Citat:
Ursprungligen postat av TotalLiberal
Fakta: Nyliberalism är en politisk ideologi som förespråkar frihet, dvs att staten inte ska tvinga folk att agera och tycka enligt de värderingar som staten vill, utan att varje individ ska få ha sina egna värderingar, preferenser och livsstil. Nyliberalismen uttalar sig alltså inte i etiska frågor, och den kan följdaktligen inte ens fördöma saker som mord på moralisk grund. Den kan endast uttala sig om den juridiska aspekten av mord, dvs huruvida det ska vara förbjudet eller inte.
Ja och liberalismen härleds från grundantagandet att varje människa har rätt till liv, frihet och egendom. Jag vet inte vad du har för definition på liberalism, men liberalismen betyder definitivt inte att människor ska få agera 100% fritt hur de vill. Det är anarki.
Liberalismens grundstomme är att människor INTE får kränka andra människors rätt till liv, frihet och egendom. Dvs. att exempelvis avsluta en annan människas liv genom abort.
Citat:
Så det primärt skyddsvärda ligger i en molekyl? Finns det fler molekyler som bör skyddas, asfaltsmolekylen t.ex? Nä, jag tycker det skyddsvärda på den juridiska nivån ligger i människolivet. Och då menar jag att man på sikt bör föra en sån politik att så många som möjligt på jorden kan leva bra liv, på lång sikt. Och det målet uppnås inte genom att kortsiktigt fördöma enskilda aborter med dogmatiska argument! "Du har MÖRDAT ju"!
Du argumenterar som en utilitarist ("så många som möjligt"), det är inte ett liberalt perspektiv.
Det här kräver viss känsla för logik för att förstå. Men om det enligt liberalismen inte är rätt att döda människor, då är det enligt liberalismen inte rätt att döda människor. Jag klarar inte av att skriva det tydligare. Vad du tycker är ointressant eftersom du uppenbarligen inte är liberal. Vad som diskuteras i denna tråd är vad som är liberalt och inte. (vad du tycker är förstås intressant i andra sammanhang, men nu diskuterar vi liberalism och inte dig)
Citat:
Godtycklig lek med ord.
När slutade de lära ut grundläggande biologi i skolorna? En spermie är inte en unik mänsklig individ då det inte har unikt DNA, utan är en del av mannens kropp. Det ofödda barnet har unikt DNA och är alltså en separat individ. Känns meningslöst att behöva tvista om vetenskapliga definitioner. Vi måste utgå ifrån den västerländska vetenskapens definition av mänskligt liv, annars kan man ju hitta på vilka definitioner man vill. Jag kan t.ex. påstå att judar inte är mänskligt liv. Vad har du att säga mot det, jag definierar mänskligt liv som jag vill. Allt annat är "godtycklig lek med ord". Förstår du vad jag vill säga?
Citat:
I praktiskt hänseende är fostret en del av kvinnans kropp. Vill kvinnan inte ha fostret kan ju hugad adoptionsvillig person försöka avskilja fostret från kvinnokroppen om den vill, fast då får man räkna med att fostret dör. Att säga att kvinnan måste fortsätta hysa foster som upptäckts inom henne är värre än LAS eller husockupationer. Och att påstå att det är hennes egna ansvar att hon blev gravid är heller inte universellt hållbart.
Varken i principiellt eller praktiskt hänseende är barnet en del av kvinnans kropp. Det är en separat livsform som har annat DNA än kvinnan och således är en separat individ. Vet inte om jag kan göra detta mer klart? Är det samma individ när de har olika kön, är det samma individ som har olika blodomlopp och olika blodgrupp? Om fostret dör men kvinnan lever är det samma individ?
"Foster som upptäckts inom henne" - vad menar du med detta? Vet du hur barn blir till? De allra flesta kvinnor i barnalstrande ålder vet hur barn blir till, de "upptäcks" inte helt slumpmässigt. I ca 97-98% av alla aborter är kvinnan (och hennes partner) 100% ansvariga för att fostret befinner sig inom henne. Man räknar med att max 3% av aborter beror på våldtäkt och incest. Således är det kvinnans ansvar att barnet befinner sig i kvinnans inre.
Citat:
Ja men varken biologin/medicinen eller juridiken håller ju inte med dig om att avlägsnande av tidiga foster ska räknas som dödade av en individ / mord.
Den medicinska vetenskapen är högst enig om att man avbryter ett mänskligt liv vid abort. I nazityskland sa juridiken att judar fick mördas ostraffat. Ska vi lita på juridiken?
Citat:
Som sagt, nyliberalism är objektiv, värderingsneutral och håller sig till juridik. Det är endast moralfilosofier, t.ex. då objektivism, som kan användas för att säga vad som är etiskt okej. Och inte ens objektivismen fördömer abort såvitt jag vet.
Etik och juridik är två skilda saker. Det går att tänka sig fall där det skulle vara okej att mörda t.ex. en komapatient (eller nån annan), samtidigt som det inte nödvändigtvis är lämpligt att legalisera samma mord. Och omvänt kan det vara lämpligt att legalisera vissa mord, som fördenskull inte måste anses etiska att utföra.
Fel, liberalismen säger att varje individ har rätt till liv, frihet och egendom. I det avseendet är liberalismen inte värderingsneutral. Det du kallar för nyliberalism är en slags blandning av anarki, utilitarism och nihilism. Du får gärna göra den definitionen, men det är inte den definitionen som majoriteten av världen använder. Särskilt inte avseende
liberalism som är topic.
Citat:
Nu "mördar" man ju faktiskt redan vissa komapatienter, genom att stänga av respiratorn ifall ingen anhörig längre vill bekosta att hålla den igång. Vilket är helt okej.
Man mördar inte en medvetslös patient där hopp om tillfrisknande finns och man mördar definitivt inte godtyckligt som man gör när man begår abort. Jag känner inte till de exakta rutinerna för avslutande av komapatienters liv. Men det räcker med att ta exemplet om medvetslösa patienter med hopp om tillfrisknande för att styrka mitt argument.