynd. Beloppet är för stort att komma dragande med i cash..
Edit: Skulle ta ut samma summa förra hösten..De va ju väktare på plats å diverse..Iofs Nördea..Men
__________________
Senast redigerad av Tjonk 2009-09-05 kl. 17:03.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback