Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2012-07-21, 19:10
Medlem
Se det i perspektiv i konflikter mellan folk eller stater. Skall ett förtryckt och misshandlat folk ha rätt till eget land eller den territoriella integriteten och suveräniteten gälla? Vad är rättvisa i detta fall? Innebär den enes rättvisa den andres orättvisa?
Senast redigerad av UshtarNatyral 2012-07-21 kl. 19:19.
Citera
2012-07-22, 01:34
Medlem
Rättvisa är att vi alla dör förr eller senare.
Citera
2012-07-22, 07:33
Medlem
Elmuffinss avatar
Det beror på vems rättvisa du menar...
Citera
2012-07-22, 12:29
Medlem
Methones avatar
Tycker Wikipedia har formulerat det bra, som allmän tolkning:
Citat:
Rättvisa är ett etiskt begrepp som innebär normen att följden av handlingar, egenskaper eller förhållanden är moraliskt rätt, rättsinning och rättfärdig med beaktande av den som berörs av handlingarna, egenskaperna eller förhållandena.

Sen finns det ju "rättvisa" inom juridiken, vilken har en annorlunda tolkning...
Citat:
Den juridiska rättvisan är den rättvisa som följer av lagen; beroende av rättsfilosofisk riktning liktydigt med moral eller inte.

Rättvisa definieras troligen även olika beroende på vilket samhälle man är i.
Citat:
Inom ramverket för moderna liberala demokratier tenderar rättvisa att identifieras med en samhällsordning som följer principen om alla individers lika rättigheter, och att personer opartiskt belönas eller bestraffas för sina handlingar efter förtjänst.
I ett annat land kanske det anses rättvist att slå sin fru, ifall hon varit uppkäftig...
Citera
2012-07-22, 12:37
Medlem
Om du inte definierar rättvisa är det ju en nonsensfråga när någonting är rättvisa. Sätt en definition för ordet, sedan kan du börja avgöra om olika saker lever upp till den definitionen.
Citera
2012-07-22, 13:03
Medlem
baylifes avatar
en subjektiv ickefråga
Citera
2012-07-22, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UshtarNatyral
Vad är rättvisa?

För diskussionens skull är det viktigt att tänka på att rättvisa har nog inte en exakt definition.

Hur kan du stalla en fraga samtidigt som du fornekar att det finns svar pa fragan?
Citera
2012-07-22, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Hur kan du stalla en fraga samtidigt som du fornekar att det finns svar pa fragan?
Jag ställde frågan för att upplysa andra om vad rättvisa är och inte enbart för min egen skull.
Citera
2013-01-19, 18:28
Medlem
Filosofer om rättvisa

Jag försöker hitta fakta om hur olika filosofer ser på rättvisa. Är det någon som kan hjälpa mig med några namn eller lite om hur de ser på det? Så skulle jag vara jätte tacksam!
Citera
2013-01-19, 19:28
Medlem
Den bästa regeringen av Platon och Aristoteles, Guds stad av Augustinus och Naturens stad av Hobbes, Locke och Rousseau kommer tillrätta omedelbart när det gäller rättviseprinciper, och samhällets version. Besöker man följande sida hänvisas man till en del utforskningsresurser av principerna i fråga: http://plato.stanford.edu/ - Bara att söka!
Citera
2013-01-19, 20:55
Medlem
Sök på John Rawls
Citera
2017-04-23, 15:31
Moderator
Ruskigbusss avatar
Trådar om rättvisa sammanfogade.
/Mod
Citera
  • 7