Citat:
Ursprungligen postat av tobbesmamma
Rätten till liv! Så at vi kan ha ett säkert samhälle. Ett samhälle där man inte bara eliminerar irriterande individer för att det är bekvämt.
Nu skriver du något som faktiskt verkar som att bekvämlighet vore dåligt. Istället för att förringa bekvämlighet, kan du inte istället svara på det jag frågade? Varför ska man inte döda?
För att hjälpa dig på traven kan du få se hur min egna härledning ser ut.
Orsaken att staten bör förbjuda mord, är att konsekvenserna av mordförbud är en stat som är trevligare att leva i, än konsekvenserna av mordlegalisering (vilket vore att folk skulle behöva skaffa höga murar, livvakter, skyddsväst och ständigt titta över axeln, ständigt vara rädda).
Sen måste man också skilja mellan juridik och moral. Att staten bör förbjuda mord, och varför det är fult att mördas, det är faktiskt två helt skilda saker.
I skolan har vi lärt oss den tusenåriga normen som redan i Mose budord sammanfattades som "du skall icke dräpa". Tro inte att jag är ute efter att förringa mord nu. Vad jag är ute efter är att man ska tänka själv, och veta varför dåliga saker är dåliga. Om man inte vet varför mord är fel, är man på sätt och vis lika moraliskt vilsen som en mördare.
Ovanstående stycke var det moraliska resonemanget kring mord. Vilket INTE är detsamma som varför staten bör förbjuda mord. Staten bör inte moralisera, utan vara värderingsneutral. Det finns massvis av olika uppfattningar kring när man det är godtaget att döda, och när det inte är det. Några exempel:
1. Ämnet vi pratar om; abort. Några tycker det är massmord att runka, andra tycker abort ska vara lagligt tills fostret lämnat modern, några tycker mittemellan.
2. Polisens användning av tjänstevapen. Några tycker att polisen aldrig ska få skjuta på några villkor, andra tycker att polisen ska få skjuta brottslingar som annars skulle utsatt andra för fara, andra tycker att polisen rentav ska få skjuta flyende brottslingar efter eventuellt varningsskott (dock sikta på benet och inte huvudet).
3. *Muslimer anser att det snällaste som finns, är att dö martyrdöden, och de flesta ser självmordsbombare som martyrer. Observera hur annorlunda denna moralsyn är jämfört med vår, för vi anser ju det vara ont att döda andra, eftersom vi inte tror på Koranen.
4. Dödshjälp. Läkare som hjälpt svårt sjuka människor som faktiskt velat dö, anser vissa bör straffas för "mord". Varför det, de har ju bara hjälpt någon uppnå sin innersta önskning!
5. Dödsstraff. Dödsstraffsmotståndarna säger att "åh, man får aldrig döda!", men att låta nån sitta i fängelse i decennier verkar de inte ha det minsta problem med. Som om inte detta också vore en skada för den utsatte?? Staten tar ju ifrån den straffade en del av de kvarvarande åren som hans liv består av. Det är ju samma typ av straff som mord, fast inte lika allvarligt (om inte fängelsestraffet varar livet ut såklart, då kanske det är ungefär lika allvarligt som att döda nån på fläcken).