2009-09-03, 19:25
Citat:
Ursprungligen postat av tobbesmamma
Är ju inte samma sak. Konsumtion av surströmming påverkar bara konsumenten. Mord är ett övergrepp på en annan individ. Trodde vi liberaler var emot alla former övergrepp på andra individer.
Nu är cirkeln sluten. Vi sammanfattar ditt cirkelresonemang:
Abort och att döda är alltid ett övergrepp. Man får inte döda, eftersom det man dödar är en individ. Och för att det är konsensus om att man inte får göra övergrepp på individer.
Har jag förstått dig rätt?
Ska vi börja igen då? Varför bör mord (och andra övergrepp) förbjudas?
Citat:
Jag tror att ett foster har en vilja att överleva. Kanske anningen undermedveten.
Det kan man ju tro, men det finns faktiskt forskning på sånt, så varför inte lyssna på den istället? Men även om så hade varit, så är inte VILJAN att leva relevant. Det relevanta är huruvida någon gagnas av förbudet. Normalt sett så gagnas ju folk av att mord är förbjudet, men foster är ett uppenbart undantag från detta!
Citat:
Kvalster skiter jag helt enkelt i för att de är inte en mänsklig varelse.
Kan man säga att ditt resonemang är att allt som påminner om dig, är skyddsvärt? Kan man, isåfall, dra detta ett steg längre och säga att staten borde skydda dig och dina vänner lite bättre än människor som är helt annorlunda och som du aldrig har sett? Dvs socalisternas så kallade "empati"... "Vi arbetare ska ha allt, de som inte är som vi ska hängas i närmsta lyktstolpe!".
Citat:
Man kan se det som att en spermie enbart är byggmaterial. Ett foster är ett påbörjat bygge.
Jaha, och varför är "ett påbörjat bygge" det relevanta, när det gäller huruvida det måste skyddas juridiskt? Ska staten även ha lagar emot annat onödigt beteende? T.ex. att man inte får slänga mat?