• 1
  • 2
2003-12-21, 07:39
Medlem
Varför är världen orättvis, kan man göra något åt orättvisor?

Är det så att rikedom = rättvisa och att det bara finns en begränsad mängd rättvisa i världen. Blir det som med kaka historien då, dvs ju fler som delar på den desto mindre blir det över?
Citera
2003-12-21, 19:58
Medlem
T.R.I.C.s avatar
rättvisa är bara ett ord som människor använder för att kunna sälja sina lögner med. det finns ingen rättvisa, bara mindre jävliga alternativ.
Citera
2003-12-21, 20:44
Medlem
Först bör man definiera vad rättvisa är för något. Rättvisa för en liberal eller en stenkastare ser olika ut.
Citera
2003-12-22, 11:04
Medlem
kisens avatar
Rättvisa finns i teorin kanske, men det är inte det som råder här i vårat fina land...
Citera
2003-12-22, 21:20
Medlem
Eremitens avatar
What good is an ounce of justice
in an ocean of shit?
Sony Labou Tansi 1947-95
Citera
2003-12-25, 22:25
Medlem
Asmodeuss avatar
Det finns ingen rättvisa. Det kan inte finnas någon rättvisa.
Rätt och fel är bara skit, det existerar bara i våra huvuden,
moralen är helt subjektiv. Så? Det kommer alltid finnas folk som
lider mer än andra. Vad man än försöker göra åt saken.
Citera
2003-12-26, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
Det finns ingen rättvisa. Det kan inte finnas någon rättvisa.
Rätt och fel är bara skit, det existerar bara i våra huvuden,
moralen är helt subjektiv. Så? Det kommer alltid finnas folk som
lider mer än andra. Vad man än försöker göra åt saken.

Var skulle uppfattningen om rätt och fel finnas förutom i vårda huvuden? Bara för att det inte syns behöver det inte betyda att det inte finns. Kärlek, sorg, eller varför inte lidande är väl inte heller det något som syns.

Moralen är subjektiv säger du. Kan det finnas en objektiv moral?
En tanke är att om man kan byta plats med den personen man gör en handling mot och fortfarande tycka att det är ok, så är handlingen rätt. Sedan univeralisera det så att det alltid är rätt att utföra den handlingen oavsett vilka som är inblandade.
Citera
2003-12-29, 18:39
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokohama
Var skulle uppfattningen om rätt och fel finnas förutom i vårda huvuden? Bara för att det inte syns behöver det inte betyda att det inte finns. Kärlek, sorg, eller varför inte lidande är väl inte heller det något som syns.

Moralen är subjektiv säger du. Kan det finnas en objektiv moral?
En tanke är att om man kan byta plats med den personen man gör en handling mot och fortfarande tycka att det är ok, så är handlingen rätt. Sedan univeralisera det så att det alltid är rätt att utföra den handlingen oavsett vilka som är inblandade.
Jag har hört ett citat som låter så.
Och nej, moralen kan inte vara objektiv eftersom det är en mänsklig föreställning
som funnits mycket länge, och uppfattningen om rätt och fel skiljer sig
från person till person, från plats till plats, från tid till tid..
Det finns ett ord för min syn på saken.. just det, värdenihilism
Citera
2004-01-09, 16:06
Medlem
T.R.I.C.s avatar
ja ärligt, det finns ingen objektiv rättvisa eller moral, det finns normer för båda men normer ändras.
Citera
2008-01-10, 23:05
Medlem
DURRpaderrKAs avatar
Rättvisa

Vad innebär rättvisa? När kan man anse att något är rättvist?
Citera
2008-01-10, 23:13
Medlem
Den avgörs i rätten och grundar sig på lagen. Jag har hört att innan den industriella revolutionen fanns inte begreppet rättvisa, enligt en småkommunistisk text jag hittade på nätet där författaren hävdade att i ett jämlikt samhälle fanns inget behov av rättvisa. Kan ligga något i det men jag anser det vara en utopi så rättvisa är ändå bra att ha.
Citera
2008-01-10, 23:57
Medlem
DURRpaderrKAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kos
Den avgörs i rätten och grundar sig på lagen. Jag har hört att innan den industriella revolutionen fanns inte begreppet rättvisa, enligt en småkommunistisk text jag hittade på nätet där författaren hävdade att i ett jämlikt samhälle fanns inget behov av rättvisa. Kan ligga något i det men jag anser det vara en utopi så rättvisa är ändå bra att ha.

Rättvisa måste ha funnits längre än så! Fru Justitia är ju rättvisans gudinna och den horan är väl lite äldre?

Rättvisa ska vara jämvikt, hur uppnår man det? Det måste vara lite djupare än lagboken kom igen nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in